EE skrev:Är motorn kry (syns bäst vid kallstarter) så skulle jag inte "förstört" det där objektet som ser välskött ut genom att byta motor. Vid sidan om att få tag i grejor som passar vill jag minnas att det är ett elände att fixa de intyg som behövs för att klara efterföljande regbesiktning. Du kommer att förändra motorstyrka och då ville (åtminstone förut) någon myndighet se ett papper från Mercedes vilket intygade att resten av bilen (bromsar etc) klarade av den större motorn.
Nu har du en fin klassiker med alla papper i ordning, att byta motor och behöva plocka bort turbo inför besiktning låter som nåt som riskerar att äventyra bilens värde!
Förstår full ut varför du vill byta motor, det är mycket kilon på väldigt lite motoreffekt i de där.
Jag vill sticka ut hakan lite och påstå att W123 diesel var den sista Mercedesen som låg långt före sina konkurrenter i robusthet och driftsäkerhet! Taxi kunde köra dem till 75000 mil på samma motor och låda vilket är en siffra som står sig än idag.
Ungefär samtidigt som W123 ersattes med nya modeller tycker jag att konkurrenterna lyckats äta upp mycket av försprånget. Motorerna var banbrytande när de kom (1976?) men ålderstigna när de såldes i sista årsmodellen 1985. Köpte man den bilen 1985 var det nog för robustheten och inte accelerationen!
De verkar än idag populära som taxi i Mellanöstern, brukar synas på nyhetssändningar och dokumentärer från dylika länder.
mf354 skrev:...dels använde man återvunnen plåt (som har spår av rost i sig redan från början)
mf354 skrev:Intyg får man plätt lätt från merceded på tillåtna effekter osv. Men en modern 602/605 603/606 mturbo är lite kinkigare att regga in med. Kolla med STT. De hade bult on turbo kit till dessa redan när det begav sig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster