Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dör ibland efter start, Volvo D24

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

fretchi (trådstartaren)

#1 » 19:28:11, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena.

Ibland efter att jag startat bilen kan den bli orkeslös, tappa varv för att till slut stanna. Nöter jag på starten i 10-20 sekunder så kommer den igång igen.

Detta händer helt slumpvis, men vad jag kan minnas bara då den är kall eller ljummen. Kanske en start på 50 som den gör såhär. Inget stort problem visserligen, men ändå störande.

Bränslebrist? Matarpumpsfel? Vad gissar ni på?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Åsa-Nisse

#2 » 21:02:13, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inre läckage i rotorpumpen var mitt problem för många år sedan.
Fulrep med en elektrisk matarpump vid tanken löst detta billigt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

fretchi (trådstartaren)

#3 » 21:26:53, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Kanske dags för en pumprenovering så småningom. Vet inte hur länge pumpen varit med, men kilometerräknaren är inne på 630000.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#4 » 10:18:54, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpens axeltätning är en vanlig källa till luftläckor inåt och är lätt att byta bara den är frilagd :grin: , sen är de känsliga för läckor i allmänhet, minsta läcka på bränslesidan måste åtgärdas.


Kolla gärna om du har bubblor i returbränsleflödet, det ska högst vara någon liten enstaka.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#5 » 10:20:43, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen vet jag inte om returbanjoskruven innehåller en liten fjäderbelastad ventil på din pump, kolla i så fall att den rör sig som den ska (har dock för mig att de äldre bara har ett ytte-pytte hål som strypning)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mf33

#6 » 10:43:08, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Pumpens axeltätning är en vanlig källa till luftläckor inåt och är lätt att byta bara den är frilagd :grin: , sen är de känsliga för läckor i allmänhet, minsta läcka på bränslesidan måste åtgärdas.


Kolla gärna om du har bubblor i returbränsleflödet, det ska högst vara någon liten enstaka.


Hej

På BMWs gamla tds (början 90-talet) var det stort mickel med att byta axeltätningen du nämner. För att "lösa" problemet sattes det på en backventil för några tior på bränsleslangen före pumpen. Symptomen var dock oftast att den "tappade" bränslet när den stått ett tag. Fick mala :djaevul: för attt få igång dem. Värst var det med lite bränsle och/eller om parkerade i uppförslut.

mvh Mojje

Bild
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel

#7 » 10:47:42, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar en tid, men backventilens öppningstryck är inte försumbart, och luften som sugs in vid drift är inte bra för pumpen i längden. Tds har även matarpump i tanken, i alla fall -92 och framåt.


Monteras en backventil så se till att den är avsett för ändamålet och är lättöppnad.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi (trådstartaren)

#8 » 11:09:37, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig det bara är en strypning i banjoskruven. Ska kolla returflödet när tid ges. Trafik för tips!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#9 » 11:55:15, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

de packboxar jag har bytt har bara läckt bränsle utåt och det brukar märkas. Sen minns jag inte vilket bränslefilter volvo använde? Det är väl inte VAG filtret med en plastanslutning för returslangar? Det var däremot en vanlig felkälla på LT iallafall. Har bytt massor med såna där plastanslutningar genom åren.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

mf33

#10 » 16:08:52, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

I vilken Volvomodell sitter motorn? Finns det ngn förpump i tanken?

Med vänlig hälsning Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

fretchi (trådstartaren)

#11 » 17:03:57, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sitter i en 240. Finns ingen förpump i dessa. Lustigt är att den alltid startar bra, men efter 10-30 sekunder kan få dessa symptom.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mf33

#12 » 22:29:08, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Om det inte redan är, sätt på genomskinlig slang på sug o retur. Då kan du se om det är luftbubblor med i bränslet.

mv h Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#13 » 09:14:02, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man funderar på lite vad som händer efter 10-30 sek körning så borde det kanske undersökas hur det ser ut i bagaget under mattan. Kan tänka mig att du har en läcka på sugledningen vid tanken så att det bildas en luftbubbla innan ledningen går ner under golvet. När du startar har du bränsle i ledningen, men efter en liten stund kommer luftbubblan fram innan det blir nytt friskt bränsle.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

fretchi (trådstartaren)

#14 » 08:13:18, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, detta har fått bero, fram tills nu, då den börjat bli mer och mer segstartad även efter att ha stått bara ett litet tag.
Började med att inspektera slangen mellan ledning och filterhus, och fann en primerblåsa! :klia: Verkar som om någon kört soppatorsk ofta i bilens tidigare liv :grin:

Provade för ros skull att trycka lite på blåsan och visst var den tom. Efter idogt pumpande kom lite bränsle och jag fortsatte pumpa. Då ser jag hur det fuktar i anslutningen mot blåsan. Skruvade bort blåsan och kapade av slangen några cm samt passade på att byta bränslefilter i samma veva.

Nu i morse när jag skulle åka till jobbet verkade den vara tillbaka till sitt startvilliga jag. Ett par, tre varv på motorn så var den igång. :smile:

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se