Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Flämtande ljus Caddy -07

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Janson1

#16 » 20:51:34, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har denna modell "doppvärmare" till kupévärmen? Jag tror bara det är dieslar som har det...
Det kanske är kortis där eller nåt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Hidsmekolek (trådstartaren)

#17 » 21:06:39, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Har denna modell "doppvärmare" till kupévärmen? Jag tror bara det är dieslar som har det...
Det kanske är kortis där eller nåt.


Oj, vet inte? Har aldrig hört talas om åt det skulle finnas nån sån..
Sitter ju en webastovärmare på, så då borde det väl inte vara nån elektrisk?

Intressant! Läge för Google. :grin:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#18 » 22:16:25, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Octavia tdi 05. Innan jag köpte bilen byttes generatorn mot en ny, därför att ljuset blev något svagare när varvtalet ökades över tomgång.
Ägaren hade inte lagt märke till detta tidigare. Batteriet var vid tillfället helt nytt. Möjligen uppstod detta i samband med batteri bytet.
Generatorn byttes än en gång på garanti, då fenomen fortsatte.

Samma fel även nu, när jag äger bilen.

Har kollat lite på nätet. Min bil har tre glödstift som värmer vattnet in i kupens värmeelement när så är möjligt.
Detta bestämmer ECU:n, med ledning av körsstilen senaste tiden. Många korta körningar så kopplas de inte in. Kör man längre sträckor så kommer stiften att kopplas in om laddningen räcker till f ö.
Batteriets laddning prioriteras.

Men sen så hänger man på extraljus o annat strömslukande, vilket säkerligen påverkar när stiften ska ges möjlighet att kopplas in.

Koppla loss de tre stiften, om du har några sådana och se vad som händer med ljuset.
De tre drar ca 60 A tillsammans efter ca 10 sek. Innan dess nästan 90 A. (Om rätta förutsättningar enligt ovan finns.)

En 120 A generator får jobba hårt. Batterier slukar 50 A första minuterna, sen vanligt med 20 - 30 A tills de börjar bli fulladdade, kanske efter 30 minuter.

Felar det lite någonstans i elsystemet, så är det stor risk att det blir knas.

När motorn släpps ned på tomgång, så kopplas förmodligen de tre stiften bort. Strömförbrukningen minskar, spänningen stiger och ljuset lyser lite starkare....

Går enkelt att mäta med tångamperemeter.
Stiften kopplas in: inga alls, bra ett, eller ett och två till. Styrs via två relän från ECU.

Jag kan ha fel, men det tror jag inte :vissla:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Hidsmekolek (trådstartaren)

#19 » 15:03:56, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hunnit kolla mer på blinkandet, har dock noterat att om motorvärmaren varit i länge så
verkar det inte blinka särskilt mycket, kanske inte kopplar in eventuell "doppvärmare" då..
Brukar sätta i motorvärmaren på morgonen när jag kommer till jobbet så får den va på hela dan
så motorn kallnar knappt. :mrgreen:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#20 » 16:47:25, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa de tre stiftens anslutningar och se vad som händer då.

Skulle ev kunna vara fel på ett av de två reläna som kopplar in stiften. Vart de sitter vet jag dock inte. De bör ju se likadana ut, kan man tycka.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Hidsmekolek (trådstartaren)

#21 » 17:00:20, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Lossa de tre stiftens anslutningar och se vad som händer då.

Skulle ev kunna vara fel på ett av de två reläna som kopplar in stiften. Vart de sitter vet jag dock inte. De bör ju se likadana ut, kan man tycka.


Ska ta en titt, håller just på att bearbeta min dos influensa så.. :snow:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#22 » 17:16:12, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att flämtande kan bero på att det blir avbrott i t ex ett av stiften, kabelskor, reläsockel relä e t c, när det blir varmt. Dvs när stiftenen blir varma eller ström flyter till stiften genom prylarna.
Betänk att startströmmen för vart o ett av stiften ligger ca 28 A, för att efter en liten stund sjunka till ca 18 A.

Sker m a o längförändringar i metallerna, både här o där.

När det blir avbrott så svalnar metallerna och det blir kontakt igen och så upprepas de hele.

Glödstiften är starkt misstänkta av den anledningen att de ska bli riktigt glödande - heta.
Ledaren kommer mitt inuti stiftet, fram till glödkroppen. Då glödkroppen blir het, så blir hela stiftet någon tiondels mm längre och en ev spricka inuti melan ledare o glödkroppen, kanske i glödkroppen, vidgas o det blir avbrott. Så när det svalnar så börjar processen igen.
Lossa en anslutning åt gången, så hittar du det felande.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Hidsmekolek (trådstartaren)

#23 » 21:29:03, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, här har det inte hänt nåt på ett tag..
Har väl bara härdat ut med fladdret, men igår tänkte jag byta batteri för att testa..
Hittade felet! Det står ju för faen RENAULT på det gamla batteriet!
Bild









Skämt åsido, verkade som det blev bättre med ett nytt batteri, inte alls lika skarpt flämtande nu verkar det som..
Ska ta en titt på om det finns någon elvärme till kupén med, sitter dom inne i bilen i så fall tro?
Spanade runt i motorrummet men hittade inget, fast jag vet ju knappt vad jag letar efter heller.. :klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#24 » 21:43:48, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom sitter på motorns baksida alldeles ovanför svänghjulet, det är tre st ingängade i röret som går vidare till kupén. (om dom nu finns...)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Hidsmekolek (trådstartaren)

#25 » 22:07:44, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Dom sitter på motorns baksida alldeles ovanför svänghjulet, det är tre st ingängade i röret som går vidare till kupén. (om dom nu finns...)


Aha, ska kolla!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Martin Ericson

#26 » 22:36:47, 04-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Hmm, här har det inte hänt nåt på ett tag..
Har väl bara härdat ut med fladdret, men igår tänkte jag byta batteri för att testa..
Hittade felet! Det står ju för faen RENAULT på det gamla batteriet!
Bild









Skämt åsido, verkade som det blev bättre med ett nytt batteri, inte alls lika skarpt flämtande nu verkar det som..
Ska ta en titt på om det finns någon elvärme till kupén med, sitter dom inne i bilen i så fall tro?
Spanade runt i motorrummet men hittade inget, fast jag vet ju knappt vad jag letar efter heller.. :klia:



Man tackar för dagens garv :skratta3: :skratta3:
ägare till volvo bm Dr 631 gruskalle och bm 350 valmet 505 patu HD 100 patu 655 patu lf 40 kör volvo ew 160e -15

1 person gillar det här inlägget.
Martin Ericson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:35, 30-11-2007
Ort: Vinslöv-Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: volvo ew 160e -21


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se