Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 262C: Rost runt vindruta och kupéluftsintag

173 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera bil-teman här

MN (trådstartaren)

#1 » 14:41:50, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur jävligt är det att göra ngt åt sådana här skador? Själva A-stolpen har jag koll på men plåten mellan huv och vindruta?

Bild
Bild

Kommer inte riktigt ihåg övre delen på torpedväggen är konstruerad.

Det rör sig om en ovanligare modell av Hisingepackarden så inga kommentarer om skroten nästa.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



LeifAndersson

#2 » 14:53:01, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr fanns den som ekonomidel. Har bytt några sådana i samband med ombyggnader och huvbyten.
Är inte så komplicerat när 90% av alla svetsningar blir osynliga.
Vad som komplicerar är att det finns två olika plåtar, så får du tag i en så kolla så det blir rätt.
Din bil ser ut att vara äldre än 1985. F.o.m 1985 blev det dubbla galler.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SK Racing

#3 » 15:04:56, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lagat sån här rost ja, ut med rutan, panel och är kanten som rutan är limmad mot ok så kanske du klarar dig med o slipa bort original punktsvetsar, sen så är det ju "bara" o kapa ut till frisk plåt och dit med ny alt beg.

Köpt så kallad ekonomiplåt håller jag mig borta ifrån så långt jag kan, har jag möjligheten så kapar jag gärna ut frisk originalplåt ur en reservdelsbil, då den så vitt jag märkt håller en högre kvalité än eftermarknads dito, både rostmässigt och passform.

Glöm bara inte o rostskydda bakom plåten o i A-stolparna, lycka till.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

MN (trådstartaren)

#4 » 15:16:50, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

oj, snabba svar. har inte köpt bilen (än) då rosten är avskräckande. tycker bara väldigt synd om den...
Pirat ekoplåt tycker jag inte heller om. hjulshuskanterna till 740 från klokkersholm var ju typ hälften så tjock som originalplåten :-(
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman

#5 » 16:49:28, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skrotar väl inte en 240 från 77! Lite klurigt att få bort den rostfria listen hel. Lite pyssel att plocka ur den limmade rutan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Jonas Ryrfeldt

#6 » 17:29:08, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte den plåten på min 145a för en massa år sen. Var ett himla jobb..... :svettas: Värsta jobbet var att kapa lös plåten från donatorbilen. Den slipades lös från " insidan" . Jag förenklade jobbet en hel del, då jag varesig skulle på bilutställning eller vara med i orginalklubben. La en skarv i vardera dropplisten och sen tvärs över taket, mitt i bocken över framrutan...... :mrgreen: Tokmycket jobb om det ska göras orginal o rätt. Bytte ytterligare tre kvadratmeter plåt i den 145an som sen tjänade mig väl som bruksbil i tio år :thummar:

Håll igång. Med vänlig hälsning, Jonas Ryrfeldt .
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

maggen

#7 » 19:19:17, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är de en 262:a ?
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#8 » 19:46:14, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är under alla förhållanden en "flyttgodsbil" eller importbil i vart fall. USA vin nr. bricka sitter på plats på instrumentbrädan! Så en USA version lär det i alla fall vara. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#9 » 21:08:53, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en 26x så kolla för guds skull att motorn är frisk.
Dom vart oftast smittade med ford sjuka som gjorde dom inkonitenta.
Rätt svår meckade är de oxå, tyckte om soppa som en v8á men gick som en b23á.
Bytte vattenpump på min b28, tog en hel dag, insuget måste väck för att lossa pumphållaren.
Sedan var det bara att skruva loss pumpen från denna. Hade grodätarna vänt på skruvförbandet så hade det tagit en kvart.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

LeifAndersson

#10 » 21:14:45, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en B230 Turbo går de bra!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johnny Thorgren

#11 » 22:13:36, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min favorit alla gånger i 240 serien är 242 GT årsmodell -79 :grin:
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Johnj-e

#12 » 01:34:31, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla 200 som kan räddas är ett framsteg för mänskligheten :cool:
Volvo skulle haft kvar b30in, alternativt köpt in bensin varianten av D24 Istället för prv-junket
Hade väl inte varit hela världen att ta fram en ALU-topp av crossflow typ till b30 när det begav sig!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

LeifAndersson

#13 » 08:18:10, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Alla 200 som kan räddas är ett framsteg för mänskligheten :cool:
Volvo skulle haft kvar b30in, alternativt köpt in bensin varianten av D24 Istället för prv-junket
Hade väl inte varit hela världen att ta fram en ALU-topp av crossflow typ till b30 när det begav sig!


Det fanns ju Ford Lotus inspirerade racetoppar till B20 med överliggande kam så det hade nog varit fullt möjligt.
Och när B20 uppdaterades till B21 så fanns planer på en 6:a, det lär t.o.m funnits körbara prototyper igång som var tänkta till terrängbilar och bandvagnar, men det blev ingen produktion när personbilssidan ville ha V-motorer som var populära vid den tiden. Den raka 6:an fick vänta till nästa generation Volvomotorer, i "gråblocksserien" (aluminiummotorerna) fanns den raka 6:an igen. En fantastiskt trevlig "glidarmotor" men den fick lite smisk av den femcylindriga i samma serie som var en mer "universell" motor med bred prestanda. Och 6:an gick bara inte att få in i den bilserien med tvärställda motorer som var aktuell då, så den försvann med den sista modellen med "normalplacerad" motor 960-S90.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johnj-e

#14 » 09:58:59, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den 6a som återfinns i s80 borde vara väldigt nära släkt med 960ins maskin? Känns helt onödigt att ta fram en istortsett likadan motor till nästa generations lyxbil..
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

LeifAndersson

#15 » 10:21:28, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

2,9:an i S80 var väl väldigt närbesläktad, och där lyckades de sätta den på tvären också! :thumme: Men det var nog mer anpassning av bilen för motorn och inte tvärt om!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se