Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Renault Scenic 1,6 2004-modell

55 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#1 » 03:44:29, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. I går kveld kom jeg tilfeldigvis over en Scenic som skal selges :grin: Er det noen som har synspunkter på en sånn bil? Tenker da både positivt og negativt.

Bilen er å betrakte som et prosjekt, da den ikke er godkjent på kontrollen (besiktningen). Den skulle vært godkjent i mai i år. Jeg har bestemt meg for å kjøpe bilen, da den ga meg et bra helhetsinntrykk. Bilder kommer når jeg får bilen hjem.

Men den har noen feil, så en del reparasjoner blir det. Mekanismen til vindusheisen på venstre framdør fungerer ikke. Motoren i døren går, men ingenting hender. Så det er sannsynligvis wiren som er ødelagt.
En av nøklene fungerte visst ikke, men vet ikke om det kun er batteriet som er ødelagt, eller om selve nøkkelen må byttes. Mest sannsynlig må det byttes nøkkel.
Visse lys fungerer ikke, for eksempel tåkebaklys, nummerplatelys, og noen flere. Kontakten til tilhengerlys (släp) må nok også byttes. Det er antakelig kommet salt i den, og det er dessverre et vanlig problem :sad:

Indre styreledd må byttes på høyre og venstre side. Jeg har sett på styreledd på reservdelar24.se Er dette en bra plass å bestille deler fra? Noen erfaringer? Dette firmaet har også en norsk nettside, men har aldri bestilt derfra. Jeg tror delene kommer fra Tyskland, om jeg ikke tar feil.

Jeg tror at det bør byttes registerreim (kuggrem) på motoren, da det nok er lenge siden sist gang. Så det blir spennende å se om det er veldig trangt, for noen ganger er det trangt å komme til på Renault. (Har hatt en Kangoo tidligere). Jeg kommer uansett til å bytte vannpumpe når remmen skal skiftes.

Det som er verst med bilen er at det er en ventil på automatgirkassen (växellådan) som bør byttes. Lampen for girkassen kommer på noen ganger, og da går bilen rett i 3-gir? Bilen må da stoppes og startes på nytt, så fungerer den igjen. Dette hender hovedsakelig når bilen er kald. Jeg vet ikke hva denne ventilen heter, eller hvordan den byttes. Er det noen som kjenner til denne feilen?
Denne feilen er det mest negative med hele bilen.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.



d557017

#2 » 09:58:50, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bilen DP0 låda? I så fall är det förmodligen EVM ventilen du menar, sitter i ventilhuset under den svarta plåtkåpan på växellådans framsida.
Ska du byta kamrem bör du ha tolkar till kamaxlar och vev då remdrevet på veven inte har någon krysskil eller liknande låsning, men det kanske du redan vet :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

davbjo

#3 » 14:34:44, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag bytte vattenpump på Renault megane så var det utvändig torx om inte minnet sviker. Kanske är det på denna också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#4 » 21:48:36, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Har bilen DP0 låda? I så fall är det förmodligen EVM ventilen du menar, sitter i ventilhuset under den svarta plåtkåpan på växellådans framsida.
Ska du byta kamrem bör du ha tolkar till kamaxlar och vev då remdrevet på veven inte har någon krysskil eller liknande låsning, men det kanske du redan vet :thumme:


Hei og takk for svar :thumme: Jeg vet ikke med 100% sikkerhet om det er en DPO girkasse i denne bilen. Men jeg tror det. Når jeg tenker etter så oppførte automatgirkassen på Kangooen jeg hadde seg på samme vis. Men den ble solgt uten forsøk på reparasjon. Da måtte jeg starte bilen på nytt, så fungerte den resten av dagen. Også på den inntraff problemet når bilen var kald. Så kanskje den bilen hadde eksakt samme problem.

Om Scenicen har DPO girkasse, så tror jeg også at det ventilen du nevner som må byttes. Det ligger faktisk en del filmer på youtube om dette. Men jeg bør skaffe meg en verkstedmanual dersom jeg skal gjøre denne reparasjonen. I filmen på youtube demonterte de støtfangeren og radiatoren for å få bedre plass.

Blir nok kamrembytte, men har aldri gjort den operasjonen på Renault, så var ikke klar over at man må/bør ha tolker til dette. Takk for info :thumme: Er det noen som vet om sånne tolker kan kjøpes for eksempel på Ebay, eller andre plasser? Og hva er betegnelsen/nummeret på spesialverktøyet?
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#5 » 21:54:51, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

davbjo skrev:När jag bytte vattenpump på Renault megane så var det utvändig torx om inte minnet sviker. Kanske är det på denna också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Hei og takk for svar :thumme: Ja det tror jeg mest sannsynlig at Scenicen også har. Det er brukt mye Torx på Renault. Det var det også på en Kangoo jeg hadde. Og bytter jeg kamrem, så kommer jeg til å bytte vannpumpen også. Ellers kommer den nok til å begynne å lekke kort tid etter :sad:
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

d557017

#6 » 23:30:58, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Numren på verktygen för kamremsbyte är inget jag har i minnet, men nog tror jag du kan hitta något lämpligt på ebay:
http://www.ebay.com/sch/Tools/631/i.htm ... belt+tools

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#7 » 00:20:41, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Numren på verktygen för kamremsbyte är inget jag har i minnet, men nog tror jag du kan hitta något lämpligt på ebay:
http://www.ebay.com/sch/Tools/631/i.htm ... belt+tools


Takk for info :grin: Jeg må undersøke hva motorens betegnelse er når jeg får bilen. Vet bare det er en 1,6. Og det er kanskje flere typer av de. Men verktøyet på ebay ser bra ut, så om det er rett type, så bør jeg nok bestille et sånt :grin:
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

d557017

#8 » 08:33:00, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en 1,6 heter den K4M, sen finns K4M med lite olika indexnummer, men det spelar mindre roll just nu.
Vi tar ett exempel från ebay:

Nr1 är dornet som låser vevaxeln, finns två olika varianter, båda verkar ju ingå enl. bilden.

Nr2 används för att låsa kamaxlarna, man tar ur pluggarna i toppens "bakkant", verktyget finns bara i en variant och passar samtliga K4M

Nr3 är inte absolut nödvändigt att använda vid kamremsbyte, används för att hålla reda på kamdrevens läge och för att låsa dem om man ska lossa dem från kamaxlarna eftersom det inte heller där finns någon krysskil.
Finns egentligen i flera varianter, det på bilden är till för motorer med variabelt drev på inloppssidan (VVT).

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#9 » 23:03:04, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei og takk for god hjelp :thummar:
Jeg har en verkstedmanual for Megane og Scenic, men den er bare opp til 2002-modell. Men K4M motoren er beskrevet i den boken også, så har lest litt. Jeg ser at doren skruves i motorblokken etter at man har fjernet en plugg. Så da blir det nok den lengste doren, med gjenger som må brukes på K4M. Da får man en eksakt posisjon. Akkurat dette er et system jeg kjenner fra andre sammenhenger, blant annet JD traktorer.

Nr 2 ser ut som et meget bra redskap for å holde kamakslene i rett posisjon. Jeg bruker vanligvis å bytte alle oljetetninger ved slike operasjoner, og det er nok best å gjøre på Renaulten også. Plastpluggene i kamakslenes bakkant, de må vel byttes?

Nr 3 er kanskje et verktøy man må ha når kamdrevene skal løsnes. Brukes vel også ved montering av drevene for å få kamdrevene i rett forhold til hverandre. Jeg liker best når det er sporkile (krysskil) på drevene. Man behøver ikke så mye spesialverktøy da.

Jeg ser at tiltrekningsmomentet på veivakselens remskive er: 20 Nm + 135 grader. Er det noen plass man kan låse motoren? Dette er en bil med automatgir. Tenkte for eksempel i startkransen for startmotoren? Eller skulle man bare anvende muttertrekker?

Tiltrekningsmoment på kamakseldrevene er: 30 Nm + 84 grader. Låseverktøyet i kamakslenes bakkant må vel være montert når man skruver drevene fast? Sånn at ingenting kommer ut av posisjon.

Jeg blir uten tvil å behøve sånne spesialverktøy om jeg skal bytte rem, og det er ofte veldig kostbart å la andre gjøre det. Har ikke undersøkt pris til denne bilen.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#10 » 00:16:58, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette verktøyet burde også fungere på en K4M motor: http://www.ebay.com/itm/Renault-PETROL- ... SwepJXcNK-

Jeg ser det var ganske rimelig frakt på dette, hvis jeg får det sendt til Sverige :grin:
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

d557017

#11 » 07:59:57, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Øyvind 1975 skrev:Dette verktøyet burde også fungere på en K4M motor: http://www.ebay.com/itm/Renault-PETROL- ... SwepJXcNK-

Jeg ser det var ganske rimelig frakt på dette, hvis jeg får det sendt til Sverige :grin:
Mvh Øyvind


Ser ut att vara samma grejer i det som mitt exempel, så visst :thumme:

Till vevaxelbulten brukar jag bara använda mutterdragare, men det beror på hur stor vana du har, att dra med rätt moment är såklart säkrast.
Packboxarna på de här motorerna brukar inte vara läckagebenägna så om de ser torra ut skulle jag inte byta dem, men vill du ändå göra det så tänk på att verktyget 2 inte är starkt nog att vara mothåll, utan då måste verktyg 3 användas, det håller ju som sagt även reda på drevens läge i förhållande till kamaxlarna.
Är ganska säker på att det fasta kamdrevet och VVT drevet har olika åtdragningsmoment (där brukar jag använda momentnyckel)
Pluggarna i toppens bakkant måste mycket riktigt bytas.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#12 » 04:12:55, 04-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara samma grejer i det som mitt exempel, så visst :thumme:

Till vevaxelbulten brukar jag bara använda mutterdragare, men det beror på hur stor vana du har, att dra med rätt moment är såklart säkrast.
Packboxarna på de här motorerna brukar inte vara läckagebenägna så om de ser torra ut skulle jag inte byta dem, men vill du ändå göra det så tänk på att verktyget 2 inte är starkt nog att vara mothåll, utan då måste verktyg 3 användas, det håller ju som sagt även reda på drevens läge i förhållande till kamaxlarna.
Är ganska säker på att det fasta kamdrevet och VVT drevet har olika åtdragningsmoment (där brukar jag använda momentnyckel)
Pluggarna i toppens bakkant måste mycket riktigt bytas.[/quote]

Hei. Ja, jeg tror også det skal være korrekt verktøy, og det var det billigste jeg fant på ebay. Så det tror jeg at jeg skal bestille. Skal da få det sendt til Sverige, for det blir betydelig dyrere å få det sendt til Norge dessverre.

Jeg bruker også muttertrekker på slike bolter vanligvis, så kommer nok til å gjøre det her også. Med mindre det finnes en bra måte å låse motoren på. Men moment + grader er helt klart det mest korrekte. En annen sak på disse motorene er at man må bytte bolten til veivakselremskiven om den har blitt for mye strekt. Det står et mål på dette i vhb. Jeg har for øvrig bestilt en vhb til nyere Scenic :grin:

Bra de her motorene ikke bruker å lekke olje, så jeg kommer til å vurdere behovet for nye tetningsringer (packbox). Men bruker vanligvis å bytte. Verktøy 3 må brukes, og det så veldig bra ut for å holde kamdrevene i posisjon.
I boken jeg har for eldre Scenic sto det ikke forskjellige tiltrekningsmoment på kamakseldrevene. Men kanskje det er forskjellig på nyere Scenic? Skulle gjerne visst hva som er rett moment på en 04-modell.

Jeg har funnet et eksempel på kamremsett, og der er pluggene i bakkant av kamakslene med. Det følger også med vannpumpe. Jeg har bestilt mye deler fra dette firmaet: https://www.bildeler.no/registerreimset ... Vare=72360

Har fått mer info om bilen, og det ser ut til at motoren heter K4M761 og er på 113 hk.

Jeg har bestilt nye indre styreledd og mansjetter (damask) til styringen. Bestilte fra Skruvat. Så jeg håper de leverer raskt. Vet ikke helt når jeg får overta bilen, men håper det blir snart. For de nevnte delene må byttes sånn at den blir godkjent. Lyskontakten for tilhenger (släp) må også byttes da denne ikke fungerer som den skal.

Venstre ytre drivakselmansjett (damask) må også skiftes, men det har bare "1" på kontrollen, så bilen kan godkjennes selv om ikke mansjetten er byttet. Men alt skal repareres så fort som mulig. Er det noe spesielt å tenke på før man demonterer drivakselen fra automatgirkassen? Det er vel en litt spesiell metode for kontroll av oljenivået i girkassen på Renault. Og det renner nok ut noe olje.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#13 » 04:16:07, 11-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei :smile: Nå har jeg fått mail fra Skruvat, og de indre styreleddene og mansjettene (damask) er sendt til meg, så om noen dager bør delene være hos meg. Men jeg har fortsatt ikke fått bilen hjem, så det tok lang tid dessverre. Håper jeg kan få bilen med hjem til helgen.

Jeg har fått en ny verkstedhåndbok i posten, bestilt fra ebay. Den boken gjelder for 2003 til 2006-modeller, så den bør være korrekt til denne bilen.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

Trigon

#14 » 07:21:40, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar så mycket för tipsen om verktygen för kamremsbytet, :thumme: står själv här med några gamla Meganer som gått kring 30 000 mil och som ska bytas rem på när det blir tid över. När man är på jakt efter bildelar så kan man nog med fördel höra sig för på detta stället: http://www.autofrance.se
Jag har köpt delar där och inte kommit på några nackdelar ännu, dock kan det vara svårt att komma fram på telefonen, man kan få försöka rätt många gånger ibland. Har inte testat med epost-formuläret, men har man inte bråttom kanske det är smidigare?

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Øyvind 1975 (trådstartaren)

#15 » 22:48:17, 14-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Jag tackar så mycket för tipsen om verktygen för kamremsbytet, :thumme: står själv här med några gamla Meganer som gått kring 30 000 mil och som ska bytas rem på när det blir tid över. När man är på jakt efter bildelar så kan man nog med fördel höra sig för på detta stället: http://www.autofrance.se
Jag har köpt delar där och inte kommit på några nackdelar ännu, dock kan det vara svårt att komma fram på telefonen, man kan få försöka rätt många gånger ibland. Har inte testat med epost-formuläret, men har man inte bråttom kanske det är smidigare?


Hei, jeg fikk selv god hjelp i tråden om spesialverktøy for rembytte, og ser at det finnes et godt utvalg på ebay :thumme: Og sikkert på andre plasser også. Da behøver du nok sikkert samme verktøy på din Megane, om det er samme motortype i den som på Scenic. Takk for tips om deler til Renault :smile: De har kanskje deler til Citroen også, så det må jeg undersøke. Det kan godt hende det er enklest å bestille via epost, spesielt hvis det er vanskelig å få svar på telefon.

Jeg venter fortsatt på styreleddene til Scenicen fra Skruvat, men har heller ikke fått bilen hjem, så det er ok. Jeg tenkte på en sak, jeg bør nok kjøpe et spesialverktøy for bytte av indre styreledd. Det er sannsynligvis meget trangt å bytte det uten et sånt verktøy. Et verktøy jeg så på koster nesten kr 1000,- men det er av en type som passer på andre biler også. Så det er ikke bortkastet uansett :grin:

Jeg har fått lest litt i verkstedhåndboken jeg kjøpte, den ser ganske bra ut. Men en fabrikkmanual er bedre enn en Haynesmanual. Men den får rekke inntil videre.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonnordvall och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se