Andreas Mattsson skrev:Även jag har jobbat på märkesverkstad och sett diverse utskick skrivet av teoretiker utan verklighetsuppfattning.
Stefan1972 skrev:rosten1000 skrev:Har haft tre Volvo 850. En av dom var så. Ville man flytta den några meter för att kunna komma åt med gräsklipparen under bilen så var man tvungen att låta den stå igång en stund innan man kunde stänga av den. Värst var det om man slarvade lite och den tjuvstannade. Då var det ofta som den inte gick igång igen. Så när jag vår långt hemifrån varvade jag till ordentligt varje gång som jag startade den. Om kompet försvann så var det omöjligt att starta den med hjälp av startmotorn oavsett om man hade ett bra batteri eller startkablar. Enda sättet att få igång den var att bogsera igång den.
Fast gamla 850 är en helt annan sak, de brukar nämligen sura ner sig om man kallstartar och sen slår av. Detta var av nån anledning mest på de första årgångarna och värst var det om man inte hade volvo original stift.
torbjorn_forsman skrev:Jag har funderat en del på det här problemet, och fått en känsla av att det enbart förekommer på relativt moderna motorkonstruktioner (den äldsta motortyp man har hört talas om det på, är ju motorn som satt i Volvo 850). Och jag är av den åsikten att det helt klart har med hydrauliska ventillyftare att göra, jag har aldrig varit med om eller hört talas om tillfälligt kompressionsbortfall på en motor med mekaniska lyftare och bestämt ventilspel. Det verkar också som om det är unikt för bensinmotorer och aldrig förekommer på dieslar.
Äldre motorkonstruktioner med hydrauliska ventillyftare (t ex VAG 1,8 l 90 hk-motorer från 80- och 90-talet, luftkylda VW-bussar, Opel CIH, Citroën/Peugeot XU9J4) brukar aldrig få kompressionsbortfall om man har slarvat med oljebyten eller använt olämpliga luddspridande oljefilter, det som händer där är istället att en lyftare som belastas av en ventilfjäder då motorn står stilla, trycks ihop, och sedan får man stort ventilspel och slammer en stund efter nästa start.
Men nyare motorer som har tendens att drabbas av kompressionsbortfall, verkar istället aldrig besväras av lyftarslammer.
Så då infinner sig ganska självklart en fråga: Skiljer sig nyare (tidigt 90-tal och framåt) konstruktioner av hydrauliska ventillyftare på något avgörande sätt från äldre sådana?
Användare som besöker denna kategori: Thomas2012 och 14 gäster