Vi benar ut lite..
Volvo 88-95 har blinkuttag. För antingen en volvotester. Eller för hand.
95 sent till 98 läses enklast med vol fcr och den billigaste läsarkabel man hittar.
Protokollen är vida kända så ingen behöver fundera på dom. Går att googla in på under minuten.
99 går utmärkt i Vida.. men man får skriva in chassinumret innan man kan söka.
Den har lite svårt med 98.5 så att säga..
Framledes fram till 2014 läses endast med Vida.
Senare läses också med vida, men då uppstod lite problem då man lade den online helt.
Bra universal läsare med tillverkarspecifik info.. tja.. nej det existerar inte. Alla som kan läsa iso kan läsa iso och det är vad man får veta. Dom flesta koder har tre nivåer. Låg, medium och hög. Iso säger.. kod... med lite tur kan den säga nåt lite mer.
Men det är vad som ryms i nivå 1.. samma som bilprovningen ser.
Man måste skilja på en felsökningsutrustning och en felkodsläsare.
För den ovana ser det relativt lika ut. För den vane är det lite som natt och dag.
Den dagen det strular så vet man senast vad man köpt.
Läsa ur koder är bra. Men.. prova att felsöka ett nätverk med den? Eller prova att få en känsla för hur canbussystemet är upplagt när det strular? Då behöver man in på nivå 2.. helst 3. Men man får nöja sej med nr2.
Dom flesta felsökningsutrustningar är kompletta med all tillgänglig info om en kod. Som t.ex villkoren för varför den sattes, när den sattes, freezed frame dvs en ögonblicksbild av bilens system när koden sattes osv. På volvo kan du även säga vilket miltal, dag den sattes med mera. Alla system förklaras och de flesta system kan antingen diagnosticeras enskilt inom systemet eller provköras i detsamma. Te.x bränslevärmare, där kan jag kika på varje enskild del. Samt göra vissa enskilda aktiveringar eller göra hela tvångskörningar.
Det är för mycket för att förklara såhär.
Mer än en gång har kunder kommit och gapat om att man snulle ha skapat någon kod. Att man förstört något.
Alltid lika roligt att kunna skriva ut en freezed frame info..
Peka och säga.. du.. för 310 mil sedan.. dvs.. torsdags förförra veckan hände det här. Du stod på tomgång, det var 5 plusgrader ute. Du hade den och den utrustningen påslagen.
Varför skyller du det på mej?...
Brukar bli konstigt tyst..
Hursom.. vad man söker är beroende på vad man ska göra.
Ska du leta motorkoder i europeiska bilar så går det att köpa en billig scanner.
Dito till japanska och dito till amerikanska.
Nåt dyrare klarar två.. eu plus usa.. eller eu plus japan.
Ytterligare upp på prislappen är dom som klarar samtliga.
Ytterligare upp så kan du läsa srs och transmissionskoder också.
Ytterligare upp är dom som kan göra aktiveringar med.
Men INGEN kan ge dej full info om koderna du just har läst, förutom tillverkarspecifik läsare. Dvs en felsökningsutrustning. Och då gäller en läsare/ program per fabrikat.
Själv har jag vol fcr. Op-com, vag com, delphi och vida. Då klarar jag det mesta på den nivå jag är på.
För blinkdelarna har jag fabriksinfo genom att ha samma böcker som volvo....
Så tyvärr kostar det på att ha bilintresset. Men jag ser det från den ljusa sidan. Då har jag inget behov av att röka eller dricka upp pengarna.. det finns varken tid eller intresse för sånt..