Det er lenge siden forrige oppdatering i denne tråden. Det har vært mye arbeid med bilen i sommer. Kjølevæske blandet seg med motoroljen, så det ble demontering av topplokket. Jeg ville ikke bruke bilen noe særlig for dette ble reparert og hadde lenge hatt mistanke om at toppakningen var ødelagt.
Demontering av topplokket ble iverksatt og jeg skulle også bytte
kamrem og
vannpumpe. Kamremmen var nokså gamnel så det var på høy tid å skifte den.
Når topplokket ble demontert så var det lett å se hvorfor det kom kjølevæske i oljen, pakningen var skadet mellom sylinder nr 4 og kjølekanalen.
Dessverre var ikke topplokket plant, så det måtte derfor planes og det fikk jeg utført i Bodø. Ventiler og ventilstyringer ble også kontrollert og alt var i orden. Nye ventiltetninger ble montert.
Nye tetninger på
veivaksel og kamakselen ble montert for å unngå lekkasjer. Vannpumpe, kamrem og strammehjul ble montert etter at topplokket var på plass igjen. Boltene til topplokket ble også byttet. Tetningsmasse ble kjøpt hos Opelforhandleren til bruk mellom
topplokk og kamakselhus (det er ikke pakning der).
På denne motoren strammes kamremmen ved at man vrir på vannpumpen som er eksentrisk. Strammehjulet har en viser som forteller når remmen er korrekt strammet. Et ok system egentlig. Jeg kjøpte et spesialverktøy for å vri på vannpumpen, fant det på ebay og det kom fra England. Man må ikke ha dette verktøyet, men det er mye enklere å justere om man har det.
Jeg skiftet også boltene til vannpumpen da de gamle ikke var i perfekt
stand.
Eksosmanifolden fikk nye bolter og mutre da de gamle var delvis bortrustet og noen knakk under demonteringen til tross for god oppvarming. Bilen hadde en eksoslekkasje på manifolden da pakningen var skadet. Byttet alle pakninger som ble berørt av reparasjonen.
De hydrauliske ventilløfterne byttet jeg også, bilen hadde tidvis mye lyd fra ventilmekanismen og dette ble i orden med nye løftere.
Termostaten skiftet jeg også da den er svært problematisk plassert på denne motoren. Kamremmen må bort for å komme til termostaten. Ny kjølevæske ble også fylt på.
Motorolje, olje- og
luftfilter ble også byttet. Skiftet også vifteremmen, den var meget sprukket, så det var på høy tid at den ble skiftet.
Motoren startet uten problem og den går fint nå. Det ser også ut til at kjølevæsken holder seg i kjølesystemet nå. Jeg håper at motoren skal fungere godt nå framover.
Nå ligger det an til at bilen skal bli mer brukt. Men jeg har fortsatt for mange biler så det blir lite bruk på enkelte av de. Jeg solgte min Renault i sommer, men det har dukket opp et par andre biler i stedet.
Jeg legger ved noen bilder dersom noen ønsker å se fra reparasjonen av Opel.
Mvh Øyvind
Demontering av kamrem.
Ganmel vannpumpe.
Veivakseltetning
Tetning montert.
Pakningssett.
Topplokket ferdig reparert.
Nytt luftfilter.
Utskiftede ventilløftere.
En ny viftereim var påkrevd.
Gravrust på noen av de gamle topplokkboltene.
Passet på å bytte
termostat når den var tilgjengelig.
Ny motorolje og filter. Bytter på nytt igjen etter relativt kort intervall.