Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mazda RFW 4-hjulsdrivning - Någon som kan förklara?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

DieselTok (trådstartaren)

#1 » 01:58:19, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tänkte plocka upp en Mazda B2600 som reservdelsbil till mitt projekt, den är som titeln säger fyrhjulsdriven, men den har då också sitt "finurliga" RFW system - Remote Free Wheel.
Skulle gärna vela veta lite mer om systemet, vad det egentligen gör och vad det är tänkt för.
Har sökt på nätet i drygt en vecka nu så tänkte att det var dags att fråga folket vad saken innebär.

Första tanken jag får är att den är någon typ av differentiallåsning, "diff-lock"? Som är semiautomatisk och elektro-vakuum styrd?
Eller är det för att enbart kunna "frigöra" framdiffen för att kunna växla mellan 2 och 4 hjulsdrift i rörelse, och har inget med att låsa differentialen som en riktig "diff-lock"? Eller tillåter den både och vid aktivering?

Bild

Tycker att boken förklarar funktionen lite dåligt, kanske lite väl fördummande eller förenklat?
Den sägs aktiveras automatiskt vid övergång till 4 hjulsdrift hög och låg, den går inte koppla bort vid körning i 4 hjulsdrift, och måste manuellt avaktiveras vid övergång tillbaka till 2 hjulsdrift.

Bild

Bild

Om systemet är en typ av differentiallåsning, diff-lock, är inte "Remote Free Wheel" lite fel kategoriserat?
Namnet antyder inte i mina öron som differentiallåsning som jag känner till det... Och inte speciellt väl genomtänkt heller för den delen. :huh:

Tack på förhand!
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)



mathiast

#2 » 06:23:19, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att du delar ena drivaxeln och genom det så behöver inte framhjulen driva runt slutväxeln och kardanaxeln i 2wd läget och minskar slitage och bränsleåtgång.
Väldigt vanligt system
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

DieselTok (trådstartaren)

#3 » 06:36:36, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är ingen diff-spärr? Varför då inte göra systemet helt automatiskt? Varför behöva frikoppla kardanen från hjulen manuellt? :huh:
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

mathiast

#4 » 18:03:54, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix diffspärr,normalt sett är dom systemen helt auto men det där är nog en ganska tidig variant! På den tiden var det oftast manuella vred på varje nav
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

perraiskogen

#5 » 20:26:40, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med det systemet är att du kan åka med 4wd koppla ur den och åka 2wd på bättre vägar och sen koppla in 4wd utan att stanna när du kommer till dålig väg igen. Iaf om det inte är så långt mellan vägarna. Har du frikopplat framaxeln med knappen, måsta du stanna helt innan du kan lägga i 4wd. Dessa lådor har ingen synkronisering mellan 2wd och 4wd, så om framaxeln står still låter det mindre bra om man lägger i 4wd i farten :vissla:
perraiskogen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:35:44, 25-09-2012
Ort: Smedjebacken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-31 -?? Såld
JD 3130 -75 Såld
Valmet 6600 -91 Fungerar
Fiat 315 -?? Fungerar, nu med motor från en claas tröska
Valmet 6800 - 96 Fungerar, turbinkoppling.

Martin.Eriksson

#6 » 20:56:38, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hade en B2500 med manuella nav på. tanken med din el är att du ska stå still lägga i 4wd och aktivera sen är de bara köra och växla 2wd och 4wd i o ur som de behövs men så fort du slår ifrån brytarn så släpper "naven" och då kan du inte lägga i 4wd i farten nå mer.
på min med manuella fick man ju antingen ha dom i elle ur och med dom i så hade man ju 4wd så fort man la i 4wd på spaken. bra vid vinterkörning och om man körde både väg i sämre väg blandat. ska man åka långt o länge med 2wd kopplar man ur bara så slipper drivaxlar o diff i framaxeln snurra i onödan.. modernare har ju autonav och de har ja haft och de bara krångla så har hellre mekaniskt..
Men ja kunde inte märka nån direkt skillnad på bränsleförbrukningen i dom olika lägena. men med 4wd ikopplad drog den ju mer förstås..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se