Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal, men ny bil för mig. Peugeot 307

439 inlägg • Sida 21 av 30
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#301 » 17:53:56, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vilken cirkus det blev innan det passade... Navet hade givetvis ingen magnetring till ABS:en, jag knackade bort den gamla, den passade givetvis inte rakt av, men om man vände den och satte den långt ut stämde det bra så jag limmade fast den där enligt bilden.
Bild
nästa problem var att skivan satt 1-2 mm längre in så oket skavde lite, vinkelslipen fick arbeta, sen var kolven stum i bromsoket så det blev en renovering där med, funkar nu. När centrum-muttern skulle dit bottnade den innan lagret var spänt, fick svarva en distans, det blev nog bra... Sedan så passade allt utom mössan över navet, den tog i axeltappen så det gick inte att få på den riktigt fullt in men nästan. Resultatet blev i alla fall en bil att åka vidare i och ABS:en varnar inte och det har slutat att hugga bak när man bromsar. Bromsklossarna då? Dom hade jag faktiskt köpt förut och dom PASSADE...
Det blev även olja och oljefilterbyte när byxorna ändå var nere...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#302 » 18:19:47, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slog mig nu en sak som jag upptäckte när jag hade en Peugeot Partner för några år sedan. Alla bromsdelar på den delen - bl a skivor och ok - var olika beroende på om bilen hade ABS eller inte. Av allt att döma hade man tagit hela bromssystemet inklusive ABS från samma underleverantör (troligen ATE eller Bosch) på bilar med ABS, medan bilar utan ABS hade bromsdelar av annat fabrikat. Och givetvis avvek oken så mycket att det inte gick att använda samma skivor i bägge fallen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#303 » 20:16:54, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å de kvittar väl vilken bil jag köper, den ja fastnar för har väl den där udda utrustningen iaf :vissla:
Lätt att bli lite fördomsfull mot franska bilar menar jag :driver:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Janson1 (trådstartaren)

#304 » 20:43:15, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att anledningen till att det blir i vårat tycke "udda" är att det är så otroligt stora serier så för tillverkaren är det helt naturligt. Det som jag stör mig på är att det verkar vara dålig uppföljning på vad som verkligen passar, söker man på bilnumret och får upp 12 olika bromsskivor med nav, utan nav, med ABS, utan ABS 25 mm axel, 30 mm axel, 22 mm axel osv... Det blir ju ett helsike och hitta rätt.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Trondos

#305 » 07:48:27, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Et tips er å registrere seg på Peugeot servicebox: http://public.servicebox.peugeot.com/pages/index.jsp

Det er egentlig bare for verksteder, men jeg registrerte meg som en "independent garage" og fikk tilgang. :mrgreen:
Da kan jeg slå inn VIN-nummer, og få opp delekatalogen. Da får jeg orginalnummeret på delene, og da er det lettere å hitta rett del. :)

De fleste biler har vel minst to varianter av bremseklosser og bromsåk, bilfabrikkene vil vel ikke knytte seg til bare en leverandør.

Min fru har en Audi A3, og der er det to forskjellige klosser, 280 eller 288 mm diameterbromsskiva fram........

3 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Janson1 (trådstartaren)

#306 » 19:22:45, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det nog snart klippt igen... Efter att blåst ut vattnet ur handbromswirarna och blåst in olja två gånger med nån veckas mellan rum så funkar handbromsen, även vid besiktningen nu den första mars trots 10 minusgrader. Men det börjar kittla i vänster fot när man kopplar och det börjar morra där fram... För tre veckor sedan började urtrampningslagret att skrika när man inte kopplade, jag tror det gick lite tungt och slirade på kopplingsfingrarna? Jag vred i lite oljespray genom det ända hålet som fanns att välja på och det blev tvärtyst, ett tag... nu är väl lagret på väg att säga upp sig? Detta lager har snurrat ungefär lika många varv som motorn, vad det nu blir med 26700 mil på mätaren. Men, måste man dela på motor/växellåda vid en ev. operation? På vissa framhjulsdrivna bilar (bla Fiat) så kunde man dra ut ingående växellådsaxel bakåt och sen via ett hål få ut både tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Jag är väl inte direkt sugen på att flänga ur motorn eller växellådan om det nu inte blir alldeles nödvändigt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#307 » 23:00:35, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone på lite äldre Peugeotväxellådor (omkring 1990), typ BE3 m fl, så går det inte att dra ut ingående axeln utan där måste man ta ner växellådan för kopplingsbyte.
Den klyftiga lösningen att kunna dra ut ingående axeln finns inte bara på Fiat utan även på en del Opel (t ex Kadett E).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#308 » 09:06:12, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, detta återstår väl att utröna...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#309 » 16:05:42, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På operationsbordet eller i operationsliften. Det blev bara värre och värre, gick inte att smörja. Urtrampningslagret sitter ganska centralt i framdrivningsmekanismen, det blev till att ta ur växellådan, ja först bägge drivaxlarna och för att få ur dom så måste hjulspindlarna lossas, det övre fästet var enklast. För att överhuvudtaget se växellådan så fick batterihyllan tas bort varav en bult satt i innerskärmen under plasten, men det finns hålsåg. Sedan startmotor, luftfilerburkar över och nedre, och slavcylindern till kopplingen. En planka i framvagnsbalken som hindrade motorn att ramla ner och sen av med alla bultar runt låda/motor och sist växellådsfästet, sen bara att koppla med armen och vips var låsan lös. Glömt nåt? Ja innan den var riktigt lös så växelwirena (2 st). Av själva lagret var inte mycket kvar... Även armen är skadad men blir nog svetsad då det är leveranstid på betydligt över en vecka på en ny.
Bild

Även kopplinsfingrarna har fått stryk, hmm dom sista 16 milen gjorde nog nån extra repa i solfjädern..
Bild

Nu väntar jag på en koppling...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#310 » 16:08:54, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var inte mycket till lager där.

Vad är det för material armen?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#311 » 17:14:59, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä verkligen inte, lagret verkar vara väldigt litet och klent, men det är klart jag är mer van vid gamla traktorer. Armen är stansad rakt ur en stålplåt. Så den är svetsbar, det får bli migen...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#312 » 15:54:55, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag en fungerande bil igen, hoppas nu det varar länge... Armen var lätt att svetsa och sen slipa till en fin yta för urtrampningslagret. Jag passade på att köpa ett centreringsdon alá universal och det var i plast, några olika rör och hylsor som förmodligen passar det mesta? Det tog totalt 7 timmar inkl städning och provkörning. Det var ganska mycket jobb, rent skruvande alltså. Alla bultar var lätta att få loss, ingen hade rostat fast. Vad skall detta ta i tid på en verkstad? Och hur mycket blir man debiterad? Anledning till frågan är att jag var väldigt nära att bara lämna in bilen för rep. då jag tycker min tid är lite för dyr för att gresa med en djävla koppling. Om jag mekar fpl istället blir det ca 3700 kr (plus moms). Hur skall man tänka?
Reservdelarna inkl centreringsdonet kostade lite under 1000 kr inkl moms o frakt.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ove.G

#313 » 16:55:53, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Nu har jag en fungerande bil igen, hoppas nu det varar länge... Armen var lätt att svetsa och sen slipa till en fin yta för urtrampningslagret. Jag passade på att köpa ett centreringsdon alá universal och det var i plast, några olika rör och hylsor som förmodligen passar det mesta? Det tog totalt 7 timmar inkl städning och provkörning. Det var ganska mycket jobb, rent skruvande alltså. Alla bultar var lätta att få loss, ingen hade rostat fast. Vad skall detta ta i tid på en verkstad? Och hur mycket blir man debiterad? Anledning till frågan är att jag var väldigt nära att bara lämna in bilen för rep. då jag tycker min tid är lite för dyr för att gresa med en djävla koppling. Om jag mekar fpl istället blir det ca 3700 kr (plus moms). Hur skall man tänka?
Reservdelarna inkl centreringsdonet kostade lite under 1000 kr inkl moms o frakt.
Ögonmått 1000 kr
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Janson1 (trådstartaren)

#314 » 13:03:22, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen har fungerat bra nu ett tag, i går dog höger bakbroms men det vara bara att skruva tillbaka bromskolven, banka bort all rost på skivan och sen i med nya belägg, klart! tom handbromsen blev bättre. Och sen ett olje och filterbyte på motorn. I bästa fall går den 2000 mil till innan nästa grej. (Kamrem?)

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#315 » 14:57:05, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortvarig lycka... I dag tändes en gul lampa fel ESR eller vad det nu stod i displayen? MEn det innebär att ABS:en och antispinn slutat verka, den är nu som vilken gammal bil som helst. Hur läser man av felkoder här tro? ELM 327 står väl sig slätt?
Har jag tur så självläker den sig på nån dag eller två...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se