Hej!
Tänkte plocka upp en Mazda B2600 som reservdelsbil till mitt projekt, den är som titeln säger fyrhjulsdriven, men den har då också sitt "finurliga" RFW system - Remote Free Wheel.
Skulle gärna vela veta lite mer om systemet, vad det egentligen gör och vad det är tänkt för.
Har sökt på nätet i drygt en vecka nu så tänkte att det var dags att fråga folket vad saken innebär.
Första tanken jag får är att den är någon typ av differentiallåsning, "diff-lock"? Som är semiautomatisk och elektro-vakuum styrd?
Eller är det för att enbart kunna "frigöra" framdiffen för att kunna växla mellan 2 och 4 hjulsdrift i rörelse, och har inget med att låsa differentialen som en riktig "diff-lock"? Eller tillåter den både och vid aktivering?
Tycker att boken förklarar funktionen lite dåligt, kanske lite väl fördummande eller förenklat?
Den sägs aktiveras automatiskt vid övergång till 4 hjulsdrift hög och låg, den går inte koppla bort vid körning i 4 hjulsdrift, och måste manuellt avaktiveras vid övergång tillbaka till 2 hjulsdrift.
Om systemet är en typ av differentiallåsning, diff-lock, är inte "Remote Free Wheel" lite fel kategoriserat?
Namnet antyder inte i mina öron som differentiallåsning som jag känner till det... Och inte speciellt väl genomtänkt heller för den delen.
Tack på förhand!