Sitter f.n. "i krig" med Post Nord AB pga deras ombud, och en enda individ hos dem...när den individen är i tjänst är det ingen idé att ens besvära sig med att försöka hämta paket hos ombudet...emballagen är sönderrivna och de har förekommit att innehålls uppenbarligen saknas... Har flyttat på alla försändelser som går att flytta på till andra ombud under de senaste 10 åren. Inte en ett enda sönderrivet paket hos de andra ombuden på 10 år!
Men...när försändelse kommer från utlandet, då kan avsändaren inte välja alternativt utlämningsställe, och Post Nord AB vägrar flytta på än mindre omdirigera försändelse...
Konsekvens:
- min leverantör av reservdelar har testat REK och DPD. Reken får jag inte ut. DPD hade någon brutit sig in i och alla lösa delar saknades...
Post Nord AB accepterade att jag som mottagare anmälde skadan - en lyx som företag har, vid DPD sändning. Vad Post Nord AB gör med anmälan?...ingen aning...händer inget i vart fall...
- en leverantör har "sagt upp bekantskapen" pga den omfattande skadegörelsen
- ett antal leverantörer nekar till att "kunna" välja att sända till "alternativt ombud", så de har "åkt ut på öronen"
=> svårt att få hem reservdelar mao!...
Så PeterA, allt ovan för att svara:
- fick hem Goodridge bromsslangar, inte bytt än.
- bytt huvudbromscylindern; den hade oxid skador i underkant = den läckte!
=> blev mkt bättre, men långt ifrån bra.
När jag skulle montera oken kärvade kolvarna grovt => "motionerade dem" => fick 2 av 4 per ok att röra sig -bra-, 1 är seg och 1 fortsätter dumma sig.
Det är övre inre kolven som kärvar.
När jag försöker pressa tillbaka kolvarna rör de sig korsvis, med undantag av den kärvande kolven...
Resultatet är "kör bar"...besiktningen hade inga anmärkningar (?!), men jag fick en 2a för det instabila styret... BMW K11 har ju gummiupphängt "vib-dämpat"... Besiktningskvinnan, damen, visade sig ha rätt... den främre plåten vilken ett par tappar går ingen har bockats sönder av tidigare ägare... försökte beställa ny av min Engelske leverantör..."vi har inte den" blev svaret... hm...märkligt...kanske har med postgågen att göra...
I vart fall - väntar på kompletterande delar från annan leverantör.
Nu till frågan:
- Nya kolvar till oken, eller räcker det med bara nya tätningar?
Kolvarna -ser- ok men... Brembo 4-kolvsok.
Min Suzuki GS850GN, 1979. Enkeltkolvs ok. Kunde göra stoppies med den om jag velat!
Kawasaki Z400J-3, 1982. Låste framhjulet hur lätt som helst.
...se'n köpte jag, 1991, BMW R80/7,...BMW har haft ABS sedan de började tillverkningen av motorcyklar 1923 har jag fått lära mig... Trodde K skulle bli en glad överraskning...fast...den har ju ABS 1...datorstyrd ABS hjälp till skillnad från de föregående 70 årens mekaniska "vill inte bromsa system"...
Gillar inte skivbromsar!... Fast...det kanske bara är för att jag inte får dem att fungera?
Begriper inte vad jag gör för fel med BMW bromsarna! ...eller är felet så enkelt att de heter Brembo?
Har funderat på livslängd för Goodridge, och frågat dem. Har inte fått svar gällande rekommenderade bytesintervaller (kom jag på nu... får nog pressa dem på svar då...). Hällde i Mekonomens silikonbromsvätska 1995 i R80n...=> eviga bromsproblem...bytt slangar, ok kolvar, packningar, huvudbromcylinder, osv... håller bara en kort tid, å se'n samma "ABS" igen... K'n är dock nytt för mig med "låsta ok/skrivor"... funderar på om det kan ha med ABS enheten att göra, eller om det bara är "backventiler" i de gamla gummislangarna?...
Tacka vet jag trumbromsar med bromsvajer!