Mats i Myrhult skrev:Yttre drivaxeldamasker var ett ständigt problem på Citroen GS. Tror främst det var norrbottnisk vinterkyla som knäckte dem. Jag lärde mig byta dem på plats, utan att demontera hela drivaxeln.
torbjorn_forsman skrev:Mats i Myrhult skrev:Yttre drivaxeldamasker var ett ständigt problem på Citroen GS. Tror främst det var norrbottnisk vinterkyla som knäckte dem. Jag lärde mig byta dem på plats, utan att demontera hela drivaxeln.
Framför allt var piratdamasker dåliga, köpte man dem som originalreservdel höll de bättre. Sen fanns det folk som ansåg att det var viktigt att parkera bilen med hjulen rakt fram om den skulle stå i sträng kyla, så att inte damaskerna var hopfrusna i vridet läge när man skulle köra iväg.
jonnordvall skrev:Vart beställer du delar?
Jag köpte bromsbelägg och hjulcylindrar och krängningshämmarstag till min för drygt 2100 kronor.
Hade jag delat upp beställningen på två olika leverantörer på internet hade det kostat mig 600 kronor eller liknande.......
torbjorn_forsman skrev:Nu vet jag inte hur det är på just den här motorn, men det vanliga på Peugeot- och Citroënmotorer är att vevaxel och kamremshjul ska låsas med 8 mm pinnar som passar in i hål i respektive hjul + någon fast del på motorn. Vid kamremshjulen kan det ev vara gängade hål M8 i toppen, så man kan använda M8-skruvar för låsningen. På vissa motorer (t ex XUD9A) krävs en lång, böjd pinne för att komma åt låsningen för vevaxeln (ett hål strax ovanför startmotorn och motsvarande hål i svänghjulet), om man inte vill ta loss startmotorn.
Biltema har åtminstone tidigare sålt en (ganska dyr) sats med låspinnar för alla möjliga och omöjliga motorer, jag skulle tro att man kan hitta mer specifika och billigare satser på t ex eBay.
Observera att låsläget för kamremsbyte INTE är lika med ÖDP i cylinder 1, utan det brukar vara 90° före eller efter ÖDP för att man ska kunna vrida kamaxlarna fritt utan att riskera att ventiler och kolvar slår ihop.
Vevaxelremskivan måste bort för kamremsbyte, om den inte sitter fast på ett nav med fyra små insexskruvar utan den stora skruven in i vevaxeländen måste bort, så kan man få bekymmer. Den ska vara låst med Loctite, och om någon tidigare mekaniker inte har tänkt sig för utan använt "stark" gänglåsning så kan den vara nästan omöjlig att få bort. Jag hade en Peugeot Partner förut där jag fick värma på skruvskallen med gassvets, glödga den och låta den kallna ett par tre gånger, innan gänglåsningen släppte.
Användare som besöker denna kategori: Pknack och 14 gäster