Jag har undrat över dessa frihjulsremskivor till att jag fick förklaringen i denna tråd. Jag är bekant med en annan likadan situation, icke frihjul, men väl att puffran rycker kraftigt i vevaxeln för varje kolvs förbränningstakt. Detta gäller just dieslar. Relativt nyss började man använda dieslar i flygplan (modifierade Mercedes-personvagnsdieslar, DA42 t.ex.). Det finns en (slir)
koppling av någon sort mellan veven och propellern för att jämna ut just rycken (en reduceringsväxel finns också).
Anledningen här är att propellern inte skall ta skada. Jag tog upp detta just i samband med diskussionen om dieselmotorers kraftimpulser i veven. Jag flyger dock med en klassisk Lycoming-bensinare utan tjafs mellan propeller och vev.
En listig sjöingejör kopplade ett oscilloskop till elnätet på en båt. Hjälpkärrorna är stora dieslar med stora generatorer som är direktkopplade till veven via någon koppling. Han kunde se varje cylinders tändcykel på sitt skop som en lite spik på sinuskurvan. Om spiken var mer som en liten nål eller uteblev, så visste han vilken cylinder som inte tände (ordentligt). Smart!!