Plockat ur all insprutare och förväntade mig knäck i hela systemet. Helt rent men soppan ser ut som en single malt. Börjar bli mycket fulbensin till Stigan nu...
Kan inte ha en bil som ser ut som den precis skall göra en take off från Arlanda. 3-tums avgassystem + lite annat skrot när andan faller på (dvs kanske innan bensinen tar slut)
Den ser ovanligt hög ut, den som jag visade bilder på tidigare i tråden är också originalhöjd men ser lägre ut. Det är ju kanon om man ska cruisa på kostigar JT 3" monterade jag på farsans 262, var tvungen att kapa isär bakaxelböjen för att det skulle passa bra. Hoppas att du har mer tur med passformen, annars ett bra system som låter dovt men inte alltför högljutt,
Hade en liten tidslucka i går så tömde tanken på amerikanskij fulbensin så nu har Stigan "gratis" soppa i sommar (50 liter)... Plockade bort tanken för sanering då den är full av skit. Tips på hur? och hur man skyddar den inv från framtida rostproblem? Tycker det är otroligt att golv och balkar i detta område är rostfria på en 79:a! Galvaniseringen kvar på skruvarna som gick att skruva ur för hand efter att lossat dem! Lite bilder på de extra "krockbalkarna" som behövdes i USA men inte i Sverige... Skillnad på fok och folk...
Göran: nej det är jag inte för det är ju i "pottan" som det är värst med ngt som känns som rostflagor men på bilden syns ju botten på tanken och den ser jun inte direkt rostig ut.
De där bruna avlagringarna är typisk bottensats från gammal bensin som har stått alldeles för länge. Skrapa upp lita av dem och prova med en magnet, om de inte är magnetiska är det inte rost. För den delen, när bensin har stått så länge att den har gett såna där utfällningar brukar inte ens gräsklipparmotorer gå att köra på den.
Ge dig inte på några försök med färg eller annat i tanken, hur kemiskt stabil färgen än är kommer den förr eller senare att mjukna och lösa sig i bensin, och sen får man problem med färgrester i sugsil och bränslefilter istället för rost.
Jag tycker nog att du kan kosta på dig en ny tank Jag har använt citronsyra på en tank till 49 Cadillac, men då kapade jag upp tanken så jag kom åt att stålborst och göra rent efteråt. Annars ser ju bilen otroligt fin ut där det brukar va murket
Annars var det någon som hade hällt lite grus i tanken och spänt fast den på utsidan av traktorhjulet för att "trumla" den fri från rost och beläggningar invändigt.
Skall testa med en urtvättning och ev ngn syra. Nytillverkade reprogrejor är jag lite skepisk till om originalen är reparerbara. Har kanske skruvat för mycket på amerikanska "ready to bolt on"? En av bilderna visar lite av skiten jag kunde tippa ur. Fastnar lite lätt på en magnet men det mesta går att pulverisera mellan fingrarna. Huvudpumpen uppenbarligen inte original och den tvärstannade under felsökning av resten av systemet. Lucasdekal på en Boschpump! Sågade isär i studiesyfte och det var en flaga som kilat sig fast i gerotorn.
Det är inte alls omöjligt att tanken som CVI eller VP säljer är Volvo original. Troligen har de köpt upp gamla lager från GCP/Volvo. Mycket jag köpt därifrån har legat i gammaldags volvoförfackningar.
Ståltankar brukar väl vara förtennade på insidan? Eller var det ännu längre tillbaka i tiden?
När såna där pumpar tvärstannar pga skräp, så brukar man kunna få igång dem genom att polvända matningen till dem fram och tillbaks några gånger. När väl pumpen går igen, så bör man skölja ur sugsidan grundligt (t ex stoppa ner pumpen med den änden före i ultraljudstvätt).
Det där inträffar ofta på bilar som saknar sugsil i tanken och där originalpumpen har haft en inbyggd sugsil istället, sedan har någon bytt till en pump som saknar inbyggd sil. Genom att titta in genom slangnippeln kan man se om det finns en silduk eller en axelände närmast innanför.