Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Virago startproblem! Något förgasar proffs här?

101 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera bil-teman här

Andreas Mattsson

#91 » 22:57:44, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jepp grön lhm olja,för några år sedan var den vegetabiliskt,detta ändrades runt 96-97 och då blev den petroleumbaserad för den gamla oljan samlade vatten med frysta bromsventiler som följd tex.

den finns fortfarande kvar som originalprodukt faktiskt.

en bra olja som inte var aggressiv mot nåt men tyvärr funkade bäst i varmare bredgrader.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800



Trondos

#92 » 23:15:18, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette har jeg også gjort! Jeg brukte tvåtaktsolje inni slangen min. Da var det ikke kritisk om motoren slurpet i seg litt. :mrgreen: :driver:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg

#93 » 07:44:06, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS (Bengt),

Tack för ljudklippen.
Första klippet lät mest som att det läcker tjyvluft efter förgasaren; dvs allt från själva förgasren efter munstyckena till tätningen till toppen. Har du inte bytt eller kollat gummstosternas tätning mot toppen kan det vara ett bra ställe att börja på.
Samtidigt (!) tyder det även på att ena förgasaren pytsar iväg för mycket soppa stundtals (?)... sånt händer när flottören dummar sig (hakar upp sig) och/eller när nålventilen inte håller riktigt tätt.

Andra klippet ger svar på första klippet.
Tändningsfel. Defekt hallgivare. Du har uppehåll i tändningen som när hallgivaren håller på att ge upp. Har precis exakt det problemet med en hel hallgivare - slungvikterna synkar dåligt sedan jag bytte hallgivaren på en tändregleringsenhet på bumsen; fungerad exakt som ditt andra klipp innan hallgivaren var snäll o pajade mitt i natten vid på gamla E18 ute i ödemarken mellan Västerås och Enköping (givetvis i början av februari med ca -20'C...).

Du kan ev., se hur det står till med Biltemas tänd-kontroll-manick för 35kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15142/

Det -kan- vara tändkabel, tändhattar eller tändstift också - OM det är kolkärnekablage istället för kopparkärnekablage...
FEL värmetal på tändstiften -kan- ge den där misständingen genom kocks-uppbyggnad på stiften eller vit-brända tändstift.

Vilken av dessa helt olika vägar är den mest sannolika i förhållande till vad du sett och gjort med Viragon?

Kul att du fick vara med om att motorn kan låta ok, men att balansen mellan förgasarna kan ändock vara så åt skogen tossig att den ena slukar oljan i slangen för dig :)
Vänta du bara tills du provkör fartvidundret efter du fått ordning på fugge-balansen ;) Jo då - mopeden kan krypa så mycket bättre, det är ingen illusion :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#94 » 08:22:48, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för analys och svar DC :thumar:

Ok ska gå över insugen en gång tll med startgasen. Och göra en förgasar inställning från grunden enl vhb , (var jag nu har den..)

Blir att starta prjetet " hitta ny virago 535 hallgivare" ( håller med om JA bonds devis)

Den BT manicken har jag redan införskaffat till denna hoj.. Tyvärr passar den inte då oem tändhattarna är för nakna gängor på tänstiftstoppen. Men jag får modifiera den så ska det nog gå sedan..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#95 » 09:58:59, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

BT manicken kopplar du snabbt in med lite sladd och klurighet ;)
Bäst är att du kollar att du har ström fram till tändstiften (induktionsmätare fungerar inte (!) de luras!) innan du går vidare med dyra investeringar.
Saknas ström fram till tändstift, backa stege för steg tills du når en punkt där problemet förefaller uppstå. Det kan vara tjall på tändspole, matar ledning, jordning, hur urbota osannolikt och ologiskt det än må låta (för du har väl en dubbelspole, dvs 2st 6V i serie). Att min röst ligger på hallgivaren betyder inte att jag vinner det lotteriet - för jag kan ha så fel i det antagandet/slutsatsen att jag får skämmas i evigheter när du väl hittar felet ;)

I vart all har vi alla tillsammans nu ringat in ett mycket begränsat sökområde åt dig - det bör bespara dig tid och kostnader :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andreas Mattsson

#96 » 11:21:26, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändspolar är en sak som kan vara problem på dessa,läst om många som fått byta ut dom.

kommer dessa misständingar direkt från kall motor eller smyger dom sig på efter 1-2min?tändspolarna tar en liten stund på sig att bygga värme om dom är dåliga.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

1 person gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#97 » 20:50:19, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:Tändspolar är en sak som kan vara problem på dessa,läst om många som fått byta ut dom.

kommer dessa misständingar direkt från kall motor eller smyger dom sig på efter 1-2min?tändspolarna tar en liten stund på sig att bygga värme om dom är dåliga.



Detdär ska jag kolla men i första videon var den i princip nystartad.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Ivar Risslén

#98 » 14:29:19, 31-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips för att inte motorn ska slurpa i sig vätskan ur U-röret är att ha en stump med lite grövre slang mellan Uet och slangarna som går till insugen. När den vill slurpa i sig vätskan så hamnar den i det grövre röret och luften kan fritt passera förbi.

En varning som jag fick om Hallgivarna på BMW var att man inte skulle montera andra tändkablar än original, för då kunde man förstöra givaren. Det var något som man inte trodde riktigt på. En original tändkabel blev dålig så jag bytte till några ostörda kopparkablar. Det kostade mig en ny givare. :djaevul:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gusse58

#99 » 16:55:25, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ättiksprit 12/24% finns i de flesta livsmedelsaffärer. Är det enda med försök av oxal-, fosfor- och övriga syror som löst mina proplem med ärgiga mässingmunstycken etc. Lägg delarna i ett ättikbad och håll koll, de är snart ärgfria!

4 personer gillar det här inlägget.
gusse58
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:21:37, 31-05-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo l90h

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#100 » 23:18:39, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! :buga: har stenkoll på var ättikan står i köket så det ska testas!
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#101 » 23:38:55, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:jepp grön lhm olja,för några år sedan var den vegetabiliskt,detta ändrades runt 96-97 och då blev den petroleumbaserad för den gamla oljan samlade vatten med frysta bromsventiler som följd tex.

den finns fortfarande kvar som originalprodukt faktiskt.

en bra olja som inte var aggressiv mot nåt men tyvärr funkade bäst i varmare bredgrader.


Nej. LHM har varit mineraloljebaserad ända sedan den kom omkring 1967. Det vara Citroëns gamla röda hydraulolja LHS2, som var vegetabilisk och kunde bidra lite väl mycket till den biologiska mångfalden i hydraultanken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], jampo och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se