He! Fanns ett servicemeddelande när den bilen var ny att man skulle bygga om så imobilizer och bromsljus inte gick på samma säkring. 98orna hade det annorlunda. Men man kör ju i alla fall inte omkring utan bromsljus
På en 940 med LH 2.4 borde det inte vara så svårt att kringgå startspärren. Troligen är det bara att byta programvara i insprutningsstyrdonet (eller hela styrdonet) mot motsvarande från en tidigare årsmodell, eller från en bil av samma årsmodell såld i något land där de levererades utan startspärr. Detta under förutsättning att det verkligen är programvaran i insprutningsstyrdonet som innehåller startspärrfunktionen. Den skulle teoretiskt sett lika väl kunna ligga i tändstyrdonet.
Det bör funka. Dock är det inte alla boxarna som har lösa chip, då får du byta hela boxen. Finns nog "trimmnissar" här som känner till det bättre men jag har för mig att imobiilizerfunktionen försvinner med vissa chip.
Börjar lessna på denna bil nu... Nått måste ha hänt med startspärren när säkringen gick för lite spontant så där så vägrar den starta, oftast så räcker det med att dra ut nyckeln och stoppa i den så startar den direkt men drar jag inte ut nyckeln så kan jag gnugga hur länge som helst, grymt störande fel...
Kommer testa med boxen från reservdelsbilen först, den ska tydligen vara helt utan startspärr och vara chippad. Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180822/36a0b218661c0aebda7358549bbb9640.jpg
Jo, det ser inte ut att vara originalprommet som sitter i den där. I original är det märkt med en lapp som är lika stor som IC-kapseln, där det bara står ett Bosch-nummer och ingenting annat.
Å gubben startade direkt med den äldre styrboxen, testade fem- sex gånger och han startar direkt nu. Min enda slutsats är att nått hände med imobilisern/ styrboxen när säkringen gick för det ska tydligen ha varit värsta julgransbelysningen på släpvagns lysena, och problemet kom efter detta, låter det troligt?