Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kärvande bromsok, val av smörjmedel?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

BM 4 ever (trådstartaren)

#1 » 23:17:58, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som äger en gammal bil kommer undan. Förr eller senare kommer ett bromsok att kärva. Rost orsakad av kondens , trasig damask, eller bromsvätska med för mycket vatten i. På med smörjmedel och motionera kolven in och ut en sabla massa gånger så brukar det gå lätt igen. Man vill ju helst undvika byte till nya ok. Många smörjmedel finns det att välja på. Vissa är verkingslösa, vissa funkar, och vissa gör att kolvpackningen och damasken sväller och blir dubbelt så stor, DÅ kan man verkligen snacka om anliggande bromsar ! Så till frågan : Vilket smörjmedel tycker ni är bäst till ett bromsok?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



Andreas Mattsson

#2 » 23:21:14, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

viktigaste är att tätningarna är hela annars fastnar det garanterat igen.

rent och tätt samt en gnutta siliconpasta eller vaselin.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

kimmen

#3 » 23:36:58, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man måste smörja kolvarna i oken har skadan redan skett, det bästa man då kan smörja med är vanlig bromsvätska, fett samlar bara en massa skit och därmed fukt, sen är det bara att upprepa minst två gånger om året

Men det allra viktigaste är att man monterar klossarna hel torra utan något fett på kanterna, och att man också skrapar bort färgen från klossen på kanterna, då fastnar inte klossen lika lätt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

rospigg

#4 » 23:45:43, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Min bil har jag kört snart 30.0000 mil med samma ok, om de är originalok så har de hängt med sedan -90 och +63.000 mil.
Hursomhelst, jag har demonterat oken, putsat kolvar, skavt rost och packat om dom. Smetar på ordentligt med silikonfett då jag monterade ihop dom, och dom fungerar oklanderligt!

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Jac

#5 » 23:50:08, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Om man måste smörja kolvarna i oken har skadan redan skett, det bästa man då kan smörja med är vanlig bromsvätska, fett samlar bara en massa skit och därmed fukt, sen är det bara att upprepa minst två gånger om året


Brukar man inte fetta in saker som man inte vill ska rosta?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kimmen

#6 » 23:54:37, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Min bil har jag kört snart 30.0000 mil med samma ok, om de är originalok så har de hängt med sedan -90 och +63.000 mil.
Hursomhelst, jag har demonterat oken, putsat kolvar, skavt rost och packat om dom. Smetar på ordentligt med silikonfett då jag monterade ihop dom, och dom fungerar oklanderligt!

Mvh Rospigg


Där ser man, sköter man om grejorna så håller det, och är det tätt runt kolven så ska det vara fett som är till för bromskolvar

Fettet får inte vara av fel typ då blir friktionen inte rätt med gummitätningen som också skall returnera kolven
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mf33

#7 » 00:12:38, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:
rospigg skrev:Ohoj!

Min bil har jag kört snart 30.0000 mil med samma ok, om de är originalok så har de hängt med sedan -90 och +63.000 mil.
Hursomhelst, jag har demonterat oken, putsat kolvar, skavt rost och packat om dom. Smetar på ordentligt med silikonfett då jag monterade ihop dom, och dom fungerar oklanderligt!

Mvh Rospigg


Där ser man, sköter man om grejorna så håller det, och är det tätt runt kolven så ska det vara fett som är till för bromskolvar

Fettet får inte vara av fel typ då blir friktionen inte rätt med gummitätningen som också skall returnera kolven


Siliconfett. Brukar finnas på BDS, Mekonomen, Autoexperten osv. Fyll en gammal spruta från stallet eller en ny från apoteket så är det lättare att få in det under dammskyddet vid kolven.
mvh mojje

Bild

Bild
Senast redigerad av mf33 00:55:24, 11-12-2015, redigerad totalt 1 gång.

4 personer gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

kimmen

#8 » 00:41:48, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
kimmen skrev:Om man måste smörja kolvarna i oken har skadan redan skett, det bästa man då kan smörja med är vanlig bromsvätska, fett samlar bara en massa skit och därmed fukt, sen är det bara att upprepa minst två gånger om året


Brukar man inte fetta in saker som man inte vill ska rosta?


Lägger man på fett i den miljön så samlar den på sig en massa skit, sedan försvinner oljan i fettet och det blir bara skiten som är kvar och samlar på sig fukt och det blir en perfekt grogrund för rost. Har hört att rosten utvidgar sig ca 16 ggr, stämmer nog om man tittar på rost bubblor på en skärmkant

Det är därför man skall skrapa bort färgen på klosskanten så inte det kan bildas rost under färgen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Andreas Mattsson

#9 » 00:46:18, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fett kan även vara aggressivt mot gummi,dvs mjuka upp det eller få det att svälla vilket medför att tätningarna inte är täta längre och fukt och vatten kommer åt.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

mf33

#10 » 00:52:21, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Petroliumbaserat fett kan få gummit riktigt elakt, men det siliconbaserade fettet är anpassat för broms och dess gummiblandningar.

mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#11 » 10:38:28, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inga problem med kolvarna. Motionerar dom genom att blåsa rent och putsa av all skit när jag byter hjul vår/höst. Då trycker jag alltid in kolven i botten och skrapar även av glidytan för beläggen. Ingen smörja någonstans, Torrt och rent.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mathiast

#12 » 18:42:25, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsvätska är inte lysande att smörja med då det varken smörjer bra och är extremt hygroskopiskt dvs tar åt sig fukt.
Är det inte rostigt innan lär det bli det pga runt upptagande förmågan och den obefintliga frostskyddsmedel förmågan.
Bromsvätska har inget med nån oljeform att göra utan är en sorts glykol.
Däremot finns dot5 som är siliconbaserad och inte tasr upp vatten och den är bra att ha i äldre fordon som rör sig lite då inte hjul cylindrar mm rostasr ihop om det står still ett tag.
Den borde vara ett bättre alternativ men normalt sett används siliconfett.
Problemet brukar vara att kolvarna fastnar pga rost bildning i cylinderkanten så det är bara att ta isär och hona

4 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

östemann

#13 » 00:15:38, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar använda nåt silikonbaserat röttfärgat fett som de bak disken rekommenderar(vete tusan vad det heter på riktigt :ohnej: )
Hittills har det inte misslyckats med det men det viktigaste med när man börjar åtgärda kärvande kolvar i bromsok är ju att slipa bort den där
rostranden som alltid ska uppstå på den fjuttiga kanten mellan tätningen och övergången till ''yttre sidan'' där andra tätningen ska täta.

För det är där det brukar kärva i bromscylindrarna.

Sen ska man ju ha i åtanke att det kan ju även kärva i bromsoken och det är indeed en annan fråga. :thumme: :cool:

2 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Johnj-e

#14 » 00:24:06, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atf är inte så aggressiv mot gummi...
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Jac

#15 » 03:20:22, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger säkert nånting i det men gummi i bromssystem är en annan sort än i mineraloljebaserade system. EPDM till bromssystem och nitril till mineraloljebaserade system.
Häller man bromsvätska i system för mineralolja så smulas o-ringarna sönder efter en tid. Omvänt vet jag inte vad som sker men inget bra iallafall.
https://en.wikipedia.org/wiki/O-ring#Material
Googlar man på o-ring handbook eller o-ring guide så finner man ännu mer text som man aldrig orkar läsa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nordlander och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se