Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal, men ny bil för mig. Peugeot 307

439 inlägg • Sida 24 av 30
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#346 » 21:39:04, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktningsdax, det är frost ute, ja bara -0,5 grader men det räcker för att handbromswirerna skall frysa. Får hoppas på mildväder på torsdag...
Jag hade uppe den på liften i dag och smörjade, motionerade, dammsög, blåste med tryckluften i wiren, kanske funkar...?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#347 » 21:51:43, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drar ihop sig till besiktning här också, och jag har just nu bilen uppallad för att byta en ABS-givare (höger bak). Egentligen mycket lätt, men tyvärr har det blivit ett tjockt lager rost på ytan där givarens fästöra ska ligga an, så den gamla givaren hade ställt sig snett och skrapats sönder mot givarkransen. Och det är inte helt lätt att komma åt att putsa rent där när bromsskivan är på plats. Och givetvis händer sånt här när varmgaraget är blockerat av svårflyttade saker.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13

#348 » 22:00:02, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja den jag hade som numera svärsonen har ska väl in framåt mars om jag minns rätt...
får nog byta glödstift innan... ger felkod på ett... men annars så...
handbromsen har faktiskt funkat hela vintern...
Torbjörn... har du dom roliga skivornna bak där man måste byta lager om man byter skivor??
Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#349 » 22:12:42, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att det är skivor och hjulnav i ett stycke, men har inte kollat. Skivorna ser i varje fall mycket bra ut, och jag har för mig att förra ägaren sa något om att de var bytta rätt nyligen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#350 » 23:51:29, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ABS-givaren bytt, och allt fungerar. Visade sig att ett av böjskydden satt på fel ställe på kabeln till den nya givaren, så jag fick skära upp ett av de gamla och flytta över. Kunde putsa ren det mesta av anliggningsytan med dremel och slipstift, sen en liten fyrkantfil för de skarpa invändiga kanterna.
Ja, jag har bakre bromsskivor och hjulnav i ett stycke.
Har också hittat orsaken till att handbromsen fryser fast - skyddsbälgen i bakre änden av höger handbromsvajer är trasig. Skulle inte förvåna mig om det ser lika illa ut på vänster också.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#351 » 03:31:42, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 307 gick igenom besiktningen med rent papper för en gångs skull... Handbromsen klarade sig precis från att frysa i ett par dagar men i morse hade den frusit igen, ja det var ju 3 minus ute. Mina små bälgar på wireändarna har varit trasiga ganska länge men jag har fyllt hela det utrymmet med fett sen ett par år tillbaka. Det höll på bli en tvåa på skyltbelysningen bak, dom var tydligen trasiga förra året med, men 23 kr senare så lyser dom och besiktningen var nöjd. Vi har förövrigt fått ett ställe till att besiktiga på så nu har det blivit konkurrens, 299 kr istället för 499 kr som det kostade förut. Bägge ställena ligger i princip på samma plats, det skiljer väl 300 meter...

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Trondos

#352 » 12:22:36, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg oppdaget nylig noe lurt, var kanskje på tide etter å ha hatt en 307 siden 2010. :mrgreen:

PSA har noe som på norsk kalles for organisasjonsnummer. På engelsk kalles det for RP-number.
Det er en kode som forteller når bilen er produsert. Har sett en del referanser til dette nummeret når jeg skal kjøpe bildeler, men ikke satt meg inn i det før nylig. På 307 sitter dette nummeret på et klistermerke som sitter døråpningen i førerdøren.
Dette er lappen på min Peugeot Expert, 10887U9 er organisasjonsnummeret, men lappen ser likedan ut på 307.

Bild


Her er en side som forteller deg når bilen er produsert og på hvilken fabrikk. http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.html

Byttet fra vanlige bremseskiver og separat hjulnav til bremseskiver med lager inni skjedde på et eller annet organinasjonsnummer. :???:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#353 » 13:16:09, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kallas organisationsnummer på svenska också. Fiat har ett liknande system som brukar kallas "Number for spares".

Anledningen till att det inte alltid duger (eller dög) med chassinummer för att hålla reda på sådana saker, är att en del länder förr i tiden hade egna regelverk för hur ett chassinummer på en bil skulle se ut, så biltillverkarna fick parallellt tilldela chassinummer ur olika serier och på olika format beroende på i vilket land bilen skulle säljas.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#354 » 14:21:29, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg savner min gamle 240 med en plate i motorrommet der det var innstansat: Bremser foran, bremser bak, 1 for Girling, 2 for ATE, og så videre. :D

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Janson1 (trådstartaren)

#355 » 21:03:20, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar bilen krångla... Motorn svara dåligt på gasen ibland, speciellt vid 1500-2500 rpm och jag tror mest vid halvvarm motor. Jag får en felkod som betyder att "cylinderbank 1 går för magert", och det kan jag också räkna ut... Jag har monitorerat insugstemp, motortemp och dom stämmer hyfsat och följer bra. jag har även kollat ingastrycket MAP och mätaren i min telefonapp går från 0 till 240 men är på 14,6 stillastående och runt 6 när man kör, verkar lite misstänkt? Men det verkar vara psi som tryckenhet och 14,5 är ju runt 1 bar (Atmosfärstrycket) och 6 blir ju således runt ett halvt bar, så tyvärr är det nog inte nåt fel, bara dålig visning i min app? Vad mer bör man kolla? Tomgången är oftast perfekt, man kan ej höra att den skulle dra tjuvluft någonstans. Den får helt enkelt för lite bensin som halvvarm men blir bra igen när den kommit upp i drifttemp. Har ni några förslag på vad som skall kollas?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

håkan 13

#356 » 07:57:52, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nån tempgivare?? men jag är dålig på bensinmotorer...
däremot har jag har en nästan komplett dieselmotor i förrådet du kan få köpa!!
du är ju duktig på elektronik!! så det löser du väl på en kafferast... :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Janson1 (trådstartaren)

#357 » 08:04:49, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom är ju testade och verkar följa verkligheten inom några få grader. Det kan ju vara glapp i nån av tempgivarna som inte syns då min OBD uppdateras för sällan, det skall till mycket tur om felet skulle vara framme precis i en uppdatering... Tackar för erbjudandet men jag orkar nog inte med en ny motor även fast det är en diesel.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN

#358 » 11:19:00, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: jag har även kollat ingastrycket MAP och mätaren i min telefonapp går från 0 till 240 men är på 14,6 stillastående och runt 6 när man kör, verkar lite misstänkt? Men det verkar vara psi som tryckenhet och 14,5 är ju runt 1 bar (Atmosfärstrycket) och 6 blir ju således runt ett halvt bar, så tyvärr är det nog inte nåt fel, bara dålig visning i min app?

Borde den inte visa ungefär tvärt om?
Undertryck när du står still på tomgång, med spjället nästan stängt, och runt ett bar, eller lite mer vid acceleration? Fullt öppet spjäll.
Tänker jag fel? :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#359 » 13:50:11, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägst tryck blir ju på tomgång/låg belastning och högst tryck vid fullgas och stillastående motor. Lägst tryck = högst vacuum...
Sen så är detta en sugmotor (ingen turbo) så ingastrycket hamnar alltid lite under atmosfärstrycket (1013,25 hPa ca 1 Bar)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN

#360 » 14:59:29, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Lägst tryck blir ju på tomgång/låg belastning och högst tryck vid fullgas och stillastående motor. Lägst tryck = högst vacuum...
Sen så är detta en sugmotor (ingen turbo) så ingastrycket hamnar alltid lite under atmosfärstrycket (1013,25 hPa ca 1 Bar)


Jo va ungefär så jag menade. Jag läste det som att du hade 1 bar stillastående, på tomgång. Och att trycket sjönk när du gasade på och körde iväg.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se