Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal, men ny bil för mig. Peugeot 307

439 inlägg • Sida 19 av 30
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#271 » 06:25:33, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte mobiliserat kraft för att mäta än. Eftersom det har låg prio och allt annat jag skall göra så blir det inte av...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#272 » 10:28:34, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där bilen är ju förmodligen så modern att den har karossdator - den blandar sig i elfönsterhissarna genom att t ex sköta klämskydd, se till att alla rutor går upp när man låser bilen, ev har den också en funktion för att via fjärrkontrollen kunna öppna alla rutor på en gång. Därmed finns inga direkta ledningar från fönsterhisströmbrytarna till elmotorerna.
Det är ganska troligt att fönsterhissknapparna är kopplade t ex via en motståndsstege, så det bara behövs en ledning från varje dörrpanel till karossdatorn. Om man nu tänker sig att det har blivit dålig kontakt och övergångsmotstånd någonstans, så är det lätt hänt att man får en helt annan funktion än den man trodde då man trycker på en viss knapp med denna "entrådslösning".
Problemen är välkända från andra fall där tekniken med entråd och motståndsstege används - t ex farthållarknapparna som sitter i ratten på många Chrysler och Jeep från 90-talet samt vissa Ford Scorpio, eller den kabelanslutna fjärrkontrollen till en del japanska VHS-video från tidigt 80-tal. Man får vackert räkna med att plocka isär och rengöra strömbrytare, bättra på dåliga lödningar, tvätta av smuts som kan ge krypströmmar från kretskorten osv, vart tionde år eller så.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#273 » 15:39:07, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med ett motståndsnät och sen analoga spänningsnivåer tror jag också på. Jag hade en tvättmaskin som gjorde ungefär likadant, finns nog en tråd om detta... Får väl ta tag i detta snart.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#274 » 11:59:02, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en tanke om bensinförbrukningen som jag har klagat på och skrivit en del om. I dag drar den "normalt" 7,2 dl/milen som det faktiskt står någonstans. Den optimerar i princip hela tiden, det syns på realtidsförbrukningen. När jag köpte bilen så tändes motorlampan som en blinkers, nästan i alla fall och diverse Pxxx coder visades upp på alla möjliga och omöjliga fel. Jag hittade felet, en kabel som var av en bit in i isoleringen. Den blev bra efter detta men fortsatte dra ganska mycket bensin. Jag provade även på inrådan att byta Lamdasonden fast den gamla verkade ok. Ingen skillnad. Sen, en dag så började den optimera lite oftare och mera. Sakta har den dragit lite mindre bensin, nu 3000 mil senare så är den stabil i förbrukningen och sommardäcken som jag förut trodde var boven i dramat är oskyldiga, (ganska). Jag tror den andra kontroll-sonden som sitter efter cat. har klagat på värdena och ECU:n har justerat efter detta tills det blivit bra igen. Så förmodligen har det första elfelet som även förra ägaren åkte omkring med gjort att caten till sist blivit sjuk och har behövt köras frisk igen som nu har hänt. Är detta en möjlig orsak?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#275 » 21:36:24, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svårt att tänka mig att den skulle vara så intelligent att den försöker adaptera efter den andra lambdasonden.

Normalt används den bara för ett ganska grovhugget test för att bedöma om katalysatorn är frisk - vid lämpligt tillfälle då bilen körs med någotsånär jämn fart och jämnt gaspådrag, slutar motorstyrsystemet lambdareglera och går över till något mager bränsleblandning. Väntar tills båda lambdasonderna har slagit om och indikerar magert. Går därefter över till något fet blandning och mäter tiden mellan att första och andra sonden slår om. Om den tiden är tillräckligt lång så är allt ok, är den för kort så har katalysatorn börjat förlora sin förmåga att lagra syre vilket tyder på att den inte är riktigt frisk. Om det är repeterbart vid några ytterligare självtesttillfällen så tänder motorstyrsystemet så småningom varningslampan och sätter felkod P0420 eller något liknande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#276 » 21:44:22, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

P0420 har jag aldrig haft i alla fall. Men, jag kan bara konstatera att den drar mindre bensin nu. Förövrigt misstänker jag att det är mera etanol i bensinen nu än för något år sedan och det verkar ju inte för att den skall dra mindre.
TF: Har du något förslag eller teori på varför den optimerar bättre och drar mindre?
Eller någon annan som känner sig manad...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#277 » 22:16:53, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det ha varit något knackregleringsproblem så den tidigare har gått med onödigt sen tändning för säkerhets skull, och därför dragit mycket bensin?
En klassiker i det sammanhanget är Volvo B230E , om EGR-systemet sotar igen på en sådan motor så får den tendens att spika, vilket tändsystemet skyler över genom att ställa tändningen sent, och sen drar bilen "helt oförklarligt" kopiöst med bränsle. Hur en sån i folkmun hatad sak som EGR skulle kunna hålla ner bränsleförbrukningen, har många haft svårt att förstå.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#278 » 22:59:40, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har förmodligen ett EGR system jag med, har faktiskt inte kollat vilket... Men dom blir väl sällan bättre med åren, snarare tvärtom. Lite långsökt som felorsak i mitt fall?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#279 » 09:20:14, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En så modern bil borde ha någon slags övervakning av EGR-systemet och sätta felkod åtminstone om det blir totalt igensatt.
Ibland sitter en tempgivare på EGR-röret för att känna av att det verkligen kommer fram heta avgaser dit, ibland (t ex Ford Zetec-E -motorer från 90-talet) har man ett venturirör och differenstryckgivare för att mäta avgasflödet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

d557017

#280 » 10:43:54, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

och på bilar med luftmassemätare så är det den som gör att styrenheten vet om egr systemet fungerar som det ska
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Janson1 (trådstartaren)

#281 » 15:03:50, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog ingen luftmassemätare på min Pegga.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#282 » 18:13:08, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:och på bilar med luftmassemätare så är det den som gör att styrenheten vet om egr systemet fungerar som det ska


Nja, möjligen om det finns både luftmassemätare och minst en möjlighet till att bestämma luftflödet in i motorn.
Både de Fordmotorer och Volvo för amerikanska marknaden som efter vad jag vet har särskilda anordningar för att känna av EGR-flödet, har också luftmassemätare. Observera dock en begränsning, att det jag talar om gäller ottomotorer för personbilar. Jag har ingen koll på hur EGR-övervakningen sker på moderna dieslar eller på motorer för tyngre fordon.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

d557017

#283 » 18:18:18, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är sant att motorer med luftmassemätare ibland har tex. lägesgivare eller tempgivare för EGR, men inte alltid....
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

torbjorn_forsman

#284 » 18:27:41, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och sen finns det också de där man inte har kostat på någon övervakning för EGR-systemet också. Om det inte alls ingår några elektriska eller elektroniska komponenter i EGR-systemet eller dess styrning, så finns det (åtminstone på bensinbilar i Europa) inga lagkrav på att det behöver kunna övervakas och ge felkoder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#285 » 19:24:40, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med sen tändning ger ju varmare avgaser, ponera nu att det är värme som behövs för att "bränna" rent caten? Det kan ju också vara ett möjligt scenario...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72, betongkungen, Bing [Bot], Claes Folkesson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se