Bilbransjen er noen underlige skruer. De har mye alernative leverandører, og det er både for å presse pris, men også som et alternativ ved leveringsproblemer. Problemet, i alle fall tidligere, var at de spesifiserte funksjon og ikke noe mer. Det kan man se en del av for eksempel når det kommer til insrtumentpanel. Optisk helt likt, bortsett fra et lite firmamerke, men totalt ulike ledningsnett.
Det som kompliserer med varebilene er at noen av dem leveres som fullverdige personbiler, mens andre er totalt nedstrippet for å fullføres andre steder. I dag henger veldig mye sammen med motorstyringen, og aircondition, antispinn og mange andre funksjoner gjør at en bil med et gitt utstyrsnivå kan ha en annen motorstyring enn andre, selv om selve motoren er lik. Bland inn ulike krav til avgassrensing, og du får spaghetti de luxe.
For dieselbiler er nordiske spesifikasjoner også en utfordring. Tilleggsvarme fra eksosen krever utrolig mye ekstra for å funke. Nå er det vel ikke noe slikt på Berlingoen, men jeg har noe liggende for en C4, og jeg vil ikke ha diesel etter å ha sett på det...