Den där bilen är ju förmodligen så modern att den har karossdator - den blandar sig i elfönsterhissarna genom att t ex sköta klämskydd, se till att alla rutor går upp när man låser bilen, ev har den också en funktion för att via fjärrkontrollen kunna öppna alla rutor på en gång. Därmed finns inga direkta ledningar från fönsterhisströmbrytarna till elmotorerna.
Det är ganska troligt att fönsterhissknapparna är kopplade t ex via en motståndsstege, så det bara behövs en
ledning från varje dörrpanel till karossdatorn. Om man nu tänker sig att det har blivit dålig
kontakt och övergångsmotstånd någonstans, så är det lätt hänt att man får en helt annan funktion än den man trodde då man trycker på en viss knapp med denna "entrådslösning".
Problemen är välkända från andra fall där tekniken med entråd och motståndsstege används - t ex farthållarknapparna som sitter i ratten på många Chrysler och Jeep från 90-talet samt vissa Ford Scorpio, eller den kabelanslutna fjärrkontrollen till en del japanska VHS-video från tidigt 80-tal. Man får vackert räkna med att plocka isär och rengöra
strömbrytare, bättra på dåliga lödningar, tvätta av smuts som kan ge krypströmmar från kretskorten osv, vart tionde år eller så.