Det finns några olika orsaker. Och det finns några olika lösningar.
Symtom. Bilen startar som den ska, men vid upprepade starter tappar den kompressionen.
Peugot och övriga PSA bensinmotorer. Dom ENDA som har hydraliska tryckare som kan översträcka sej. Med fel
olja kan tryckaren översträcka sej och därmed orsaka kompressionslöshet. Översträckningen är liten men tillräcklig så att säga.
Rätt olja gäller så finns inte problemet på kort sikt. På lång sikt så... byt tryckare. Ersättningssatser finns för att åtgärda problemet. Dom nya kan inte översträcka sej.
Opel/ saab: Tack vare lågfriktionstänket så blev kolvringspänsten väldigt låg när maskinen var ny. Ringarna är helt beroende av oljefilmen i cylindrarna för att täta. Som sagts så väter man bort oljefilmen på cylinderväggarna och därmed kompressionen. Det har gått ut upprepade servicemeddelanden om detta på opel, jag slutade där 2007 och då fanns en halv pärm om det. Problemet gäller både opel och saab och alla däremellan som använder samma motorer och samma grundtänk.
Åtgärd: Om problemet uppstår så ta bort tändstiften. Häll i en matsked olja i varje cylinder. Lossa spridarkontakterna. Montera tillbaka tändstiften. Kör på starten, nu hör du när kompressionen kommer tillbaka. Återmontera spridarkontakterna och starta bilen. Kör den varm. Vi gjorde så på både opel och saab. Vi tog också ordentligt betalt.
Bärgaren kom in på vintermornarna.. in med bilen gör proceduren och ut med bilen. Varje bil debiteras 2000kr för 8-10 minuters jobb.
Sen fanns symtomet att bilen fungerade som den skulle igår när du stängde av den, sen var den kompressionslös när den skulle startas igen på morgonen.
Felet är att ringlandet i kolvarna är så sotigt, i kombination med dålig spänst i ringarna. Kolvringarna fastnar i den position som kolven har när den är svälld av värmen. Därmed tätar den inte kall mer. Oljefilmen räcker inte till ens när den är normal.
Samma åtgärd för start som ovan, dvs i med olja.
Sen föreslås att man helt enkelt sotar av systemet genom ångtvätt. Ångtvätt på plats går till som följer: Lossa en vacumslang, ta fram en liter ATF olja. Håll motorn på ca 4000rpm. Låt motorn suga i sej atf oljan, den binder upp sej på sotet. Håll varvtalet några minuter efter sista oljan. Ta nu fram 2 liter vatten.. gör samma sak.
Motorn blir nu ångtvättad invändigt. Kolresterna slås bort. Konstigt nog fungerar det även på ringlandet.
Var med på att du kan få köpa nya avgasupphängningsgummin. Dom smälter.. åtgärden är den som görs på opel/ saab.
Sen ska bilen med jämna mellanrum köras på höga
varvtal med låg belastning för att få kolvringarna att röra lite på sej så dom inte fastnar igen.
Volvo: valsen om tryckarnas översträckning är lika gammal som bilmodellerna med hydraltryckare, volvomekarna har ingen aning och dom rekommenderar 43 dyra oljebyten. Det skulle jag med göra om jag tjänade pengar på det..
Av nån outgrundlig anledning lär man inte mekanikerna att LÄSA INNANTILL.
För det står från och med VADIS att tryckarna INTE kan översträcka sej. Dom är konstruerade så, även här...
Men i vanlig ordning så valde man kolvringar enligt besparandets sed. Dvs lågfriktionsringar som tätar dåligt utan oljefilmen. Även här är lösningen återigen att lossa tändstiften, mata i en matsked i varje cylinder, montera tillbaka tändstiften, lossa spridarkontakterna och sen mala med starten. Du hör när kompet återkommer direkt och då är det till att haka på spridarkontakterna igen och problemet är ett minne blott.
Trasslet är helt och hållet en produkt av kolvringsivern. Den som renoverar och byter kolvringar till eftermarknads brukar oftast vara helt av med problemet för all framtid.
Men några oljebytesfel, eller för den delen syntet/mineral eller övriga oljerelaterade problem är det INTE.
Att bilen plötsligt startar igen/ får tillbaka kompet av sej självt, hänger på två saker.
1 Du har en katalysatorbil med bränsleavstängning på (nästan alla har det). Det innebär när bilen beräknat att det är risk för att elda upp katalysatorn så ger den inte mer bensin åt dej. Det spelar ingen roll om du maler 1 minut eller 25.. Motor ger inte mer bensin eftersom den då skulle riskera att fylla katalysatorn, nåt som faktiskt är programmerat mot.
Det finns alltså startkriterier för dom flesta bilarna.
2 Du har malt länge nog att få oljan så uppstänkt på cylinderväggarna att du fått ny oljefilm. För det är stänksmörjning av cylinderloppen och inget annat.