Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tappar kompression på alla cylindrar då och då

56 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

Andreas Mattsson

#31 » 12:11:56, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag har jobbat på märkesverkstad och sett diverse utskick skrivet av teoretiker utan verklighetsuppfattning.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800



osla

#32 » 12:30:37, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

även jag har varit med om att tappa komp, fast det var på en d24:a. hade gjort ett motorbyte, och när den skulle igång så tände den först på nån cylinder, men inte så den började gå, men efter ett tags harvande med startgas så slutade den helt tända och gick lätt runt. fram med oljekannan och dra i några pump ner i varje cylinder, satte mig i bilen och vred på nyckeln, 1 sekund senare gick den hur sött som helst
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

*pettson*

#33 » 12:40:02, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:Även jag har jobbat på märkesverkstad och sett diverse utskick skrivet av teoretiker utan verklighetsuppfattning.


Om du tänkte på mej så har jag nog sett min beskärda del med nonsens med.
Men info som går att omsätta i praktiken och som fungerar som tänkt, det känner jag är verklighetsförankrat.

Peugeot däremot spelar det ingen roll vad dom skriver eller säger. Där är det trial&error som gäller.
När kompisen servar som märkesverkstad, gör proceduren att läsa ur mjukvaran för kontroll. Får fram i datorn att bilen ska uppdateras. Gör nedladdning, skjuter i uppdateringen. Bilen startar aldrig mer..
Support föreslår att man ska ringa en annan märkesverkstad. För dom ville inte supporta på torsdagar.
På måndan får han åter kontakt. En vecka.. senare återkommer supporten och säger att fel mjukvara laddats ner. (Sker per automatik) han som mek måste gjort fel..
Mjukvaran? Det var dieselprogramvara som automatiskt laddats ner.
Menar först blanda ihop skiten i basen, vägra support och avsluta med att det bör varit mekens fel.
Han klarade det ett år. Sen gav han upp och bytte jobb ifrån peugeot. Där hade verkligen teoretiker varit inne i mekanvisningarna och rört om.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

kimmen

#34 » 15:38:28, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En teori jag hört och tror på, är att vid kallstart sprutar det in massor av bränsle som hamnar på cylinderväggarna, när sedan kolvringen kommer i kontakt med bränslet så surfar kolvringen på bränslet och kolvringen trycks in och motorn känns komp. lös

Det här fenomenet är vanligt på motorer som har spegelblanka (glasade) cylindrar, alltså på motorer som har gått under mycket gynnsamma förhållanden (gubbkörda), det hände ju aldrig när bilen var ny!
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

*pettson*

#35 » 22:22:15, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte VADIS kvar. Jag har bara VIDA som är det nya sedan flera år, och man har kortat ner texten jämfört med dom gamla böckerna och VADIS, men kontentan är densamma.

Bild
Bild
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Janson1 (trådstartaren)

#36 » 23:15:34, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyftarnas normalfunktion är solklar. Frågan är hur högt trycket måste vara för att lyckas tvångsöppna ventilen? Ventilfjädern bör väl ligga runt 50 kg eller mer...
Om man ser till lyftarens storlek kontra kolven i mitten så är den väl ungefär 1 cm. (ca 0.79 cm2)
För att den skall orka tvångsöppna så krävs det minst 50 bars oljetryck, förmodligen 60 bar, en peak räcker i och för sig. Är detta möjligt, ens troligt?
Men å andra sidan känns det med bortsköljd oljedimma ochså smått otroligt.
Jag är verkligen kluven men kan konstatera att det händer då och då och jag tror mig kunna skapa det nästan när som helst...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rosten1000

#37 » 12:23:57, 07-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:
rosten1000 skrev:Har haft tre Volvo 850. En av dom var så. Ville man flytta den några meter för att kunna komma åt med gräsklipparen under bilen så var man tvungen att låta den stå igång en stund innan man kunde stänga av den. Värst var det om man slarvade lite och den tjuvstannade. Då var det ofta som den inte gick igång igen. Så när jag vår långt hemifrån varvade jag till ordentligt varje gång som jag startade den. Om kompet försvann så var det omöjligt att starta den med hjälp av startmotorn oavsett om man hade ett bra batteri eller startkablar. Enda sättet att få igång den var att bogsera igång den.


Fast gamla 850 är en helt annan sak, de brukar nämligen sura ner sig om man kallstartar och sen slår av. Detta var av nån anledning mest på de första årgångarna och värst var det om man inte hade volvo original stift.



Jag tog kompprov på min 850 och det var i princip obefintligt. Har för mig att jag hade 5kg på en cylinder och betydligt mindre på dom andra.
rosten1000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:38:20, 06-12-2010
Ort: Lekeberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM mini
Bobcat 743
Komatsu 14 minigrävare
Volvo BM 400

Janson1 (trådstartaren)

#38 » 21:06:43, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråduppväckning! men det är befogat. Den första mars var det dags att besiktiga bilen, en gammal peugoet 307 som hade fått tillstånd att stå inne över natten pga - 10 grader kallt.
Gissa vad som hände på morgonen kl 6:30. Den tappade kompressionen på alla fyra cylindrarna. Som tur var räckte batteriet för att den skulle komma igång igen även om det var ganska precis.
Så nu är denna pegga med bland mina övriga bilar som nästan allihopa tappat kompet nån gång under mitt ägarskap...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

RD350

#39 » 22:19:07, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast när kompet försvinner beror det på att bilen blivit sur. Korta körsträckor typ starta bilen på uppfarten, köra in den i garaget, stanna direkt. Nästa start så har bensinen tvättat bort all olja från cylindrarna o kompen är obefintligt. Det är mycket vanligt och på vintern är det värst med mer bränsle vid kallstart.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

kimmen

#40 » 22:30:03, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket vanligt fenomen, att direkt efter ett misslyckat startförsök försvinner kompet, brukar hända när man släppt startnyckel för tidigt, eller stängt av motorn direkt efter start
Vanligt Volvofenomen . Får bilen bara stå en tid, några timmar så är allt ok igen, helst med motorvärmare
Felet är enl. Volvo att kolvringarna surfar på bränsle på cylinderväggen, på speciellt "glasade" cylindrar, tändstiften blöts ner, pga. för LITE bränsle under kort tid vid start, räcker inte ordentligt för första tändning (därför snappsar man motorer vid start, kan inte få för mycket! )
För att avhjälpa felet, får du bara ett startförsök, alltså foten bort från gaspedalen, nyckel på, släpp inte för än motorn går ( glöm startmotorskador..) låt den gå en stund innan du stänger av motorn , det här fungerar
Volvo har originalstift av en speciell typ av vissa orsaker...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#41 » 12:17:34, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat en del på det här problemet, och fått en känsla av att det enbart förekommer på relativt moderna motorkonstruktioner (den äldsta motortyp man har hört talas om det på, är ju motorn som satt i Volvo 850). Och jag är av den åsikten att det helt klart har med hydrauliska ventillyftare att göra, jag har aldrig varit med om eller hört talas om tillfälligt kompressionsbortfall på en motor med mekaniska lyftare och bestämt ventilspel. Det verkar också som om det är unikt för bensinmotorer och aldrig förekommer på dieslar.

Äldre motorkonstruktioner med hydrauliska ventillyftare (t ex VAG 1,8 l 90 hk-motorer från 80- och 90-talet, luftkylda VW-bussar, Opel CIH, Citroën/Peugeot XU9J4) brukar aldrig få kompressionsbortfall om man har slarvat med oljebyten eller använt olämpliga luddspridande oljefilter, det som händer där är istället att en lyftare som belastas av en ventilfjäder då motorn står stilla, trycks ihop, och sedan får man stort ventilspel och slammer en stund efter nästa start.
Men nyare motorer som har tendens att drabbas av kompressionsbortfall, verkar istället aldrig besväras av lyftarslammer.

Så då infinner sig ganska självklart en fråga: Skiljer sig nyare (tidigt 90-tal och framåt) konstruktioner av hydrauliska ventillyftare på något avgörande sätt från äldre sådana?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#42 » 18:29:05, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt råkat ut för det på en yanmardiesel i en grävare,kunden hade monterad säkerhetsluftfiltret åt fel håll så den täppte luftintaget 100%.
När man startade tände den till nån sekund för att vid nytt startförsök direkt visa sig vara komplös.
Borde beror på att det suger vacum i cylindrarna i det fallet??
I övrigt menar jag också att det beror på hydraullyftare
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

d557017

#43 » 19:56:56, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har funderat en del på det här problemet, och fått en känsla av att det enbart förekommer på relativt moderna motorkonstruktioner (den äldsta motortyp man har hört talas om det på, är ju motorn som satt i Volvo 850). Och jag är av den åsikten att det helt klart har med hydrauliska ventillyftare att göra, jag har aldrig varit med om eller hört talas om tillfälligt kompressionsbortfall på en motor med mekaniska lyftare och bestämt ventilspel. Det verkar också som om det är unikt för bensinmotorer och aldrig förekommer på dieslar.

Äldre motorkonstruktioner med hydrauliska ventillyftare (t ex VAG 1,8 l 90 hk-motorer från 80- och 90-talet, luftkylda VW-bussar, Opel CIH, Citroën/Peugeot XU9J4) brukar aldrig få kompressionsbortfall om man har slarvat med oljebyten eller använt olämpliga luddspridande oljefilter, det som händer där är istället att en lyftare som belastas av en ventilfjäder då motorn står stilla, trycks ihop, och sedan får man stort ventilspel och slammer en stund efter nästa start.
Men nyare motorer som har tendens att drabbas av kompressionsbortfall, verkar istället aldrig besväras av lyftarslammer.

Så då infinner sig ganska självklart en fråga: Skiljer sig nyare (tidigt 90-tal och framåt) konstruktioner av hydrauliska ventillyftare på något avgörande sätt från äldre sådana?


Har tänkt i samma banor, men så sent som förrförra veckan råkade jag för första gången ut för tillfälligt tappade kompressioner på en bil med mekaniska lyftare (bensinmotor) så teorin sprack tyvärr :aaargh:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

mathiast

#44 » 20:42:44, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft flera gamla mb dieselar som tappat komp vid uppstart efter långt stillestånd och då har kolvringarna fastnat i sotet.
Efter ett par isärplockade motorer kom jag på att det räckte med att bogsera bilskrället en längre bit så lossnade dom
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

bôsht

#45 » 08:20:54, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd, men ändå aktuellt.
Jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, vi hade flertalet bilar som kom med bärgare som inte starta och var utan komp.
Speciellt äldre kunder med garage, starta kall och kör in, stäng av. motorn komplös dagen efter.
Och detta hade INGENTING med lyftarna att göra då dessa motorer har tryckare i form av en kopp, dock utan utbytbar bricka, motorerna var sura helt enkelt.
Vi brukade bara lossa spridarkontakterna, köra startmotorn och hålla öppet spjäll tills kompet kom tillbaka, svårare än så var det inte.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Thomas2012 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron