Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Frihjulsremskiva

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

JoBy

#16 » 07:02:51, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu vevaxelns hastighet varierar för mycket under ett varv så finns det en enkel lösning som har fungerat bra i alla år ... ett tyngre svänghjul. Det finns ju även svängdämpare som sitter fram på vevaxeln på många motorer. ( I princip alla amerikanska V8 )
Senast redigerad av JoBy 07:04:23, 19-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.



Robban_C

#17 » 07:29:46, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller en ryckutjämnare i navet till generatorn. Säkerligen både billigare (enklare teknik), mer långlivat och mer "rätt lösning".
Alla som har skruvat motorcyklar vet vad jag menar.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

qwerty

#18 » 07:30:13, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hittat följande förklaring av acyclism ;
Acyclism (cyclic irregularities of the engine).

http://www.hutchinsonworldwide.com/home/the-group/innovation/product-core-innovation/linear-tensioners-with-hydraulic-damping-3481.html
qwerty
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:01, 24-07-2010
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kmracing

#19 » 09:38:33, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är många såna här lösningar som ändrats runt bilmotorer under senaste åren, speciellt på dieslarna då. En annan enligt mig tvivelaktig lösning är "dubbelmassesvänghjulet" som många bilar är begåvade med numera, en tickande bomb på tex Volvo V70 och många fler, min klapprar på tomgång så man helst vill ha stereon på högt jämt och har gjort så sen jag köpte bilen för 7000 mil och 3 år sedan, en vacker dag kommer klapprandet att sluta, men då även driften av bilen. Hände på en gammal frontera åt en bekant för några år sedan, nytt svänghjul skulle kosta 24000:- + koppling, bilens värde ~10-15000:-
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

nixs

#20 » 12:17:27, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värst vad negativa man är till framsteg och förändringar?
Komforten är bättre med DM svänghjul.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

kmracing

#21 » 15:18:34, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nejdå, bara till tveksam hållbarhet och svindyra reservdelar!

Känner aldrig att jag kan lita helt på min V70 (utöver andra helt oväntade haverier då förstås) pga detta med svänghjulet, den hade gått 16000 mil när jag köpte den, och redan då förde svänghjulet oväsen, det håller fortfarande vid 23000 men men... Och det enda svaret jag fått om detta är att det kan hålla allifrån 1 dag till oändligt i det läget.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Robban_C

#22 » 16:43:59, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelmassesvänghjul?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Andersson Pontus

#23 » 16:54:09, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp.

Svintungt och sämst när fjädrarna blir slitna. Känns dom om mina hjul kan rulla ett kvarts varv typ innan det spänner upp allt på min ena Volvo.


Kmracing - Det är ju standard att en 850/x70 rasslar upp till 2000/rpm. Jag har inget undantag. Tror inte du behöver vara så orolig, min har också rasslat i över 5tusen mil. Det rasslar inte mindre med den lite starkare lamellen från 850 R. :mad:
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

VHK116.1 (trådstartaren)

#24 » 18:38:25, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns också svängdämpare på motorer ibland och den har som
uppgift att reducera ojämnheter i drivningen till bl.a generatorn.
Förmodligen är problemet att för klena remmar används till
generatorns drivning och andra aggregat.
Fortfarande finns ingen förklaring av acyclism? :|
Senast redigerad av VHK116.1 18:41:39, 19-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Robban_C

#25 » 18:57:47, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Det finns också svängdämpare på motorer ibland och den har som
uppgift att reducera ojämnheter i drivningen till bl.a generatorn.
Förmodligen är problemet att för klena remmar används till
generatorns drivning och andra aggregat.
Fortfarande finns ingen förklaring av acyclism? :|

Svängdämparna har ingenting alls med generatorn eller remmarna att göra. Den dämpar ut torsionssvängningar i vevaxeln för att förhindra att vevaxeln havererar pga dessa.


Edit:
Det heter nog egentligen "torsionssvängdämpare" om jag inte missminner mig.
Senast redigerad av Robban_C 18:58:36, 19-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#26 » 19:00:13, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och klen rem?
En multirib är väl inte klen?
En polares AC-kompressor havererade och slog tvärstopp (Volvo 960). Remmen drev som vanligt och kopplingen på kompressorn slirade istället.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bôsht

#27 » 21:19:13, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip alla Toyota motorer som saknar denna lösning knäckte minst en rem på 10000mil.
Hade hand om ett gäng taxibilar som gick närmare 50000mil, och de byttes högst en rem under den tiden.

Jämför man denna lösning med ett frihjul så skulle jag säga att fördelen med frihjul är väl att det tar mindre plats och har mindre rörliga delar.
Priset på frihjul vet jag inte men en sån här hydraulisk spännare/dämpare ligger på ca2000kr.

Toyota började med frihjul i samma veva jag slutade där, så jag vet inte hur livslängden på dem är.
Det var även då dem började med Amperemeter på batterikabel och variabel laddning på generatorn.
Om de nu har nån inverkan på att istället köra frihjul.

Bild
Bild
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

VHK116.1 (trådstartaren)

#28 » 21:29:44, 19-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frihjulsremskivan verkar att vara av typen envägs och
konstruerad som gamla tidens cykelnav med rullar.
Om motorer arbetar oregelbundet borde det genast märkas vid
körning och att generatorn skulle vara så känslig för detta är
inte särskilt troligt då svänghjulet och den rörliga massan i
motorn motverkar problemet.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

dimorep

#29 » 09:15:38, 20-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du startar en ny tråd och frågar om en sak / ämne så kan du väl läsa de svar som kommit in istället för att fråga om samma sak igen som redan besvarats... :???:

VHK116.1 skrev:Frihjulsremskivan verkar att vara av typen envägs..

Skrev redan i inlägg #10 att de första frihjulsremskivorna var av envägstyp, men att även sen ett bra tag tillbaka (minst sen -04) även finns dubbelverkande sådana! Lite beroende på vad de ska skydda / hjälpa till emot.

Om motorer arbetar oregelbundet borde det genast märkas vid
körning och att generatorn skulle vara så känslig för detta är
inte särskilt troligt då svänghjulet och den rörliga massan i
motorn motverkar problemet.

Nu var det inte för att skydda gen. som denna typ av remskivor monteras.. -Läs i tråden!

Sen lite generellt:
*Svänghjul -Jämnar ut effektpeakarna mellan varje tändpuls, "bromsar upp" (lagrar energi) under förbränningstakten och "skjuter på" under de andra, främst när kolven ska uppåt i "komp.takten". Då en 4-t motor bara tillför effekt under en av fyra takter, dvs varannan gång kolven går ner och således behöver tillföras kraft under resterande tid / takter för att kunna påbörja nästa effektproduktion.
*Svängningsdämpare -Tar upp (och motverkar) självsvängningar i vevaxelen, som annars kan skapa större krafter än vad det är på utg.axel.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

VHK116.1 (trådstartaren)

#30 » 20:58:14, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorer med 3.4.5.6 cyl. har kanske lite olika cykler på vevaxeln.
Men eftersom generatorn har en rörlig massa och remmen är
lite elastisk så borde det inte vara ett problem?
Förmodligen är effektbehovet och livslängd på remmen
underskattat av tillverkarna?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se