Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Citroen Berlingo

167 inlägg • Sida 4 av 12
Diskutera bil-teman här

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#46 » 02:05:05, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
De nye delene.

4 personer gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.



torbjorn_forsman

#47 » 11:23:18, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Yttre drivaxeldamasker var ett ständigt problem på Citroen GS. Tror främst det var norrbottnisk vinterkyla som knäckte dem. Jag lärde mig byta dem på plats, utan att demontera hela drivaxeln.


Framför allt var piratdamasker dåliga, köpte man dem som originalreservdel höll de bättre. Sen fanns det folk som ansåg att det var viktigt att parkera bilen med hjulen rakt fram om den skulle stå i sträng kyla, så att inte damaskerna var hopfrusna i vridet läge när man skulle köra iväg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#48 » 11:41:15, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tipset av verkmästarn på Citroen i Luleå att parkera bilen så att man backar bilen 10 meter först i sträng kyla, för att mjuka upp damaskerna. :uupps:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

jonnordvall

#49 » 11:58:01, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart beställer du delar?
Jag köpte bromsbelägg och hjulcylindrar och krängningshämmarstag till min för drygt 2100 kronor.
Hade jag delat upp beställningen på två olika leverantörer på internet hade det kostat mig 600 kronor eller liknande.......
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#50 » 12:25:59, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Mats i Myrhult skrev:Yttre drivaxeldamasker var ett ständigt problem på Citroen GS. Tror främst det var norrbottnisk vinterkyla som knäckte dem. Jag lärde mig byta dem på plats, utan att demontera hela drivaxeln.


Framför allt var piratdamasker dåliga, köpte man dem som originalreservdel höll de bättre. Sen fanns det folk som ansåg att det var viktigt att parkera bilen med hjulen rakt fram om den skulle stå i sträng kyla, så att inte damaskerna var hopfrusna i vridet läge när man skulle köra iväg.


Ja, jeg har tidligere vært ute for damasker av dårlig kvalitet. Det jeg tenkte mest på når jeg byttet på Berlingoen var at jeg ville være sikker på å få korrekt del. Jeg mener sjansen er litt større når man handler originalt. Det finnes dessuten minst to ulike drivaksler som krever ulike damasker. Den var betydelig dyrere enn den billigste fra Tyskland, men om den originale holder lengre, så er valget lett. For bytte av damasker tilhører ikke min favorittjobb. Men det er uansett viktig å bytte de tidlig så ikke leddet blir skadet.

Jeg bruker i all hovedsak å parkere bilen med hjulene rett fram, og det er nok ekstra viktig på vinteren. En av de få fordelene med vinter må være at en vår og sommer kommer etterpå.
Mvh Øyvind

1 person gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#51 » 13:07:06, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Vart beställer du delar?
Jag köpte bromsbelägg och hjulcylindrar och krängningshämmarstag till min för drygt 2100 kronor.
Hade jag delat upp beställningen på två olika leverantörer på internet hade det kostat mig 600 kronor eller liknande.......


Jeg kjøpte bremsetromlene hos http://www.bildeler.no et firma jeg har gode erfaringer med gjennom flere år. De kostet kr 498,- pr stk pluss frakt. Det var en ok pris syns jeg. Man kan helt klart spare mye penger ved å kjøpe deler fra ulike plasser, og det bruker jeg også å gjøre. Men om det er tvil om delens passform så kjøper jeg vanligvis lokalt. I ditt tilfelle ser man hvor mye man faktisk kan spare på å kjøpe fra flere plasser. Legger ved bilde av esken til bremsetromlene.
Mvh Øyvind


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#52 » 02:12:58, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg tenker å bytte kamrem, strammehjul og vannpumpe, samt tetninger på kam- og veivaksel. Jeg ser i vhb at man må/bør ha spesialverktøy for å låse veivaksel og kamaksel i rett posisjon. Er det noen som har kjøpt dette verktøyet? Finnes det på ebay? Motoren er en 1,4 bensin 2001 modell.

For å komme til å låse svinghjulet med låsebolten, så må holderen til oljefilteret demonteres :uupps: Det kommer av at denne bilen dessverre har innsatsfilter. Eldre årganger av Berlingo har visst spin-on filter, og der er ikke filteret i veien for låsebolten.

Det blir nok ikke bytte av rem før til sommeren, så det er nok av tid til å kjøpe spesialverktøy. Men tar gjerne i mot tips hvor det kan kjøpes :thumme:
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Janson1

#53 » 09:31:25, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta så tror jag inte det är nödvändigt med specialverktyg, jag har bytt ett 50 tal (kanske inte så många, men jag har ingen rörelse heller) och aldrig behövt specialverktyg. Leta upp originalmärkningarna eller gör egna och var sen noggrann så tror jag det löser sig. Veva alltid motorn minst två varv för hand efter rembytet så det säkerställs att det inte tar i några ventiler.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#54 » 11:25:44, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur det är på just den här motorn, men det vanliga på Peugeot- och Citroënmotorer är att vevaxel och kamremshjul ska låsas med 8 mm pinnar som passar in i hål i respektive hjul + någon fast del på motorn. Vid kamremshjulen kan det ev vara gängade hål M8 i toppen, så man kan använda M8-skruvar för låsningen. På vissa motorer (t ex XUD9A) krävs en lång, böjd pinne för att komma åt låsningen för vevaxeln (ett hål strax ovanför startmotorn och motsvarande hål i svänghjulet), om man inte vill ta loss startmotorn.
Biltema har åtminstone tidigare sålt en (ganska dyr) sats med låspinnar för alla möjliga och omöjliga motorer, jag skulle tro att man kan hitta mer specifika och billigare satser på t ex eBay.

Observera att låsläget för kamremsbyte INTE är lika med ÖDP i cylinder 1, utan det brukar vara 90° före eller efter ÖDP för att man ska kunna vrida kamaxlarna fritt utan att riskera att ventiler och kolvar slår ihop.

Vevaxelremskivan måste bort för kamremsbyte, om den inte sitter fast på ett nav med fyra små insexskruvar utan den stora skruven in i vevaxeländen måste bort, så kan man få bekymmer. Den ska vara låst med Loctite, och om någon tidigare mekaniker inte har tänkt sig för utan använt "stark" gänglåsning så kan den vara nästan omöjlig att få bort. Jag hade en Peugeot Partner förut där jag fick värma på skruvskallen med gassvets, glödga den och låta den kallna ett par tre gånger, innan gänglåsningen släppte.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#55 » 12:09:53, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikke skruet på 1,4 bensin, men på 1,6 HDi brukte jeg borrer i stedet for spesialverktøyet til PSA. :mrgreen:

Påskens skruvande: Registerrem (kamrem) Peugeot 307 1.6 HDI

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#56 » 01:36:33, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nu vet jag inte hur det är på just den här motorn, men det vanliga på Peugeot- och Citroënmotorer är att vevaxel och kamremshjul ska låsas med 8 mm pinnar som passar in i hål i respektive hjul + någon fast del på motorn. Vid kamremshjulen kan det ev vara gängade hål M8 i toppen, så man kan använda M8-skruvar för låsningen. På vissa motorer (t ex XUD9A) krävs en lång, böjd pinne för att komma åt låsningen för vevaxeln (ett hål strax ovanför startmotorn och motsvarande hål i svänghjulet), om man inte vill ta loss startmotorn.
Biltema har åtminstone tidigare sålt en (ganska dyr) sats med låspinnar för alla möjliga och omöjliga motorer, jag skulle tro att man kan hitta mer specifika och billigare satser på t ex eBay.

Observera att låsläget för kamremsbyte INTE är lika med ÖDP i cylinder 1, utan det brukar vara 90° före eller efter ÖDP för att man ska kunna vrida kamaxlarna fritt utan att riskera att ventiler och kolvar slår ihop.

Vevaxelremskivan måste bort för kamremsbyte, om den inte sitter fast på ett nav med fyra små insexskruvar utan den stora skruven in i vevaxeländen måste bort, så kan man få bekymmer. Den ska vara låst med Loctite, och om någon tidigare mekaniker inte har tänkt sig för utan använt "stark" gänglåsning så kan den vara nästan omöjlig att få bort. Jag hade en Peugeot Partner förut där jag fick värma på skruvskallen med gassvets, glödga den och låta den kallna ett par tre gånger, innan gänglåsningen släppte.



Ja, det stemmer, på denne motoren skal man helst låse kamaksel og veivaksel. Jeg skal undersøke på ebay om jeg kan finne et sånt verktøy. Må vurdere Biltema om jeg ikke finner på ebay. Jeg ser de bruker en 6 mm bolt for å låse svinghjulet, og en 10 mm bolt for låsing av kamaksel. Så det nå når jeg leste bedre i vhb. Men om rett spesialverktøy er tilgjengelig, så vil jeg gjerne kjøpe det.

Jeg tror veivakselremskiven er festet på et nav med tre eller fire skruer. Men om jeg skal bytte tetning på veiakselen, så må nav/drevet av. Etter det jeg leser i vhb skal ikke den store skruen låses med Loctite på denne motoren. (Men i følge vhb skal Loctite brukes på 1,6 dieselmotor). Jeg håper jeg slipper å varme skruen, sånn som du måtte. Men de kan sitte meget hardt likevel. Jeg skal uansett undersøke ekstra angående Loctite, og man må uansett ikke bruke den sterkeste typen. Var det en Peugeot Partner med dieselmotor du hadde?

Det er ingen lekkasje fra veivakselen, men jeg ønsker å bytte alle tetninger når det byttes kamrem. For jeg ønsker at det skal være tett også med den nye remmen. Har vært borti og fått lekkasje etter rembytte, hvor jeg ikke hadde byttet tetning på kam- og veivaksel. Det hever ikke humøret.
Skal granske ebay etter spesialverktøy.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

torbjorn_forsman

#57 » 10:23:51, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var 1,9 l diesel, XUD9A. När man väl har fått loss skruven syns det om det finns loctiterester i gängorna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#58 » 14:09:16, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det synes om det har vært brukt Loctite på skruen. Jeg har kikket på ebay etter verktøy for å låse motoren, og det fant jeg. Men prisen var ganske høy, det vil si frakten var ganske kostbar. Så om jeg ikke finner noe rimeligere så bruker jeg bare bolter, eller borr som har vært nevnt i tråden. Men jeg skal lete mer på ebay.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#59 » 18:33:14, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. I dag ble det nye bremseskiver og bremseklosser på Berlingoen. Det ble nødvendig med nye skiver etter at belegget ramlet av ene metallplaten, noe som skadet skiven. Jeg tror salt kan være en medvirkende årsak til dette. Ellers har bilen fungert bra hittil i år.
Mvh Øyvind
Bild
En stor forskjell.
Bild
Bild
Ser bedre ut.

5 personer gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#60 » 06:27:25, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. En sak har jeg bestemt meg for, og det er at om jeg har Berlingoen til neste vinter, så skal den få nye vinterdekk. Dekkene som fulgte med bilen var som nye, (kjøpt av forrige eier høsten 2015). Men jeg har ikke vært fornøyd med kvaliteten på disse dekkene som er av fabrikatet Yokohama. Min erfaring er at de gir dårlig grep på is og snø.

Et dekk som har imponert meg er Nokian Hakkapeliitta 8. Jeg hadde sånne dekk på en Mitsubishi Lancer jeg hadde, og var meget fornøyd med de. Kjenner også flere som synes de dekkene er meget bra. Så jeg tenker å kjøpe sånne dekk til Berlingoen, og se om den blir bedre på vinterføre.

Nå som bremsene på framakselen er ordnet, så får jeg ta å bytte bremsetromlene på bakakselen. Kjøpte nye i høst, men de ligger fortsatt i esken. (Se lenger opp i tråden). Skal bytte de pga en av de er urunde, noe som merkes ved bremsing. Det kan gi utslag på bremsetesten når bilen skal kontrolleres (besiktigas). Og bilen må godkjennes nå i vår.

Bilen har i tillegg utviklet en ny feil de siste dagene. Vinduspussermotoren fungerer til tider bare på høyeste hastighet, og ikke på lav og intervall. Jeg har ikke gransket hvor feilen ligger, men jeg har en mistanke til motoren, siden feilen er periodisk. I går fungerte den på alle hastigheter, men pusserarmene går i ujevn fart med bryteren på intervall, eller lav hastighet. På høyeste hastighet går pusserarmene derimot jevnt. I periodene hvor den kun fungerer på høyeste hastighet, så parkerer ikke pusserne på rett plass heller, da stopper pusserarmene der de er når bryteren slås av. Så her må jeg undersøke nærmere, og få ordnet feilen før kontrollen.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se