Tjohej alla
lite nytt.
har kollat pris hos märkesfirma
- ny ring ca 140 euro
-ny immobilizerbox ca 400 euro
- gissar på minst 1000 euro för ecun
-bilens värde ........
Och nu har jag ordnat en annan ECU från Sverige,( med exakt samma beteckningar ) en bilskrot i Kristiansstad.Mycket proffsig service och paketet kom snabbt hem via fedex.
Provade att byta direkt denna ECU efter att efter en hel del besvär fått bort den gamla ecun.Den ligger så illa till bredvid pedalerna.
Och startförsök. Gissa vad?
Ingen start men nu lyste varningslampan genast man satt in nyckeln i låset.Startmotorn vevade på men ingen start.Skulle väl tyda på att immon och ringen avläser rätt att det är fel nyckel.
Kollade om skrotfirman hade nyckel, och immon kvar men det hade de inte.
Men, vet ni vad en bilägare som haft liknade bekymmer sade ?
Kolla jordledningen till karossen, dra nya kablar och dra en extra till ECUn.
Har nu gjort detta för inte var minuskabelanslutningen något att skryta över,endast en M6 bult höll i en tunn plåt där minuskabeln var ansluten.Ingen flätad kabel som man förr hade heller.Drog man i denna plåt så rördes den, det kan ju inte vara riktigt ok?
Motorn startar nu men hur länge?
Återkommer senare, vi har nu poststrejk i detta land så leveranser är inte att tänka på.