Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vad jag hatar moderna skivbromsar!

91 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera bil-teman här

Patrik440

#76 » 14:51:18, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är acceptabel vattenhalt i bromsvätskan tro?

Fick byta en uschlig hjulcylinder igår men tänkte aldrig på att samla upp en skvätt av den gamla bromsvätskan.

Skall dock ta ett litet prov ur burken på min Saab som det är inte bytt på ett tag på och även en skvätt ur gårdagens nyöppnade förpackning å se vad jag får för någon vattenhalt. :)

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige



PeterA

#77 » 17:52:15, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk för trådkapning/trådbeskärning? Som replik till dc_lindberg. Jag bytte till Goodridge stålomspunna ”teflonslangar” på 95’ Ducati Superlight 1996. Det var ju tufft med ”stålslangar”. Men de gav lite stummare bromskänsla och sitter kvar än idag utan att jag märkt någon skillnad. Så de verkar hålla ett bra tag. Nu är visserligen gubben 22 år äldre...

2 personer gillar det här inlägget.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

dc_lindberg

#78 » 10:24:32, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter f.n. "i krig" med Post Nord AB pga deras ombud, och en enda individ hos dem...när den individen är i tjänst är det ingen idé att ens besvära sig med att försöka hämta paket hos ombudet...emballagen är sönderrivna och de har förekommit att innehålls uppenbarligen saknas... Har flyttat på alla försändelser som går att flytta på till andra ombud under de senaste 10 åren. Inte en ett enda sönderrivet paket hos de andra ombuden på 10 år!
Men...när försändelse kommer från utlandet, då kan avsändaren inte välja alternativt utlämningsställe, och Post Nord AB vägrar flytta på än mindre omdirigera försändelse...
Konsekvens:
- min leverantör av reservdelar har testat REK och DPD. Reken får jag inte ut. DPD hade någon brutit sig in i och alla lösa delar saknades...
Post Nord AB accepterade att jag som mottagare anmälde skadan - en lyx som företag har, vid DPD sändning. Vad Post Nord AB gör med anmälan?...ingen aning...händer inget i vart fall...
- en leverantör har "sagt upp bekantskapen" pga den omfattande skadegörelsen
- ett antal leverantörer nekar till att "kunna" välja att sända till "alternativt ombud", så de har "åkt ut på öronen"
=> svårt att få hem reservdelar mao!...

Så PeterA, allt ovan för att svara:
- fick hem Goodridge bromsslangar, inte bytt än.
- bytt huvudbromscylindern; den hade oxid skador i underkant = den läckte!
=> blev mkt bättre, men långt ifrån bra.
När jag skulle montera oken kärvade kolvarna grovt => "motionerade dem" => fick 2 av 4 per ok att röra sig -bra-, 1 är seg och 1 fortsätter dumma sig.
Det är övre inre kolven som kärvar.

När jag försöker pressa tillbaka kolvarna rör de sig korsvis, med undantag av den kärvande kolven...
Resultatet är "kör bar"...besiktningen hade inga anmärkningar (?!), men jag fick en 2a för det instabila styret... BMW K11 har ju gummiupphängt "vib-dämpat"... Besiktningskvinnan, damen, visade sig ha rätt... den främre plåten vilken ett par tappar går ingen har bockats sönder av tidigare ägare... försökte beställa ny av min Engelske leverantör..."vi har inte den" blev svaret... hm...märkligt...kanske har med postgågen att göra...
I vart fall - väntar på kompletterande delar från annan leverantör.

Nu till frågan:
- Nya kolvar till oken, eller räcker det med bara nya tätningar?
Kolvarna -ser- ok men... Brembo 4-kolvsok.

Min Suzuki GS850GN, 1979. Enkeltkolvs ok. Kunde göra stoppies med den om jag velat!
Kawasaki Z400J-3, 1982. Låste framhjulet hur lätt som helst.
...se'n köpte jag, 1991, BMW R80/7,...BMW har haft ABS sedan de började tillverkningen av motorcyklar 1923 har jag fått lära mig... Trodde K skulle bli en glad överraskning...fast...den har ju ABS 1...datorstyrd ABS hjälp till skillnad från de föregående 70 årens mekaniska "vill inte bromsa system"...

Gillar inte skivbromsar!... Fast...det kanske bara är för att jag inte får dem att fungera?
Begriper inte vad jag gör för fel med BMW bromsarna! ...eller är felet så enkelt att de heter Brembo?
Har funderat på livslängd för Goodridge, och frågat dem. Har inte fått svar gällande rekommenderade bytesintervaller (kom jag på nu... får nog pressa dem på svar då...). Hällde i Mekonomens silikonbromsvätska 1995 i R80n...=> eviga bromsproblem...bytt slangar, ok kolvar, packningar, huvudbromcylinder, osv... håller bara en kort tid, å se'n samma "ABS" igen... K'n är dock nytt för mig med "låsta ok/skrivor"... funderar på om det kan ha med ABS enheten att göra, eller om det bara är "backventiler" i de gamla gummislangarna?...

Tacka vet jag trumbromsar med bromsvajer! :driver: :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#79 » 12:04:08, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På båda BMW R100RS cyklarna som jag har, har jag lyckats att låsa framhjulet eller att det har skrikit om det. -77:an har den gamla typen av ATE bromsok som har fått mycket kritik. Det funkar bra om man justerar in det rätt. -81:an har dubbla Brembo ok och det är inte så mycket att göra med det. För båda gäller det att ha rätt typ och fabrikat av belägg. Jag har fått tag i belägg som inte fungerade när det kom lite regn utan det blev en fördröjning till de hade torkat bort regnet. Jag har haft belägg som man har hört att de har tagit men mer att de bara har nött skivan. Inget är som gamla asbestbelägg i de bromsarna som de blev gjorda för. Jag vet inte hur mycket man ska begära av de bromssystemen för de håller 70-tals standard och var inget sämre utan nästan bättre än samtida japanska system. Det största problemet är nog de rostfria skivorna för Gussi med rostiga skivor hade bättre bett i sina bromsar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#80 » 12:07:58, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC, om du har personliga problem med kvinnan på utlämningsstället, ett förslag:
beställ genom en bulvan-annat namn på avin-ditt namn syns aldrig för problemkvinnan. Prova!
Sen skriva satkärringen på näsan med fakta efter några lyckade leveranser, det borde svida ordentligt.
Nu :back_to: om bromsar.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dc_lindberg

#81 » 15:23:26, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rospigg - vill inte blanda in andra. Söker lösa kärringproblemet självt så så få som möjligt kommer till skada. Bekant till mig insisterade på att hjälpa mig. Det slutade direkt i att min bekanta inte heller kan besöka butiken och får sin post skadad och "försvunnen"...

Ivar - ATE låste super bra! Tycker mkt bättre om dem :-)
...men underhållskostnaden för dem gräver djupa hål i plånboken...

När jag precis hade topp-renoverat en sommamoppe till mig, R100RS/RT 1982. Tvärlåste hjulen fram och bak!!!
Snacka om skräckupplevelse!
...men ooooo va' gott det kändes!
Efter kort tid, mindre än 100 mil... ABS...åter igen!...suck... Ny huvudbromscylinder, nya Goodridge stålomspunna, nya bromsrör, nya belägg, helrenoverade ok.
=> liksom alltså liksom va' F är det med Brembo på BMW ?!...eller...så är det "meken" som -klantar- sig (vilket han bedyrar å det heligaste att så absolut inte alls kan vara fallet!...jo tjena...nått måste jag missa... 5st BMW, 4 2-ventilsboxrar och en K11, med samma problem...)
Kört DOT 4 OK och Mekonomen DOT 5 silikon. Kvittar vad - samma problem; ABS...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#82 » 09:00:49, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man ABS så ska man absolut inte använda siliconvätska iallafall. Den är för "trög"
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#83 » 10:24:42, 01-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HD har problem med silikon guggan har jag fått reda på. De fick samma problem som jag haft med ok som inte fungerar som de ska. FF.a. så dras inte klossarna tillbaka fullt ut från skivorna. Verkar som om gummitätningarna blir för hala, och börjar "läcka" (drar in luft).

Huvudbromscylindern tappar "tätningen" och kan därmed inte bygga upp trycket => inga bromsar...

Det är min erfarenhet av silikon guggan. Verkar dock inte som ett byte till DOT 4 räcker... eller så är orsaken OK/Q8...

Bortsett från det, så... jag är helt säker på att det måste vara något som jag missar... man kan inte efter så många års skruvande misslyckas om och om igen med mindre än att man gör -fel-... men i vad och på vilket sätt?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc (trådstartaren)

#84 » 10:20:15, 02-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att "returfjädern" i ett broms ok är den fyrkantiga tätningsringen, den är det enda som backar kolven när trycket släpper.
- går huvudcylindern tillräckligt lång tillbaka, den måste öppna porten upp till behållaren för att evakuera trycket.
Funkar inte detta så får man alla möjliga fel..
- vanligast är att den börjar automatbromsa, ett annat är att den bildar vacuum och drar in luft.
Vissa huvudcylindrar måste luftas separat, dvs man gör ett rör som går från bromsuttaget( en ) till behållaren, fyller på olja och pumpar som fan.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

*pettson*

#85 » 23:30:59, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att gå in på detaljer så måste en del bilar luftas med dator. Nyare BMW är en av dom.
Tar vi t.ex mercedes så är det en sjujävla procedur där bilen själv ska bygga upp tryck, hålla trycket för att kalibrera sej, sen stegar det upp rutor i datorn som berättar när du får börja lufta, och de berättar vilket hjul osv. Allt som borde ta låt säga 10min med ett bromsvätskebyte, tar.45-60minuter tack vare proceduren.
( vi har ATEaggregat som trycker på med bromsvätska i behållaren med förutbestämda tryck, då öppnar man bara ett ok i taget och väntar medan det rinner igenom).
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Blommas

#86 » 23:40:24, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyfan va det ska krånglas till.

2 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

torbjorn_forsman

#87 » 07:42:54, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite märkligt att luftning ska ske med dator på ABS-system från 90- och 00-talet av märket ATE, om de sitter på t ex en Jeep eller Chrysler. Men inte om ett exakt likadant ABS-ventilblock sitter på en VW eller europeisk Ford.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#88 » 20:32:38, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag byte ventilblock på Golf V så vart det luftning via VAGCOM för att få bort all luft. Fulmetoden att bromsa hårt på grusväg hjälpte en del i början men man åker på att göra det en del gånger om man skall ha bort allt.

Att "bara" lufta oken runt om hjälpte inte ventilblocket. Luften från ventilblocket gick till framoken men VAGCOM. Men vilket märke det var kommer jag inte ihåg. Det var dock tryckgivaren som var sönder som på alla andra bilar med detta ventilblock
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#89 » 21:24:06, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ett trasigt ATE-ventilblock på Chrysler 300M '99. Där hade pumpmotorn rostat ihop. Jag satte dit ett ventilblock från en Golf (okänt om det var III eller IV, i varje fall var det ett ganska renplockat skogsvrak) och flyttade över den gamla Chryslerelektroniken till det efter reparation (brunnen transistor som skulle styra pumpmotorn).
Förutom elektroniken så var enda skillnaden mellan Chrysler- och VW-ventilblocken att en av bromsrörsnipplarna hade annan gänga (M10 på det ena, M12 på det andra).
Inga luftningsproblem alls.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#90 » 11:08:21, 06-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu är.det ju inte ventilblocken som avgör hur involverade olika system är i varandra tyvärr.
Ett MK60 system är ett MK60 oavsett om det sitter i en V50 eller i en suzuki eller en golf.
Jag har bytt min beskärda del av block.
Men biltillverkarna drar fett nytta av det här. Suzuki vill ha 21800kr för ett block med styrdon, för det går bara att köpa så. Smidigt när ett utbytesblock kostar 2500kr nytt från närmaste renoveringsfirma.

Styrdon däremot ihop med sin programmering kan ställa till med ett mindre helvete.
MBn öppnar bara en ventil i taget för luftning til exempel. Och det först efter den här proceduren.
Lufftar man som vanligt så måste det ske med tändningen på annars blir där inget alls, och i samma ögonblick som trycket faller ( då du öppnar nippeln) så startar abs pumpen med full kraft. Det tar då drygt 3-4 sekunder innan behållaren är tom. Om och när du lyckats ändå att lufta alla 4 hörnen så kommer systemet ändå att skriva roliga texter i instrumentet om bromsfel. Så... då åker man likförbannat på att göra det hela the daimler way..

Nej bromsar är inte alltid roligt.
Har en fiat -56
På lyften nu, det är grejor det. Med tårtbitar urtagna ur aluminiumtrummorna så att man kan inspektera genom att bara plocka av hjulet.


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se