(En ny nyckel kommer med en separat kod, kopplad till hemligheten i RFID-chippet i nyckeln. Denna kod måste läggas in i CEM. När nyckeln sätts in och tändningen vrids om startar en liten radiosändare i tändningslåset, (antennen sitter runt hålet och är för övrigt en vanlig felorsak) som väcker nyckelns RFID-chip. CEM och RFID utväxlar därefter krypterade data (troligen en slumpdatasträng från CEM, som krypteras med RFID-koden i CEM, skickas till RFID, kodas av, behandlas, skickas tillbaka krypterad med RFIDt's hemlighet på ett sätt som gör att CEM kan koda av det om CEM har rätt kod) som gör att RFID kan bevisa att det är rätt nyckel som sitter i. )
Bilia Alvik hittade det och lyckades fixa det för 60:- i materialkostnad; en bytt kabel, och till det någon dags arbetskostnad. Men det krävdes att Volvo fjärrkörde diagnos från Göteborg, för det gick inte att hitta med vanliga metoder.
Hur är det relevant här då?
Jo. Jag stämmer in i kören av folk som säger "Det här felet hittar man fortare med rätt diagnosmanick och rätt 3rd line support". Inte konstigare än så.