Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Varför blir H4-lampor glappa?

46 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

dc_lindberg

#16 » 16:16:16, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är helt enkelt för dyrt att reklamera... och man har för kort tid på sig...

Synismen är stor i hela leverantörsledet. Tror man kallt räknar med att det kommer att kosta mer för konsumenten att reklamera än att köpa nytt, och sedan är konsumentens minne dessutom kort... "de glömmer"...

Frågan om garanti är nog att ses som underordnad en viktigare fråga, den varför producenten inte är stolt över sin produkt och söker hålla den i så god nivå som den kan. Varför skäms de så över sin produkt att de väljer att leverera ... när de vet med sig att de kan leverera prima?
Kunder lär sig snabbt att undvika sämre produkter när de väl ges möjligheten att jämföra bra och dålig...

Givetvis är det upp till oss kunder att ta med oss tillbaka till återförsäljaren vara som inte håller måttet.
Tyvärr når inte våra reklamationer igenom till uppköparna... de slängs direkt bakom disken... Har råkat kontrollera BT och Julas reklamationsförfaranden... o når inte dålig produkt tillbaka till HQ och inköpare så får de aldrig vetskapen om produktens brister utan tror allt är frid och fröjd... Därav är det bra med trådar som dessa på maskinisten, och att vi tar foton på det vi presenterar - vi måste visa för att bli trodda.
Som företagare vet man att man alltid har gnälliga kunder... får man som företagare klart för sig att ens egen organisation "tvättar" bort reklamationer så kan man vidtaga åtgärder mot detta (om man vill)...

Vid reklamation bör man begära inlämningskvitto och återkoppling/uppföljning => då låser man kundtjänst till att förhoppningsvis verkligen reklamera vara internt istället för att arkivera reklamationen i närmaste runda arkiv...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Raceputte

#17 » 16:41:15, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ger inte klirr i kassan att vara stolt över sin produkt nu för tiden, det som räknas är hur mycket man kan pressa ut på marknaden.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

G-son

#18 » 13:19:44, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte många ens tänker tanken på att reklamera glödlampor. Även om felet är en svetsning som släppt eller något annat uppenbart tillverkningsfel.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

processengine (trådstartaren)

#19 » 15:43:41, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, och problemet är ju att de sällan går sönder direkt. De håller allt nåt halvår, kanske ett år, vem vet? Med 4 bilar är svårt att hålla i minnet var man bytte senast. Grejen är som sagt att man förr direkt kunde se på lampan att den var sönder då tråden var av eller att det var bränt innanför glaset. Nu ser lamporna helt intakta ut, inga brända kontaktstift/stycken, och de går att knacka igång så länge man ids. Då känner jag mig snuvad, man tar på foliehatten och letar konspiration. Sådana har nämligen förekommit bland glödlampstillverkare, såg en dokumentär på kunskapskanalen där just detta belystes :lmao:
Alla världens tillverkare förband sig på 30-talet att hålla nere livslängden, och om lamporna höll för länge utgick straffavgifter.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

lagun49

#20 » 15:57:54, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade på 80-talet patent på en krets, som förlängde livet 5 ggr. på en glödtrådslampa. Vi nyhetsundersökningen för patentet fann vi säkert ett 50-tal liknande patent, som innehades av glödlampstillverkare, men som dessa lagt i byrålådan.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

kimmen

#21 » 16:12:32, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får vad man betalar för, eller vad dom lyckas kränga dom för.
Köper man long-life lampor så brukar dom hålla betydligt längre, men dessa brukar lysa lite sämre, kör man mycket stadstrafik märks det knappast, original i bilarna är det typ long-life
Inte vill biltillverkarna byta lampor på garanti, bättre då att kunden ser lite sämre, då håller dom bättre, och efter garantin gott ut får man betalt för att byta dom
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1

#22 » 18:08:12, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagun49: Jag är intresserad av vad ditt patent gick ut på. Kan du/har du möjlighet att precisera dig närmare?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#23 » 18:18:21, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:....har du möjlighet att precisera dig närmare?


:buga: :big_eyes:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

d557017

#24 » 18:29:53, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi ska diskutera dåliga glödlampor tycker jag att H7 står betydligt högre upp på dagordningen än H4....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Janson1

#25 » 19:49:23, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte också på alla bytta H7...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

processengine (trådstartaren)

#26 » 23:05:03, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det likadant med H7, alltså att de ser helt ok ut och tillfälligt går att knacka igång innan de slocknar på nytt? Annars är det kanske inte så konstigt att de har kortare livslängd med tanke på att de avger samma effekt men är väsentligt mindre.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

bert

#27 » 23:18:35, 15-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var nån som påstod att en H7 hade ett mindre voltspann är en H4 och att det gjorde dom fick en kortare livslängd
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

lagun49

#28 » 01:06:21, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Lagun49: Jag är intresserad av vad ditt patent gick ut på. Kan du/har du möjlighet att precisera dig närmare?


Denna krets fungerar bara med glödtrådslampor. Det är ett känt faktum, att dessa har mycket låg resistans i kallt läge, för att öka resistansen, när de blir varma. Detta gör, att det blir en strömrustning genom glödtråden när man tänder lampan. Lamporna går ju för det mesta sönder, när man tänder dem! Vi gjorde alltså en krets, som soft-startade lampan under några millisekunder, och med switch-teknik sänkte vi också arbetsspänningen 10%. Eftersom ögat reagerar logaritmiskt på synintryck (ljus), såg man knappast någon skillnad på en skyddad och oskyddad lampa.

Först gjorde jag livslängdstester hemma i garaget (till grannarnas stora förundran, men jag var redan tokstämplad). När dessa tester visade på en 5 ggr. livslängdförlängning lät vi SP i Borås göra samma tester för att få ett officiellt protokoll.

Vi hade under tiden (80-telet) fått patent i Sverige, sedan sökte vi Europapatent och patent i USA, Canada och en del andra länder. Jag skriver vi, för jag hade en affärspartner, vars huvudsakliga uppgift var att finansiera detta. (Patent är väldigt dyrt att söka och upprätthålla).

Vi lät också en konsultfirma kartlägga världsmarknaden för armaturer, och vi insåg snart, att bara någon procents marknadspenetrering skulle göra oss till mångmiljonärer.

För att tillverka kretsen kontaktade vi halvledartillverkare både i Sverige och i Silicon Valley. Power FET-tekniken var nu på gång, så det var inte omöjligt, att tillverka kretsen som en integrerad krets.

Vi siktade på ett slutpris på kretsen (som byggdes in i lamphållaren) på 1$, vilket skulle medföra, att de glödlampor, som sattes in i armaturen skulle hålla 5000 timmar i stället för normalt 1000 timmar.

Vi var runt på de flesta företag, som antingen tillverkade lamparmaturer, halvledarkretsar, eller sålde dessa, men vi fick dålig respons, dels beroende på, att långslivslamporna var på gång i början på 90-talet, dels beroende på, att min partner inte ville ge upp majoriteten i bolaget, som skulle exploatera patentet (ihop med andra tillverkande/säljande bolag). :back_to: Den här principen fungerade även på billampor, och vi var i kontakt med de då svenska biltillverkarna, men de var inte intresserade (tänkte väl på eftermarknaden för billampor). :off_topic:

Så tyvärr blev det ingenting av detta. Vi hade under tiden fått patent på en dispenseringsmaskin för skraplottsautomater, men detta är en annan historia.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

lagun49

#29 » 01:10:41, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Var nån som påstod att en H7 hade ett mindre voltspann är en H4 och att det gjorde dom fick en kortare livslängd


Min fru hade en Peugeot 206 GTI, som hade H7-lampor (med svår placering). Dessa fick bytas ofta. En Peugeot-mekaniker förklarade för mig, att laddningsregulatorn i dessa bilar gav högre utspänning för att alltid ha fulladdat batteri för att underlätta start i kallt väder. Peugeot monterade också senare in överspänningsskydd för lamporna, som då höll bättre. Drivspänningen är helt avgörande för en glödtrådlampas livslängd.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Turbodiesel

#30 » 01:14:52, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att glödlampor håller betydligt längre om de drivs med växelspänning, ligger det något i det?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Patrik C F Eriksson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se