kimmen skrev:Om man måste smörja kolvarna i oken har skadan redan skett, det bästa man då kan smörja med är vanlig bromsvätska, fett samlar bara en massa skit och därmed fukt, sen är det bara att upprepa minst två gånger om året
rospigg skrev:Ohoj!
Min bil har jag kört snart 30.0000 mil med samma ok, om de är originalok så har de hängt med sedan -90 och +63.000 mil.
Hursomhelst, jag har demonterat oken, putsat kolvar, skavt rost och packat om dom. Smetar på ordentligt med silikonfett då jag monterade ihop dom, och dom fungerar oklanderligt!
Mvh Rospigg
kimmen skrev:rospigg skrev:Ohoj!
Min bil har jag kört snart 30.0000 mil med samma ok, om de är originalok så har de hängt med sedan -90 och +63.000 mil.
Hursomhelst, jag har demonterat oken, putsat kolvar, skavt rost och packat om dom. Smetar på ordentligt med silikonfett då jag monterade ihop dom, och dom fungerar oklanderligt!
Mvh Rospigg
Där ser man, sköter man om grejorna så håller det, och är det tätt runt kolven så ska det vara fett som är till för bromskolvar
Fettet får inte vara av fel typ då blir friktionen inte rätt med gummitätningen som också skall returnera kolven
Jac skrev:kimmen skrev:Om man måste smörja kolvarna i oken har skadan redan skett, det bästa man då kan smörja med är vanlig bromsvätska, fett samlar bara en massa skit och därmed fukt, sen är det bara att upprepa minst två gånger om året
Brukar man inte fetta in saker som man inte vill ska rosta?
Användare som besöker denna kategori: nordlander och 12 gäster