*Pettson*: Det här med lyftarna, för att dom överhuvudtaget skall orka att övertrycka så måste det väl krävas ett visst övertryck av smörjoljan för att övervinna ventilfjädern? Man borde ha ett väldigt mycket för högt oljetryck för detta? Det här med kolvringarna har jag aldrig hört men i lågfriktionens tecken så låter det rimligt med lägre fjädertryck. Men för bra drift och funktion så
säger det emot. Innan högspända ringar kom så var motorerna ganska dåliga och släppte igenom mycket, speciellt på högre varv då ringarna kunde börja studsa och vibrera med massor av genomsläpp som följd. Utvecklingen har och går ju framåt... Nu har man väldigt litet kolvspel i nya motorer och har bra materialval vad gäller både utvidgning och slitage så det går nästan inte åt någon olja längre. Med hänsyn till detta så tycker jag det låter långsökt med om oljan spolas bort i loppet så försvinner kompet så totalt att det inte hörs något som helst kompslag.
Och varför skulle det bli så? Motorn hinner ju nästan starta och måste således tända och inte hinna spola bort nån oljefilm, sen är det väl två ringar som tätar och en tredje oljekontrollring som kan täta lite den med. Så det med kolvringarna köper jag inte riktigt rakt av.
Men ett mycket intressant inlägg *Pettson*, det tål verkligen att tänkas på...