Det har vært litt
lekkasje av motorolje inn i kjølesystemet på bilen helt siden jeg kjøpte den, så det var på tide å utbedre feilen. Motoren hadde også fått en liten oljelekkasje ut i området der toppakningen hadde sviktet. Skaden på pakningen var åpenbar.
Jeg kjøpte pakningssett,
registerreim,
vannpumpe med mer allerede i fjor, så alt var klart. Topplokket var heldigvis plant, så det behøvde mest rengjøring og så fikk det nye ventiltetninger samtidig. Ventilene var tette og behøvde ikke noen reparasjoner.
Jeg byttet tetningene på veiv- og
kamaksel siden jeg skulle bytte registerreim. Ny vannpumpe ble også montert. Topplokket ble montert med nye topplokkbolter.
Det ble justering av ventilklaringene når topplokket var kommet på plass. Det er ikke hydrauliske ventilløftere på denne motoren.
Når alt var montert så var det klart til prøvestart. Alt gikk bra og det ser ut som lekkasjen er borte nå, har kjørt en stund med bilen etter reparasjonen.
Mvh Øyvind
Før reparasjonen.
Demontering.
Tetning til veivakselen.
Tydelig skadet pakning.
Ny vannpumpe.
Ny vannpumpe kan monteres.
Bytter strammehjul for registerreima.
Topplokket klart til å få flere deler montert igjen.
En
bolt til servoremstrammingen satt så hardt at bolthodet ble skadet. Byttet den ut.
Kamaksel montert.
Tetning til kamaksel.
Nye pakninger på innsugningsmanifolden.
Byttet tennplugger. Det satt plugger av to fabrikat i bilen, begge av rett type, men slitte.
Topplokket klart til montering i bilen.
Bedre pakninger monteres.