Om du startar en ny tråd och frågar om en sak / ämne så kan du väl läsa de svar som kommit in istället för att fråga om samma sak igen som redan besvarats...
VHK116.1 skrev:Frihjulsremskivan verkar att vara av typen envägs..
Skrev redan i inlägg #10 att de första frihjulsremskivorna var av envägstyp, men att även sen ett bra tag tillbaka (minst sen -04) även finns
dubbelverkande sådana! Lite beroende på vad de ska skydda / hjälpa till emot.
Om motorer arbetar oregelbundet borde det genast märkas vid
körning och att generatorn skulle vara så känslig för detta är
inte särskilt troligt då svänghjulet och den rörliga massan i
motorn motverkar problemet.
Nu var det inte för att skydda gen. som denna typ av remskivor monteras.. -Läs i tråden!
Sen lite generellt:
*
Svänghjul -Jämnar ut effektpeakarna mellan varje tändpuls, "bromsar upp" (lagrar energi) under förbränningstakten och "skjuter på" under de andra, främst när kolven ska uppåt i "komp.takten". Då en 4-t motor bara tillför effekt under en av fyra takter, dvs varannan gång kolven går ner och således behöver tillföras kraft under resterande tid / takter för att kunna påbörja nästa effektproduktion.
*Svängningsdämpare -Tar upp (och motverkar) självsvängningar i vevaxelen, som annars kan skapa större krafter än vad det är på utg.axel.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...