Sida 3 av 4

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 02:08:36, 25-09-2016
av Øyvind 1975
Hei. I går var jeg og hentet de andre hjulene, de stod der jeg kjøpte bilen. Jeg hadde trodd at det var piggdekk (dubbdäck), men det var sommerdekk på aluminiumsfelger. På bilen står det nå vinterdekk uten pigg, så bilen har tydeligvis ikke fått på sommerdekkene i år :uupps: Nå nærmer dessverre vinteren seg, så vinterdekkene får stå på bilen fram til sommeren. Sommerdekkene er heldigvis i bra stand, og med fine felger.

Jeg fikk også den andre nøkkelen til bilen når jeg hentet hjulene. Den fikk jeg høre var defekt. Og ganske riktig, bilen kunne ikke låses opp, eller igjen. Men jeg satte Renaultkortet i bilen, og den startet som normalt. Da tok jeg og byttet batteri, satte i det jeg hadde skiftet i det andre kortet, og da fungerte plutselig låsefunksjonen også :thumme: Jeg må teste det "nye" Renaultkortet og se om det fungerer framover. Men jeg skal passe på å ha med det andre kortet i fall det slutter å fungere igjen.

Grunnen til at jeg byttet batteri i nøkkelen for noen uker siden, var at displayet i bilen antydet at batteriet måtte byttes. Men samme melding står der selv med nytt batteri. Kan den meldingen slettes?
Mvh Øyvind

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 12:04:43, 25-09-2016
av d557017
Øyvind 1975 skrev:
Grunnen til at jeg byttet batteri i nøkkelen for noen uker siden, var at displayet i bilen antydet at batteriet måtte byttes. Men samme melding står der selv med nytt batteri. Kan den meldingen slettes?
Mvh Øyvind


På en generation nyare Renaulter trycker man bara 4 gånger i följd på samma knapp på kortet och meddelandet är borta nästa gång bilen startas, men var det lika på Scenic II? Mitt minne sviker mig en smula men prova så får vi se :klia:

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 00:41:20, 26-09-2016
av Øyvind 1975
Det virker ikke som det nytter å trykke 4 ganger på samme knapp dessverre. Jeg prøvde dette nå. Men takk for tipset. Det merkelige er at den nye nøkkelen ikke fremkaller change battery, selv om denne nøkkelen har et gammelt batteri fra den andre nøkkelen.

Jeg leser i instruksjonsboken at når man bytter batteri, så skal egentlig meldingen på displayet forsvinne. Uansett må feilen ligge i nøkkelen såvidt jeg forstår. Legger ved et bilde fra boken.
Mvh Øyvind




Bild

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 15:54:33, 27-11-2016
av Øyvind 1975
I dag var det på tide å kjøre litt med Renaulten, den har stått stille i over en måned. Så det var på tide. Alt fungerte og den fikk tint av seg isen :smile: Dessverre får de planlagte reparasjonene vente til våren på grunn av for mange andre gjøremål.
Mvh Øyvind

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 05:34:50, 26-11-2017
av Øyvind 1975
Hei. Renaulten har fått i orden automatgirkassen (växellådan), feilen var i ventilen som nevnt lenger opp i tråden. Så nå kommer det ingen "check gearbox"-melding lenger. Byttet også olje i girkassen. Bilen har også fått ny kamrem og vannpumpe. Og ny kjølevæske.

Det siste som har blitt byttet på bilen er vinterdekkene. Jeg kjøpte nye Hakkapeliitta Nokian 8, og det vil jeg si er bra dekk. I forbindelse med dekkbytte ble felgene sandblåste og pulverlakkert, så nå ser det bra ut.

Bilen må ha ny godkjenning innen utgangen av mai, så det blir å få den inn til kontroll i løpet av vinteren.

Vindusheisen (fönsterhissen) på førersiden er defekt, så den må jeg se over. Ruten hadde ramlet ned, i følge tidligere eier av bilen. Ruten er festet med tape nå. Vet ikke om hele mekanismen må byttes, men jeg hører at motoren fungerer. Den behøver jeg trolig ikke å bytte.
Mvh Øyvind

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 03:07:29, 29-01-2018
av Øyvind 1975
Bilen er en god del i bruk nå i vinter. Den fungerer stort sett godt, men den har fått en ny feil. Nå har også vindusheisen (fönsterhissen) på høyre side foran stoppet. Jeg ser på lysene at motoren drar strøm. Så jeg tror kanskje feilen skyldes treghet i mekanismen. Men jeg har ikke gjort noen undersøkelser enda. Er i alle fall glad for at feilen oppstod med ruten i stengt posisjon.

Som nevnt lenger opp i tråden er også vindusheisen på venstre siden foran defekt. Virker som et litt svakt punkt på Scenic. Mener jeg har lest om akkurat dette tidligere?

Ellers er jeg meget godt fornøyd med de nye dekkene, Nokian Hakka. 8. Veldig godt grep på isen.
Mvh Øyvind

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 07:02:07, 29-01-2018
av Trigon
Jag tror att det går att köpa själva vajern utan motorn på t.ex. Ebay. I alla fall lyckades jag göra det till min Megane från generationen innan. Med motor och alltihop från nån större reservdelsfirma är det annars risk för att fönsterhissen blir så dyr att tejpbiten (eller som i mitt fall bulten) får sitta kvar i dörren även fortsättningsvis. :grin:

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 04:57:03, 13-06-2018
av Øyvind 1975
Hei. Jeg har for tiden problemer med at fjærene knekker på flere av mine biler (Citroen og Opel). Jeg har nylig oppdaget at også Scenic har en brukket framfjær. Det var en liten bit nederst på fjæren som hadde knekt. Jeg plukket bort biten. Men det må byttes fjær, og nye er bestilt. Dette er noe jeg må bytte innen kontrollen, bilen må godkjennes innen kort tid.

Det kan virke som det er mer fjærbrudd nå enn tidligere, jeg var ikke plaget med det før. Kan det være stålkvaliteten som er blitt dårligere? Jeg har tenkt på salt, men tror ikke det er medvirkende bestandig, da jeg har sett fjærer med fin lakk ryke av.
Mvh Øyvind

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 09:54:16, 13-06-2018
av torbjorn_forsman
Under kalla vintrar blir det många fjäderbrott. Här i Sverige har Bilprovningen konstaterat att anmärkningar pga fjäderbrott är mycket vanligare i Norrlands inland än vid kusten eller i södra Sverige där vintrarna är mildare.

Förr i tiden var det ganska markant att vissa bilmärken drabbades mer av fjäderbrott än andra. Men på de märken som aldrig fick fjäderbrott, säckade istället fjädrarna ihop med åren. Så det var nog en fråga om hur härdning och anlöpning av fjädrarna gjordes på fabriken, och vilken kompromiss mellan hårdhet och utmattningshållfasthet som respektive fabrik tyckte blev bäst.

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 05:37:56, 14-06-2018
av Øyvind 1975
Ja kalde vintre er med på å gjøre stål sprøtt, det er det ingen tvil om. Så at fjærbrudd opptrer oftere på vintrene, det stemmer nok helt klart.

Jeg konstaterer likevel at jeg opplever fjærbrudd også nå på sommeren. Aller sist var på min Berlingo. Dog var 1/3-del av bruddet eldre, med rust. Så kanskje den hadde begynt å knekke allerede i vinter? Du har nok rett i at ulik herding osv. av fjærene avgjør hvor utsatte de er for brudd. Til dags dato har jeg ikke opplevd fjærbrudd på japanske biler, men det kan være helt tilfeldig.

Jeg vet ikke når fjæren på min Scenic har brukket, men bruddet så ikke nytt ut. Det var godt om rust i bruddflatene. Forhåpentligvis kommer det til å bli bra med nye fjærer.
Mvh Øyvind

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 08:22:03, 14-06-2018
av torbjorn_forsman
På Berlingo och liknande bilar med fjäderben fram, så påstås det att fjäderbrott kan bero på kärvande fjäderbenslager, så att fjädern utsätts för vridning när man styr. Riktigt illa blir det om det dåliga fjäderbenslagret ibland hakar fast och ibland släpper.

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 02:34:07, 15-06-2018
av Øyvind 1975
Hei. Ja det stemmer, og jeg bruker i hovedsak å bytte fjærbenslager, spesielt om det er minste tvil om tilstanden. Man kan gjerne høre lyd fra lager/fjær hvis lageret går tregt, og oppfører seg slik som du beskriver. Kan også kjennes når man dreier på rattet.

Til min Scenic har jeg i første omgang bare bestilt nye fjærer, men jeg kommer til å bestille fjærbenslagre om de er dårlige. Men det får vente til demonteringen. Jeg må først bytte fjær på Berlingoen sånn at jeg får den i drift igjen. Til Berlingo bestilte jeg også fjærbenslager. Tror dog ikke det er dårlig. Men fjærbenslager blir byttet samtidig som fjæren på høyre side på den bilen.
Mvh Øyvind

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 00:04:02, 28-09-2018
av Øyvind 1975
Det har blitt byttet framfjær på Scenic, den gamle var brukket slik at bilen var litt for lav på venstre side. Fjærbenslageret var i god stand, så det byttet jeg ikke denne gangen. Men det var ikke enkelt å få løsnet boltene til fjærbenet, måtte bruke varme. Nye bolter og mutre ble montert. Nedre bærekule var utslitt og ny ble montert. Måtte også bytte et stabilisatorstag, det var bare mansjetten (damasken) som holdt kuleleddet sammen. Dyrt hos renaultforhandleren, så kjøpte deler en annen plass.

Byttet også luftfilter, hadde et nytt innkjøpt fra før. Jeg byttet også mekanisme for vindusheveren på førerdøren, byttet over den gamle motoren siden den var i orden. Så nå er den i orden igjen. Men vindusheisen på høyre side fungerer bare ned, og ikke opp. Kom fram til at bryteren var defekt. Ny er kjøpt men ikke montert.

Jeg har fått utført service på bilens ac, og den fungerer nå. Den hadde ikke fungert siden jeg kjøpte bilen.

Bilen har blitt godkjent frem til mai 2020, og det er bra. Litt bilder følger.
Mvh Øyvind
Bild
Ny fjær på plass.


Bild
Det behøvdes nytt luftfilter.
Bild
Den nye delen ser kraftigere ut.


Bild
Enda mere nye deler, og nå er det ikke ulyd i forstillingen lenger.

Bild

Bild
Dårlig farge på et par sånne, så de måtte byttes.

Bild
Nedre bolt på støtdemper/fjærben. Mye rust på den gamle.

Bild
Ny mekanisme montert i førerdøren. Flyttet over motoren, den var i orden.

Bild
Gammel mekanisme. Så ut til at plastklipset var årsaken til at ruta hadde falt ned. Forrige eier hadde tapet ruta. Nå er tapen fjernet.

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 19:50:15, 01-10-2018
av Øyvind 1975
I dag ble det litt arbeid på Scenic igjen. Det skulle vise seg at begge bryterne til vindusheisene foran var defekte. Først hadde jeg kjøpt den høyre bryteren, men i dag kjøpte jeg ny bryter til førerdøren også. Alle funksjoner virker nå som de skal. Har bare litt montering på døren igjen, så er det prosjektet ferdig.

Monterte også et nytt lokk over lyspæren i hovedlyskasteren, et lokk manglet.

Noe som ikke er bra er at det kommer feilkode p0340 og »check emissions» dukker opp på displayet i bilen. Motorlampen og service lyser også opp. Bilen har tidligere hatt samme feilkode, men nå kommer den mer daglig. Det kan vel være en feil i en sensor på kamakselen, håper i alle fall det ikke er en verre feil. Noen som har erfaring med feilkode p0340 på biler med lignende motor? Det er 1,6 16 v bensinmotor i min bil. Motoren er vel brukt i andre renaultbiler enn Scenic?
Mvh Øyvind


Bild
De gamle bryterne jeg har byttet ut.


Bild
Nytt lokk til hovedlykten, det gamle var borte.

Bild
Aktuell feilkode. (Bildet er tatt i fjor, men feilen inntreffer oftere nå enn tidligere).

Re: Renault Scenic 1,6 2004-modell

InläggPostat: 20:38:25, 01-10-2018
av torbjorn_forsman
Jag har haft den felkoden på en Ford Focus, den orsakades av att kablarna till givaren hade fått isoleringen avskavd mot en slangklämma och kortslöt då och då.
På en VW Golf III som jag hade för länge sedan, fanns det alltid en felkod för kamaxellägesgivaren när man läste av med VAG-COM - och det trots att den bilen inte hade någon sådan givare.