TS (Bengt),
Tack för ljudklippen.
Första klippet lät mest som att det läcker tjyvluft efter förgasaren; dvs allt från själva förgasren efter munstyckena till tätningen till toppen. Har du inte bytt eller kollat gummstosternas
tätning mot toppen kan det vara ett bra ställe att börja på.
Samtidigt (!) tyder det även på att ena förgasaren pytsar iväg för mycket soppa stundtals (?)... sånt händer när flottören dummar sig (hakar upp sig) och/eller när nålventilen inte håller riktigt tätt.
Andra klippet ger svar på första klippet.
Tändningsfel. Defekt hallgivare. Du har uppehåll i tändningen som när hallgivaren håller på att ge upp. Har precis exakt det problemet med en hel hallgivare - slungvikterna synkar dåligt sedan jag bytte hallgivaren på en tändregleringsenhet på bumsen; fungerad exakt som ditt andra klipp innan hallgivaren var snäll o pajade mitt i natten vid på gamla E18 ute i ödemarken mellan Västerås och Enköping (givetvis i början av februari med ca -20'C...).
Du kan ev., se hur det står till med Biltemas tänd-kontroll-manick för 35kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15142/Det -kan- vara tändkabel, tändhattar eller
tändstift också - OM det är kolkärnekablage istället för kopparkärnekablage...
FEL värmetal på tändstiften -kan- ge den där misständingen genom kocks-uppbyggnad på stiften eller vit-brända tändstift.
Vilken av dessa helt olika vägar är den mest sannolika i förhållande till vad du sett och gjort med Viragon?
Kul att du fick vara med om att motorn kan låta ok, men att balansen mellan förgasarna kan ändock vara så åt skogen tossig att den ena slukar oljan i slangen för dig
Vänta du bara tills du provkör fartvidundret efter du fått ordning på fugge-balansen
Jo då - mopeden kan krypa så mycket bättre, det är ingen illusion