Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vad jag hatar moderna skivbromsar!

91 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bil-teman här

ac tc (trådstartaren)

#1 » 22:22:52, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Argh..måste beställa fyra nya ok till Kia helv..tet trots att den bara är tio år å gått 11000 mil.
Valianten går med original oken som funkar, Durangon från 98 å 27000 mil bara funkar men mina två koreanska kundvagnar
dras med ok som bara j..las.
Mina bekanta byter ok på sina ök från VAG mest hela tiden...
Vad är det med moderna bromsok? Har dom helt gett upp på kvallan eller?
Det går ju varken att motionera dom eller få till en renovering som varar å dom med inbyggd handbroms måste vara uppfunnit av nån service säljare...det skjuts för lite...
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Mats i Myrhult

#2 » 22:29:58, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara samma med amerikanska nyare bilar. Mina bilar från 1900-talet har inga problem med skivbromsarna. Men inte ens ett kvalitetsmärke som Cadillac klarar skivbromsarna på 2000-talet.
Gurgel!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Turbodiesel

#3 » 22:33:47, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir lätt så om det ska blandas flera olika metaller, samt vara lätt & billigt att tillverka. Idag har de flesta tillverkare lärt sig att fuska, det kunde man inte förr, utan gjorde så gott man kunde..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ac tc (trådstartaren)

#4 » 22:36:25, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nånting har blivit sämre numer det är helt klart..sen har vi ju det här med bromskivor, jag köper inte det eviga
påståendet att det är dom asbestfria beläggens fel..det är nåt fuffens med skivor också.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

rospigg

#5 » 22:37:43, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rusta oken själv med nya packningar.
Smörj in ordentligt med silikonfett på alla delar som ska röra sig.
Min bil har samma ok som då jag köpte den, och har gått ytterligare 30.000 mil med dom.
(är det handbroms i oket är det värre. Höll på med ett sådant-axeln till handbromsarmen var nållagrad, så jäkla knasigt att jag får mjäll)

//Rospigg

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

EE

#6 » 22:52:24, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för liten erfarenhet av strulande bromsok, blir lite nyfiken. Vad är det som strular mer än förr?
Har för mig att bromsoken skall servas vid vissa mil (tas isär och smörjas vid behov) enligt t ex VAGs egen serviceplan. Undra hur många bilar som faktiskt får mer än en okulär inspektion på den punkten :mrgreen:

Jag har fått erfara att glidande bromsok måste smörjas så att den glidande förmågan behålls, i annat fall sliter man bara ena sidan av skivan och det ena belägget... Speciellt bak på bilar som sällan bromsas hårt blir detta förr eller senare ett problem.
Hur många plockar i sär bromsoken och ser över funktionen enligt föreskrivet intervall? Inte jag i af, byter det som behövs när det behövs.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#7 » 23:14:21, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig nå smorschel på bromsdelar om det inte sitter dammskydd. Torrt och rent är bäst. Man får ta isär och köra med stålborst eller liten smal bandslip så att det inte nyper när korrosionen sätter in.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#8 » 01:17:03, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har erfarenhet av bromsok så är det iaf så att på VAG så funkar inte de billiga eftermarknadsoken så bra. Det är enbart ATE/Lucas osv som fungerar under längre tid. Sen är dom med mekanisk handbroms väldigt känsliga på tröga vajrar. Så använder man handbromsen hela tiden så håller vajrarna så länge dom kan och byter man dom när det är dags så slipper man byta bromsok så ofta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Göran Ekman

#9 » 03:03:19, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Broms oken med handbroms där upplever jag att problemen upphörde när jag började motionera kolvarna (skruva in dessa kolvar så att de får röra sig) ser till att beläggen inte sitter fast i sina hållare. En del bromsok bak har för klena retur fjädrar till handbroms vajern . Brukar inte använda handbroms vinter tid på våra Peugote 307 -05 fastnar alltid i vajern, som ska vara bytt till något bättre utförande men funkar inte ändå.
Kan säga som så att jag anser inte att skivbromsar bak är något försäljnings argument som jag nappar på när det ska bytas bil.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ac tc (trådstartaren)

#10 » 08:41:02, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att man helt enkelt har snålat för mycket på materialen så dom är mera korrosions känsliga numera.
Sen har Ekman helt rätt i att skivor hör inte hemma på bakaxeln, dömt att misslyckas.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Bacon

#11 » 08:47:26, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför byter ni ok? Det som brukar krångla för mig är att glidbultarna fastnar, har inte provar ut rätt smörja där än.
Går kolven minsta trögt får man ta ur och putsa upp den och blåsa ur skiten ordentligt så brukar det funka bra igen.
Vags handbroms tycker jag funkar skitbra. Bakhjulsdrivna Volvo var ju hopplösa.
Edit
124 merra hade jag också. Väldigt bra bil men det var aldrig någon han(fot)broms.
Senast redigerad av Bacon 08:49:47, 02-09-2016, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Galne

#12 » 08:48:37, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördåligt krom på kolvarna i kombination med de andra faktorerna, sämre material i gjutgodset, mer plast i gummidamasken och till slut lutet de häller ut på vägarna för att saltet ska funka bättre. Dagens Eco-driving är av ondo för allt vad bromsar heter med, bromsar är till för att användas. Och användas ska de ORDENTLIGT, dvs stå på bromsen så de blir ordentligt uppvärmda och kan torka ur lite fukt.

Trumbromsar bak är riktgt bra grejor på en bil!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Bacon

#13 » 08:55:50, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo damaskerna måste vara hela, dom kostar inte många tior. Hel damask och lite smörja så ska det inte behöva hamna vägsalt på kromet
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Mats i Myrhult

#14 » 08:58:27, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till och med en fransk småbil från 70-talet, Citroen GS (har haft flera stycken), hade skivbromsar bak som fungerade.
Till Cadillac SRX 2005 köpte jag för något år sedan den sista P-satsen fanns i Europa och därmed i hela världen, eftersom oken är europaspecifika. Sedan sålde jag bilen. Enligt svensk importör skulle det inte finnas mer till en utgången modell. :ohnej:

Kolvarna kärvar. Varför? Damaskerna håller inte tätt, packningarna sväller, oken ärgar, oken ärgar så att damaskerna klämmer runt kolvarna. Välj själv. Alla orsakar problem. En personlig bedömning är att lättmetallmaterialet i oken inte tål svenska vintervägar med saltslask, särskilt som jag måste köra en halvmil på grusväg till och från hemmet.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

stegmaster

#15 » 12:00:13, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Till Cadillac SRX 2005 köpte jag för något år sedan den sista P-satsen fanns i Europa och därmed i hela världen, eftersom oken är europaspecifika. Sedan sålde jag bilen. Enligt svensk importör skulle det inte finnas mer till en utgången modell. :ohnej:


Ojdå. :uupps:
Hur ska detta gå, om/när jag behöver nåt til Chevy`n som jag köpte ny i 1997 och tänker ha minst 20 år til. :vissla:
Har vel egentlig aldrig köpt nåt til den senaste 8 åren, men den fick nya bromskivor og klossar då den var ca 3 år gammal.(på garanti)
Dessutan fick den bytt en masse prylar dom förste 10åren (på garanti), som ny dieselpump, motorstyrning(ECU) och gudane vet va alt var.
Fanns en del prylar som inte håll måttet på denna dieselsuggan. (6,5td)
Men har faktisk inte haft en enda rep, på denna bilen som jag fått betala själv, even om den er fiksad på verkstad för summa som er säkert samma som va hela bilen kostade ny.
Så inget fel med garantiet hos Chevy. handlaren. :grin:
Det enda jag byter numera er motorolja och filter ca vart 2 år, och det er inget problem att hitta filter åtminstone. :smile:
Besiktad fram tils sommaren 2018.
Det enda rostet som finns er på crommet på stötfangarna, annars er den stort sett rustfri.
Tycker fortfarande det er skönt att sett sig bak rattet i Chevan, så satser på 20år til. :vissla:
Skulle det i motsatt fall bli dyra kostnader framöver så kommer jag nog forsöka sälja den eller bara skrota den direkt, den har ju redan gjordt sitt jobb. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se