Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Varför blir H4-lampor glappa?

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

lagun49

#31 » 01:27:17, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har för mig att glödlampor håller betydligt längre om de drivs med växelspänning, ligger det något i det?


Om du varje gång lyckas slå till strömbrytaren vid nollgenomgången, kan det teoretiskt vara så, men praktisk - nej. Det enda, som betyder något är (medel)matningsspänningen.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850



dc_lindberg

#32 » 01:40:54, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...då använder Peugeot alltså 15V's generatorer istället för 14V?
Nippon Densu har jag samma erfarenhet av - den "krubbade" H4or för mig!
Bosch generatorerna är snällare, även med 14.8V's regulator.

...fast... 1V högre spänning ger ca 7% bättre effekt på lampan vilket ger gör att en normal 55W snarare lyser med ca 60W; å det är -stor- skillnad på vägen!... Kan bli skillnaden mellan att hinna undvika eller dundra rakt in i hinder...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#33 » 01:49:58, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nogberättat förr om när jag tog en premiärtur till linköpng med min golf- 99. På kvällen när jag skulle hem 10-15 mil var halvljuset kolsvart. En hemsk resa då jag inte tog mig tid att vända tillbaka för lampbyte utan åkte 4m mil med ivrigt helljusblinkande möten innan jag hittade en mack där jag kunde köpa h7or för 100 kr st.
Sedan dess byter jag alldrig båda lamporna samtidigt.

Undrar om det trodde att jag inte märkt att halvljuset inte fungerade.. Var väldigt inspirerande för adrenalinpumpen att bli bländad av varenda petimäter i mötande fil.. Att ingeet se och sedan bli bländad på det gjorde min resa mycket lättare . Not!
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 01:53:50, 16-02-2016, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#34 » 01:52:02, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittade jag något om ämnet:

http://electronics.stackexchange.com/qu ... -bulb-life


Men att jag sökte på det för 15år sedan var att vi bytte från glödlampor till LED på en nc-maskin med många kontrollampor, där var alla smålampor drivna med ac och styrda med tungelementreläer.

I artikeln ovan ska det dock inte påverka lågspänningslampor i nämnvärd omfattning, så det var väl andra skäl till detta på maskinen.. Och ska lamporna relästyras finns det ju stora fördelar med ac för reläkontakternas livslängd, och ingen nytta alls med likriktning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#35 » 02:00:41, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått för mig att moderna fordon styr laddningen "efter behov" och med hjälp av motorstyrdonet, istället för med en enkel generatormonterad spänningsregulator. Många nyare generatorer har ju i alla fall en enklare datalinjeanslutning i kontakten.

Har inte forskat så djupt dock.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#36 » 09:44:36, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog bytt tusentals H4 vid det här laget och de enda glappa lampor jag har sett är de med anslutningar av tvivelaktig karaktär. Det enda lustiga jag sett på H4 på senare tid är de som blir helt svarta och glaset i lampan får som en "blåsa" uppåt..............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#37 » 10:04:55, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he he!
Tänkte väl min H4:a kunde roa lite ;)
dc_lindberg @ Testa LED som gårdsbelysning?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#38 » 11:56:24, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har för mig att glödlampor håller betydligt längre om de drivs med växelspänning, ligger det något i det?

Har läst detsamma, Elfas faktasidor om jag minns rätt. Ska visst bero på att glödtråden åldras genom att lite av den sakta men säkert förångas så den blir tunnare, och till slut så tunn att den bränns. På likspänning ska tydligen ena änden av glödtråden drabbas mest, medan växelspänning ger mer jämn "glödtrådsförbrukning" och därmed längre livslängd innan någon del av tråden är så dålig att den dör.

Enligt samma faktasidor ger en glödlampa ca 20% mer ljus om spänningen höjs 5%, men (om jag minns rätt) med halverad livslängd. Att höja spänningen är ett enkelt sätt att få mer ljus ur en glödlampa men på stor bekostnad av livslängd, medan spänningssänkning kan ge en lampa som i princip håller hur länge som helst. Vill man ha bra lyse på billampor kan det vara vettigt att köra reducerad spänning dagtid, och sedan full generatorspänning nattetid så man ser ordentligt. Dagskörningen förbrukar minimalt av lampans livslängd, medan nattkörningen nyttjar maximal ljusstyrka.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Turbodiesel

#39 » 17:40:00, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog som sagt Elfas bra och sakliga faktasidor som ligger och gnager i bakhuvudet, på den tiden de hade råd med dom..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

maggen

#40 » 23:22:59, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man ha bra lyse på billampor kan det vara vettigt att köra reducerad spänning dagtid, och sedan full generatorspänning nattetid så man ser ordentligt. Dagskörningen förbrukar minimalt av lampans livslängd, medan nattkörningen nyttjar maximal ljusstyrka.


Har inte det varit standard ganska länge?
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

processengine (trådstartaren)

#41 » 19:50:11, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt granskat de tre senaste offren.
1. En H4 av okänd ålder som tydligt hade avbränd tråd, inget konstigt. Inget glapp utan en helt vanlig trasig lampa.
2. H4 som för (glas)ögat ser intakt ut. Om man knackar på den tänds halvljuset och funkar nån körning som jag tidigare beskrivit.
3. Samma som 2.

Med förstoringsglas eller närbild med digitalkamera som blåses upp på datorn ser man dock att glödtråden i 2 och 3 ÄR skadad, precis där den raka delen övergår i en spiral. Ändarna ligger så nära att man kan tänka sig att de nuddar och tillfälligt svetsar ihop när man knackar på lampan. Sen släpper det väl när den kallnar. Lösningen på mina bekymmer är alltså starkare glasögon. :idee: :cool:

Man kan därutöver ha synpunkter på lampornas livslängd som sådan, men det var en annan diskussion.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

dc_lindberg

#42 » 22:22:35, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

!...
"glappkontakt" i tråden?...

...?...! Lys diod! (ljusbåge)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

drivax

#43 » 22:48:06, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev informerad om att generator ger en strömpik om man inte låter motorn gå ner i varv innan man bryter tändningen och trasiga lampor som följd. Vet ej om detta stämmer men de har faktisk blivit bättre när jag börjat göra de
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

torbjorn_forsman

#44 » 22:59:53, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

drivax skrev:Jag blev informerad om att generator ger en strömpik om man inte låter motorn gå ner i varv innan man bryter tändningen och trasiga lampor som följd. Vet ej om detta stämmer men de har faktisk blivit bättre när jag börjat göra de


Det är ingen risk överhuvudtaget. En "normal" växelströmsgenerator med magnetiseringsdioder arbetar helt oberoende av ström från tändningslåset. Onormala sådana som får magnetisering via tändningen (t ex franska och ryska 70-talsbilar och en och annan gammal jänkare), blir utan magnetiseringsström så snart man slår av tändningen och slutar därmed lämna spänning inom någon tiondels sekund även om motorn skulle fortsätta gå. Många moderna fordon (Chrysler/Dodge/Jeep från ca 1985 och framåt, övriga märken från ca 2003 då Chryslerpatentet hade gått ut) har ingen separat laddningsregulator utan låter motorstyrsystemet även sköta generatorns magnetisering, där får styrsystemet oftast ström via ett självhållande relä som slår ifrån först några sekunder efter att föraren har slagit av tändningen, motorn har stannat och alla microcontrollers är klara för avstängning.

Om det är bra förbindelse mellan generatorn och batteriet, så håller batteriet emot så att generatorn inte har en chans att orka lämna några otrevliga spänningsspikar vad än laddningsregulatorn skulle få för sig. Teoretiskt sett skulle det kunna uppstå en del saker om det t ex är glapp i batterikabelskorna, om batteriet är totaldött, eller om man har ett orimligt litet batteri i förhållande till generatorns kapacitet (typ 200 A generator och ett litet MC-batteri på 10 Ah).

Om det ändå blir spänningsspikar någonstans i bilens elsystem, så kan du räkna med att t ex dioderna i generatorns likriktarbrygga och annan elektronik i bilen, går sönder långt innan glödlampor gör det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#45 » 00:35:03, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...på min gamla Suzuki, GS850GN monterade vi en Nippon Densu 55A, batteriet var 14Ah, syrabatteri.
Nippon Densu levererade 15V.
...fick fylla på batterivatten, ofta...säg var och varannan dag...
Men, el, -det- hade jag!

Originalet var permanentmagnet, 14V, 220W, 1 fas kopplades ur när halvljuset inte var tänt.
Man fick välja om man ville frysa om tassarna, eller se vägen!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se