Är helt enkelt för dyrt att reklamera... och man har för kort tid på sig...
Synismen är stor i hela leverantörsledet. Tror man kallt räknar med att det kommer att kosta mer för konsumenten att reklamera än att köpa nytt, och sedan är konsumentens minne dessutom kort... "de glömmer"...
Frågan om garanti är nog att ses som underordnad en viktigare fråga, den varför producenten inte är stolt över sin produkt och söker hålla den i så god nivå som den kan. Varför skäms de så över sin produkt att de väljer att leverera ... när de vet med sig att de kan leverera prima?
Kunder lär sig snabbt att undvika sämre produkter när de väl ges möjligheten att jämföra bra och dålig...
Givetvis är det upp till oss kunder att ta med oss tillbaka till återförsäljaren vara som inte håller måttet.
Tyvärr når inte våra reklamationer igenom till uppköparna... de slängs direkt bakom disken... Har råkat kontrollera BT och Julas reklamationsförfaranden... o når inte dålig produkt tillbaka till HQ och inköpare så får de aldrig vetskapen om produktens brister utan tror allt är frid och fröjd... Därav är det bra med trådar som dessa på maskinisten, och att vi tar foton på det vi presenterar - vi måste visa för att bli trodda.
Som företagare vet man att man alltid har gnälliga kunder... får man som företagare klart för sig att ens egen organisation "tvättar" bort reklamationer så kan man vidtaga åtgärder mot detta (om man vill)...
Vid reklamation bör man begära inlämningskvitto och återkoppling/uppföljning => då låser man kundtjänst till att förhoppningsvis verkligen reklamera vara internt istället för att arkivera reklamationen i närmaste runda arkiv...