d557017 skrev:Kan inte påminna mig att jag har haft bort fronten på någon bil för att byta EVM-ventilen, visst blir det mer utrymme men nödvändigt är det inte, däremot får du nog skruva en del via vänster hjulhus.
Verkstadspriser är betydligt högre i Norge, men billigast blir det ju såklart om du gör det själv, det tror jag du fixar om du tar det lugnt och metodiskt och går du bet så fråga på bara
Följer man manualen så ska man använda ett specialverktyg för att ställa in "fjäderblecket" till växlingsmekanismen, men har man lite feeling så går det bra utan
Hei og takk for svar, og det er bra at man kan spørre om saker her på Maskinisten
Det høres bra ut om man kan unngå å ta bort fronten på bilen. I filmen jeg så demonterte de også radiatoren. Jeg får se hva jeg gjør, men det blir nok mest sannynlig at jeg bytter ventilen selv. Det er å håpe på at det er den som er feil på, for ser ikke bort fra at symptomene kan skyldes noe annet. Verkstedprisene har i alle fall vært høyere her enn i Sverige, men det kan hende det begynner å utjevne seg.
Jeg har ikke fått tak i en ordentlig vhb, har bare en Haynes-manual til denne bilen, og den duger ikke for å reparere en automatväxellåda. Må se om jeg finner en å kjøpe på ebay. Renault har bra originalmanualer synes jeg. Jeg fikk noen sider fra vhb til Kangooen når jeg hadde den, og det var meget godt beskrevet.
Jeg så på youtube at det ble byttet ventiler, det
sto 2 ventiler på siden av hverandre. Der var det ikke sagt noe om hva den enkelte
ventil hadde som oppgave. Er det den høyre eller venstre som er moduleringsventilen? Da tenker jeg når man står framfor bilen. For det bør vel rekke å bytte moduleringsventilen, som var beskrevet av Renaultverkstedet? Eller bør jeg bytte begge to? Det så ut som begge ventilene var eksakt like. Delenummer i tilbudet fra Renault: Ventil (RE 7701208174) Pris: kr 1563,- Man finner vel billigere på nettet, men om kvaliteten er god, ja det vet jeg ikke.
Kan man måle motstand på ventilen, og dermed se om den er defekt?
Når ventilen blir byttet, må det da gjøres noen oppdateringer i bilens computer? I så fall er nok det utstyr som Renaultverkstedet har. For vil ikke ende opp med en bil som ikke går å kjøre med.
Den justeringen du beskriver av "fjäderblecket", der bør man vel som du skriver ha spesialverktøyet, men om man kan oppnå godt resultat uten, så går det vel bra. Vet du noe navn/nummer på det spesialverktøyet?
Når jeg reparerer, så forsøker jeg å skaffe originale vhb til objektet. Haynes er ok til mange ting, men ser at når det komme til f.eks växellå
dor så skriver de nesten ingenting. Derimot i gamle Haynes-manualer finnes det mye mer detaljert.
En ting til, bilen er nå godkjent etter utbedring av feilene på kontrollskjemaet, så nå er den godkjent til utgangen av mai 2018
Mvh Øyvind