Jeg kjøpte min 2006 307 SW 1,6 Hdi i 2010. Da var den gått 5700 mil, nå har den gått 15200 mil. Jeg har vært ganske fornøyd med bilen, ikke hatt noen store problemer med den. Litt reparasjoner har det blitt.
2006 modellen er av genersjon 2, eller facelift, med den store "haikjeft" grillen. Det er en del forandringer (forhåpentligvis til det bedre)
på denne modellen.
Alt i alt er jeg godt fornøyd med bilen, men et par svakheter har jeg oppdaget. Viskermotoren til bakruten har en festebrakett av plast integrert i motoren. Starter du bakruteviskeren når den har frosset fast, knekker disse festene, og du må kjøpe ny motor.
Framfjærene er svake, og vil etterhvert knekke (!). (Dette har skjedd på min, og to andre biler jeg vet om)
På min knakk de etter 15000 mil, på en annen bil etter 12000 mil, på den tredje jeg vet om etter 8000 mil.
Fjærskålene greier ikke alltid å holde fjæren på plass, og de kan
stikke ut og punktere dekket ditt. Så er de ikke skiftet, gjør det så snart som mulig.
Ellers, så har jeg byttet bremseskiver. De orginale foran var utslitt etter 7000 mil, byttet til Biltema, de har fortsatt mange km igjen etter 15200 mil.
Alt av bærekuler,
hjullager, ledd og foringer er fortsatt orginalt. Bortsett fra hjullager bak, de er integrert i bremseskivene bak på nye modeller, fra 2006 ->
Fikk bytte glødeplugger, 2 var defekte, byttet alle fire.
Peugeot galvaniserer karosseriene sine, så den rostar senare enn en Mazda. Men den rostar fortfarande.
Motoren er snål på diesel, og går godt. Den bruker ikke
olje heller, forsvinner ca. halve nivået mellom max og min på peilepinnen på 1500 mil.
(Nå vet ikke jeg hvilken motor som sitter i bilen du skal kjøpe)
Her er en tråd med noen bilder fra da jeg byttet registerrem:
Påskens skruvande: Registerrem (kamrem) Peugeot 307 1.6 HDILykke til med bilkjøpet!