torbjorn_forsman skrev:Dock kan man notera på äldre Volvo som officiellt bara har blinkkoder, att diagnosutgångarna på alla (åtminstone de flesta) styrenheter i sådana bilar hårdvarumässigt sett är fullfjädrade ISO 9141-portar med möjlighet till dubbelriktad datakommunikation. Folk som har börjat - men inte orkat slutföra - disassemblering av programvaran till tänd- och insprutningssystem (LH 2.4 och EZ116K) har konstaterat att det i alla hittills kända programversioner för Volvo finns programkod som använder diagnosutgången för datakommunikation. Återstår att någon går vidare och listar ut hur protokoll mm ser ut.
Om man ser på motsvarande insprutningssystem i Saab så saknar en del av de allra äldsta LH 2.4-styrdonen på '88 års modeller vissa komponenter i diagnosporten (det finns plats för dem på kretskortet men de är inte monterade), så de kan bara sända data, inte ta emot. Från ungefär '89 blev porten komplett bestyckad även hos Saab. Jag vet inte om någon har luskat i programkoden till sådana styrdon för Saab, men jag har filer från ett antal avlästa eprom om någon är intresserad.
Jag brukar mest använda en Autocom-klon som är köpt från Aliexpress. Den klarar av de flesta europeiska bilar, har lite mer begränsat stöd för japanska och mycket dåligt för amerikanska. Vad jag inte gillar med den är att PC-programvaran verkar vara mycket dåligt skriven - startar långsamt, allmänt buggig, hänger sig en stund varje gång det blir kommunikationsfel på USB.
Bilar som Autocom inte alls vill befatta sig med är t ex så gott som alla Chrysler/Dodge/Jeep, samt några årsmodeller av Mitsubishi omkring '00 .
När jag råkar på sådana fordon så brukar jag låna en Autel Maxidiag, tror den heter MD802 eller något sånt. Även denna går att hitta som billig klon hos lagom skumma näthandlare.
Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 12 gäster