Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tappar kompression på alla cylindrar då och då

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 20:29:42, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, detta är ett problem som jag haft med flera bilar av flera märken. När man skall starta bilen för andra eller tredje gången för att flytta bilen några meter bara så har det hänt att motorn inte riktigt har gått i gång och sedan tappat kompet på alla cylindrar samtidigt. Första gången trodde jag kamdrivningen hade gått, men kör man på starten i 30 sek upp mot 1 minut så kommer kompet tillbaka och den går först på en cyl, sedan på två osv. Efter en stund så går den helt riktigt i ett halv år eller mer. Första bilen, en Opel Kadett 8 ventilers, andra gången en Opel vektra 16 ventilers, tredje bilen en Mazda 6 med 16 ventiler. Jag tror jag råkat ut det på en SAAB av något nyare slag ochså, likaså en Volvo, kan det ha varit en 850 med ett onämnbart antal ventiler tro? Samtliga bilar har/har haft hydrauliska ventillyftare för att hålla 0-spel i ventilmekanismen. Det är nog där det händer något, men vad?
Har någon mer råkat ut för detta? Och vad i så fall har ni gjort åt det?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



johaniskogen

#2 » 20:37:52, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv haft de problemet på 2st volvo 850 dels en 10v o även på 20v. Fick förklarat att man slarvat med oljebyte, blaskig olja gillade inte ventillyfarna, ur med tändsitftet och byt oljan, kör på startmotor utan stiften i, i typ 30sek. O sen går bilen bra tills de e dags för oljebyte igen, eller har de gått så långt att den strular så skulle du bytt oljan redan för 1000mil sen...

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 20:41:15, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det rådet jag fick ochså men det hjälpte inte ett dugg, men motorn blir väl glad av lite oljebyte i tid o otid... Jag tror jag kan framkalla detta felet om jag gör på rätt sett.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Åsa-Nisse

#4 » 20:48:31, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade detta fenomenet ( liknande) på min gamla MB 250D. Där var problemet att jag hade helsyntetolja. Delsyntet blev bättre och med ren mineralolja var det inget problem.
Helsynteten är så snabb att rinna tillbaka och oljepumpen får inte upp trycket på starten.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 20:54:31, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör ju vara tvärt om att det blir för mycket olja i lyftarna så ventilerna står lite öppna innan fjädrarna har pressat ut överskottet. För lite olja ger tickande ventiler, (gamla bilar tickar en stund innan oljetrycket har kommit till lyftarna)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PerJohansson

#6 » 22:17:59, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tredje kallstarten? Kan även vara då du pytsat in så mycket bensin i cylindrarna att det tvättat bort oljefilmen så ringarna inte tätar.

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 22:23:01, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast, det blir ju i fel ordning... Först stannar den precis innan den hunnit starta pga kompet försvinner, sen har man upp till en minut på sig att få igång den igen.
Sen går felet bort, precis som inget vårt.(varit).
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Patrik440

#8 » 22:24:24, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev: Kan även vara då du pytsat in så mycket bensin i cylindrarna att det tvättat bort oljefilmen så ringarna inte tätar.


Japp, så är det !

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 10:32:15, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag menar kompet försvinner så är det verkligen borta, det går inte att höra på startmotorn att det någon skillnad mellan slagen och motorn fortsätter snurra mer än en sekund efter man släppt startnyckeln.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

osla

#10 » 11:28:20, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Tredje kallstarten? Kan även vara då du pytsat in så mycket bensin i cylindrarna att det tvättat bort oljefilmen så ringarna inte tätar.


var inte det en vanligt problem när volvo 850 kom, om man bara kallstartade den och flyttade den nån meter och vred av igen så hade den spolat bort oljefilmen i loppen, och nästa gång man skulle igång med den så startade den inte
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

mathiast

#11 » 11:39:54, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassikt problem med för högt oljetryck kombinerat med hydraliska ventillyftare vilket gör att lyftarna pumpar upp sig och ventilerna står lite öppna.låter man den stå så läcker trycket ut och ventilen stänger helt igen

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mf33

#12 » 12:23:17, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Klassikt problem med för högt oljetryck kombinerat med hydraliska ventillyftare vilket gör att lyftarna pumpar upp sig och ventilerna står lite öppna.låter man den stå så läcker trycket ut och ventilen stänger helt igen


Helt rätt!! Du tappar inte komp så den blir svårstartad av lite bortspolad oljefilm.

När motorn startas (kall) och bara körs kort stund/några sekunder så kan detta med upppumpade lyftare ske. Anledning är att kall olja är tjockare i kombination med att lyftarna har små kanaler där olja ska komma ur dem så rätt ventilspel erhålls. Symptomen förvärras av gammal olja och lyftare som kan ha lite avlagringar i sig.

Bästa sättet att undvika "andra/tredje starts problem" är att inte stänga av direkt efter några sekunder utan låta motorn gå med lite förhöjd tomgång lite innan avstängning.

I vår verksamhet kör vi in och ut flera bilar om dagen så detta problem är välkänt, oftast volvo, senare än 940, och Fordar som man måste köras ngn minut extra. ( Inte kul att backa ut bilen och senare kommer kunden in och säger: "Bilen startar inte, vad har ni gjort?")

mvh Mojje

3 personer gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

mathiast

#13 » 18:44:05, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest varit med om detta på vag koncernens fordon och oftast har dom startat för att direkt stanna och varit komplösa vid försök att starta direkt igen.
Första gången blev det nästan hjärtinfarkt då det uppförde sig precis som om kamremmen gick av :-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 21:43:05, 07-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon annan medicin än att inte stänga av den för snabbt? Jag tänker på detta men långt ifrån alla andra här, nu har vi 4 bilar på gården som kan kanditera.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

*pettson*

#15 » 14:17:02, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns några olika orsaker. Och det finns några olika lösningar.

Symtom. Bilen startar som den ska, men vid upprepade starter tappar den kompressionen.

Peugot och övriga PSA bensinmotorer. Dom ENDA som har hydraliska tryckare som kan översträcka sej. Med fel olja kan tryckaren översträcka sej och därmed orsaka kompressionslöshet. Översträckningen är liten men tillräcklig så att säga.
Rätt olja gäller så finns inte problemet på kort sikt. På lång sikt så... byt tryckare. Ersättningssatser finns för att åtgärda problemet. Dom nya kan inte översträcka sej.

Opel/ saab: Tack vare lågfriktionstänket så blev kolvringspänsten väldigt låg när maskinen var ny. Ringarna är helt beroende av oljefilmen i cylindrarna för att täta. Som sagts så väter man bort oljefilmen på cylinderväggarna och därmed kompressionen. Det har gått ut upprepade servicemeddelanden om detta på opel, jag slutade där 2007 och då fanns en halv pärm om det. Problemet gäller både opel och saab och alla däremellan som använder samma motorer och samma grundtänk.
Åtgärd: Om problemet uppstår så ta bort tändstiften. Häll i en matsked olja i varje cylinder. Lossa spridarkontakterna. Montera tillbaka tändstiften. Kör på starten, nu hör du när kompressionen kommer tillbaka. Återmontera spridarkontakterna och starta bilen. Kör den varm. Vi gjorde så på både opel och saab. Vi tog också ordentligt betalt.
Bärgaren kom in på vintermornarna.. in med bilen gör proceduren och ut med bilen. Varje bil debiteras 2000kr för 8-10 minuters jobb.

Sen fanns symtomet att bilen fungerade som den skulle igår när du stängde av den, sen var den kompressionslös när den skulle startas igen på morgonen.
Felet är att ringlandet i kolvarna är så sotigt, i kombination med dålig spänst i ringarna. Kolvringarna fastnar i den position som kolven har när den är svälld av värmen. Därmed tätar den inte kall mer. Oljefilmen räcker inte till ens när den är normal.
Samma åtgärd för start som ovan, dvs i med olja.
Sen föreslås att man helt enkelt sotar av systemet genom ångtvätt. Ångtvätt på plats går till som följer: Lossa en vacumslang, ta fram en liter ATF olja. Håll motorn på ca 4000rpm. Låt motorn suga i sej atf oljan, den binder upp sej på sotet. Håll varvtalet några minuter efter sista oljan. Ta nu fram 2 liter vatten.. gör samma sak.
Motorn blir nu ångtvättad invändigt. Kolresterna slås bort. Konstigt nog fungerar det även på ringlandet.
Var med på att du kan få köpa nya avgasupphängningsgummin. Dom smälter.. åtgärden är den som görs på opel/ saab.
Sen ska bilen med jämna mellanrum köras på höga varvtal med låg belastning för att få kolvringarna att röra lite på sej så dom inte fastnar igen.

Volvo: valsen om tryckarnas översträckning är lika gammal som bilmodellerna med hydraltryckare, volvomekarna har ingen aning och dom rekommenderar 43 dyra oljebyten. Det skulle jag med göra om jag tjänade pengar på det..
Av nån outgrundlig anledning lär man inte mekanikerna att LÄSA INNANTILL.
För det står från och med VADIS att tryckarna INTE kan översträcka sej. Dom är konstruerade så, även här...
Men i vanlig ordning så valde man kolvringar enligt besparandets sed. Dvs lågfriktionsringar som tätar dåligt utan oljefilmen. Även här är lösningen återigen att lossa tändstiften, mata i en matsked i varje cylinder, montera tillbaka tändstiften, lossa spridarkontakterna och sen mala med starten. Du hör när kompet återkommer direkt och då är det till att haka på spridarkontakterna igen och problemet är ett minne blott.

Trasslet är helt och hållet en produkt av kolvringsivern. Den som renoverar och byter kolvringar till eftermarknads brukar oftast vara helt av med problemet för all framtid.
Men några oljebytesfel, eller för den delen syntet/mineral eller övriga oljerelaterade problem är det INTE.

Att bilen plötsligt startar igen/ får tillbaka kompet av sej självt, hänger på två saker.
1 Du har en katalysatorbil med bränsleavstängning på (nästan alla har det). Det innebär när bilen beräknat att det är risk för att elda upp katalysatorn så ger den inte mer bensin åt dej. Det spelar ingen roll om du maler 1 minut eller 25.. Motor ger inte mer bensin eftersom den då skulle riskera att fylla katalysatorn, nåt som faktiskt är programmerat mot.
Det finns alltså startkriterier för dom flesta bilarna.
2 Du har malt länge nog att få oljan så uppstänkt på cylinderväggarna att du fått ny oljefilm. För det är stänksmörjning av cylinderloppen och inget annat.

7 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se