Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Frihjulsremskiva

47 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

nixs

#31 » 21:18:11, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK, Sluta jiddra och gissa och anta en massa saker SNÄLLA!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



VHK116.1 (trådstartaren)

#32 » 21:26:31, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min avsikt är enbart att få en klarhet på något som ibland uppfattas
som ett problem. Men vilken avsikt har du nixs?
Senast redigerad av VHK116.1 21:27:35, 24-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

nixs

#33 » 21:39:04, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med min avsikt? Jag vill ha klara, enkla raka konkreta fakta inte en massa gissningar, omskrivningar, ändringar och andra otydligheter. Om du inte har insett det själv innan så det enda du bidrar med här är att skaffa oreda och sprida en del korrekta men desto fler ej korrekta fakta, ordförkortningar med mera som du drar upp. Det är helt okej med okunskap men då skall man inte skriva en rad som låter självsäker och i sista orden på den meningen skriva "tror jag" med ett eller flera frågetecken efter eller ställa påstående som en fråga. Du har en förmåga att skriva så det låter som att du är 110% säker på din sak och så ändrar du i slutet det hela från påstående till fråga. Är det klarhet tycker du?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1 (trådstartaren)

#34 » 21:51:22, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skriver ofta lite okunnigt och klumpigt det jag erkänner jag.
Men det innebär även att jag ibland får en rättelse vilket jag
också är väldigt tacksam för. Det ger mig nya fakta och som jag också
gärna delar med mig av. Men som vanligt har jag väl fel?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

nixs

#35 » 22:57:15, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men tycker du det är bra att skriva ofta och då okunnigt? Vore det inte trevligt att skriva lite mindre ofta men att ha rätt från början? Sådana här triviala frågelekar tar kraft och svar från andra som frågar om hjälp.

Många av de saker du skriver kunde du enkelt slå upp själv på till exempel wikipedia eller annat uppslagsverk. Känns nästan lite onödigt vissa trådar med innehåll av förkortningar och dylikt.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

allisman

#36 » 09:18:23, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, finns det någon som har fixat en remskiva utan frihjulsnav och monterat istället för en skiva med "frivhjulsnav" som havererade ?
allisman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:41, 06-08-2012
Ort: ånge
Maskintyp: Traktor
Maskin: allis hd16dp,hd6G och bm55

dimorep

#37 » 09:56:08, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort det ett par gånger (till bilmotorer) och det har ivf fungerat ett tag efteråt -inte hört något annat, men "rätt" är det inte... :grin:

Rensade "slirdelen" och svarvade ur remskivan inv till lämpligt mått. Tillv. ett nytt centrum, satte det med krymppassning (och lim) i remskiva. Lite bök att få till det, beroende på utförandet på generatorns drivaxel. Så har du ingen möjlighet till att göra det själv (eller känner någon som kan hjälpa dig) så kanske det inte blir så värst mycket billigare än att köpa en ny org.del. Inte lönt att köpa något sådant från skroten, då det är lite av en förbrukningsdetalj.. :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

allisman

#38 » 12:04:56, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jepp, har varit gjort som du beskriver, ska montera om ett tag, mat o kaffe först
allisman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:41, 06-08-2012
Ort: ånge
Maskintyp: Traktor
Maskin: allis hd16dp,hd6G och bm55

krokodilen

#39 » 20:26:44, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna detalj rasade på min Passat -05:a förra veckan, jag antar att kopplingen först "frihjulade" totalt eftersom laddlampan lös i ca 4-5sek, sedan skar den nog eller nåt för lampan slocknade igen, men motorn vibrerar nu på tomgång och rycker i vissa lägen.

Jag skulle demontera generatorn förut för att ta med den till inköpsstället som lovat mig att byta "frihjulet" eftersom man mycket riktigt behöver ett specialverktyg (även om jag tycker det borde gå med en mutterknack).

Tror ni inte på f-n att man måste ställa fronten i "serviceläge" för att få lös generatorn med allt vad det innebär tex att demontera kofångaren mm. :uupps: :svettas:

Nu finns det ju genvägar att ta överallt men jag fattar inte hur Vw:s ingenjörer tänkt!!?

"Vi pillar i en lång bult som tar i fläkten på väg ut så att inte generatorn går att få ur utan en massa arbete :idee3: ". :klia:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nordsjöklättrarn

#40 » 20:48:06, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

man måste ju bara älska vw ibland.
offtopic.. hur gick de med saaben korkodilen?
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#41 » 20:54:05, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi har inte haft tid att kolla på den ännu dels pga ett bröllop i helgen.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mf33

#42 » 21:46:11, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har bytt flera remskivor av typen "frihjulsremskiva" på Volvo samt Vag.

Symtomen som blir om remskivan fastnar och blir som en vanlig remskiva är att remmen fladdrar och gnisslar/kvittrar, speciellt på tomgång/låga varv. Ofta kan man höra när kunden kommer åkande med bilen att remskivan har fastnat.

JAG tror att p.g.a att de s.k. multiremmarna är ofta mkt långa och drar många aggregat och har spännfunktionen av modell självspännande på slaksidan av remmen, kombo med att remmen har ganska stor egenvikt, så hoppar och fladdrar den eftersom ett "generatorcentrum" har numera stor massa. Tänker jag rätt??

Hursomhelst blir remmen mkt lugnare med fungerande frihjulremskiva efter byte.
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

krokodilen

#43 » 19:35:10, 05-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var i alla fall frihjulet bytt och oljudet/vibrationerna borta.

Meken som hjälpte mig med bytet så att pga en modern dieselmotors ojämna/hårda gång på låga varv så måste frihjulet sitta där annars slits remmen ut på nolltid. Det blir nån typ av självsvängning i remmen.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

drlomo

#44 » 09:21:19, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har undrat över dessa frihjulsremskivor till att jag fick förklaringen i denna tråd. Jag är bekant med en annan likadan situation, icke frihjul, men väl att puffran rycker kraftigt i vevaxeln för varje kolvs förbränningstakt. Detta gäller just dieslar. Relativt nyss började man använda dieslar i flygplan (modifierade Mercedes-personvagnsdieslar, DA42 t.ex.). Det finns en (slir)koppling av någon sort mellan veven och propellern för att jämna ut just rycken (en reduceringsväxel finns också).

Anledningen här är att propellern inte skall ta skada. Jag tog upp detta just i samband med diskussionen om dieselmotorers kraftimpulser i veven. Jag flyger dock med en klassisk Lycoming-bensinare utan tjafs mellan propeller och vev.

En listig sjöingejör kopplade ett oscilloskop till elnätet på en båt. Hjälpkärrorna är stora dieslar med stora generatorer som är direktkopplade till veven via någon koppling. Han kunde se varje cylinders tändcykel på sitt skop som en lite spik på sinuskurvan. Om spiken var mer som en liten nål eller uteblev, så visste han vilken cylinder som inte tände (ordentligt). Smart!!

2 personer gillar det här inlägget.
drlomo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:28, 09-01-2017
Ort: Landvetter, Härryda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: British Leyland 2100

Trondos

#45 » 14:03:42, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg måtte bytte frihjulsremskiven på min Peugeot 307 1.6 HDi for en stund siden. Da gjorde jeg litt research om hvorfor disse remskivene er nødvendig.
Dayco er kanskje litt inhabile siden de produserer slike, men videoen er ganske informativ: https://www.youtube.com/watch?v=6Vi-NhGbrxo
http://www.daycoproducts.com/what-are-o ... -they-fail

Når jeg først hadde fått generatoren ut av bilen, løsnet jeg remskiven med mutterknackaren. :djaevul:
Største problemet i det her fallet var å få generatoren ut av bilen. Haynes påstår at man får ta ut AC kompressoren for å komme til skruene. :myzsko:
Ikke F..... tenkte jeg, ofret en 16 mm fastnøkkel og bøyde den i flere konstige vinkler, ut kom generatoren, men når den skulle inn igjen var det med tre av fire skruer montert.... :vissla: :mrgreen:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se