Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Service Volvo 945

256 inlägg • Sida 14 av 18
Diskutera bil-teman här

Peter Persson (trådstartaren)

#196 » 14:37:40, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplade på hästtransporten och drog två mil, kom som max upp i 0,4 bar, är väl naturligt att det blir lite högre med högre belastning (hoppas jag)

Eldprovet blir imorgon, ska åka och hämta en häst 11 mil bort :svettas: är inte helt lugn om jag säger så... Men vill testa, ser jag att det sticker iväg får jag väl stanna och släppa på trycket, locket är ju på 1,5 bar så systemet borde ju vara byggt för att komma i närheten av detta under hård belastning iaf.

Har aldrig mäta trycket ett kylsystem på nån bil förr så jag har som ingen aning om vad som är normalt.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur



QV_

#197 » 17:40:07, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha sprängt en kylslang under körning (hade problem med läckande vattenpump) så har jag följande test för att vara nöjd.

Varmkör motorn
Öppnar huven
Kan jag nu lätt trycka ihop kylslangen så att vattnet börjar gunga i behållaren är jag nöjd.

Är slangen hård så den inte kan tryckas ihop så stängs huven och motorn av kvickt.
Sen går jag inte inärheten av huven förens motorn är kall.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Peter Persson (trådstartaren)

#198 » 19:58:43, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, bra test :grin: Vilken bil?

Har nu kört långkörning idag från kall mil 1-3 var det 0,3-0,4 bar mil 4-7 gick det ner på 0,2-0,3 igen. Sen stog den några timmar (var hos föräldrarna)
Hem så höll den sig på 0,2-03 hela vägen tills jag var nästan hemma då gick det upp till 0,4.

Vid 0,4 är slangen så pass att jag kan trycka ihop den, inte jätte lätt men inga problem att få ihop fingrarna så att säga och det hoppar upp vatten i behållaren.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#199 » 16:41:12, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemma! Levande och allt höll. 22 mil med häst transport och aldrig över 0,4 bar. Nu ska jag sluta tänka på detta :)

Har dock upptäckt att det läcker lite olja från baken av motorn så det blir byte av sista packboxen. Nångång, inte nu. Är lite less på att mecka bil nu. Måste ju ner med växellådan, har aldrig plockat ner en automat men det är väl inte mer invecklat än en vanlig plus några oljerör?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

ac tc

#200 » 16:57:30, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ihåg att lossa turbinen från motorn och låt den sitta kvar på lådan, du ska inte lossa lådan först och dra ut den.
Kan vara bra å sätta en tving i sprängkåpan som hindrar turbinen att falla av när man jonglerar ner lådan.
Ha pluggar till oljerören och anslutningarna..det droppar å rinner länge.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

fretchi

#201 » 17:03:25, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Kom ihåg att lossa turbinen från motorn och låt den sitta kvar på lådan, du ska inte lossa lådan först och dra ut den.
Kan vara bra å sätta en tving i sprängkåpan som hindrar turbinen att falla av när man jonglerar ner lådan.
Ha pluggar till oljerören och anslutningarna..det droppar å rinner länge.


Precis. Framför allt vid montage är det viktigt att du hänger på convertern på lådans ingående axel först, och sedan skruvar den mot flexplattan/svänghjulet.
Jag...öööh en kompis :mrgreen: gjorde fel och det slutade med skev flexplatta och sprucken sprängkåpa.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

QV_

#202 » 17:32:59, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Hehe, bra test :grin: Vilken bil?


SAAB 9000 2,3T från 95-96 någonstans.
Intressant var det.
Man kör rakt fram i jämn fart på motorväg.
Det säger POOOF och huven lyfter i bakkant en knappa 2 cm och ut ´kommer det massor med ånga.
Inte en vibration från motorn, ingen förändring i fart eller något annat än att huven lyfte.
Att något var fel och att man skall stanna direkt insåg man sekunden efteråt.
Slangen var delad längs med från kylaren till toppen. En sträcka på 1/2 meter.....

Ny slang ock lock från en skrot löste problemet.
Innan detta hände så läckte vattenpumpen trots nya packningar i omgångar (ny pump) men slangarna var stenhårda.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

DNBM

#203 » 12:03:25, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det för Volvo ägaren :cool:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

Peter Persson (trådstartaren)

#204 » 08:58:49, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har åkt en 5-600 mil utan problem nu, men jag sitter ju mest och stirrar på tryckmätaren, det varierar från stadiga 0,25 till max 0,5 bar nån enstaka gång.
Det försvinner ingen kylvatten längre heller så det borde väl vara ok, men jag har tappat förtroendet på bilen, jag litar inte på den, i övrigt går den som en klocka.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

rospigg

#205 » 23:33:41, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
Tappat förtroendet för bilen??
Det enda jag kan komma på som skulle vara mer driftsäkert är en likadan bil utan turbo.
Knalla du på med den så ska du se att du har en bil som är dig lika trogen som en bortskämd Labrador.
/Rp

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Peter Persson (trådstartaren)

#206 » 21:36:41, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev: :uupps:
Tappat förtroendet för bilen??
Det enda jag kan komma på som skulle vara mer driftsäkert är en likadan bil utan turbo.
Knalla du på med den så ska du se att du har en bil som är dig lika trogen som en bortskämd Labrador.
/Rp

Hehe, jo det var det som var tanken med denna bil, ville ha en stor rymlig kombi som har enkelt och pålitlig teknik som ska hålla många år.
Får hoppas den gör det nu och att jag börjar lita på den igen :smile:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#207 » 18:56:00, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterings dax! Gissa vad det betyder, jo bekymmer :skratta3:

Började med att Frun sa att den hade betett sig konstig i en uppförsbacke på E4an, som att den missade lite/ saknade kraft en stund.
Sen var hon ut en sväng idag också och sa samma sak, det känns som om lådan inte riktigt är med.

Jag åkte ut och testade, visst känns det som om nått är fel, men vad, ska det vara lådan som har låg nivå? Kollade nivån men den var bra fast oljan var kolsvart, olje byta var ju på schemat endå.

Testade att byta oljan.
Gamla oljan på en tidning, ingen katastrof (i min mening) men jag är rätt okänslig också :grin:
Bild

Själva bytet var ett söl, gick nog minst 15 liter innan den var röd och fin.
Bild

Meeen, problemet kvarstår såklar. Det är som om det inte riktigt finns power ibland, helst vid pådrag.

Filmade när jag kör första 15 sek är full gas, tycker inte riktigt att problemet kommer fram/ syns på filmen... Men så där seg ska han inte vara.
https://www.youtube.com/watch?v=OscSaVSsyxg

Jag lutar nu åt bränsle problem, har läst en del om felaktiga bränslepumpar på 940is, filtret är bytt för bara 500 mil sen.
Är det lött att försöka mäta bränsletryck under färd eller är det bara att testa byta pump/ relä? Har ju reservdelsbil att plocka av.

Andra ideér? :help:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

bmrobban

#208 » 21:27:34, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är laddtrycket ok? Inga läckage i ic tex?
Bränslerelä brukar fungera eller inte.
Kan ju vara bra att mäta bränsletryck under full belastning för att se om pumpen inte hänger med.
Inga felkoder?
Kommer inte på något mera på rak arm, finns säkert mer begåvade maskinister :mrgreen:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

torbjorn_forsman

#209 » 22:08:19, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelrelät för insprutningen brukar man få plocka isär vart tionde år och löda om spruckna lödningar på kretskortet. Ett omlött originalrelä är nog betydligt pålitligare än ett nytt relä av skumt piratmärke.

Ett annat sätt att kolla om pumpen hänger med är att koppla in en amperemeter i serie med den för att mäta strömförbrukningen. Om den inte orkar hålla trycket uppe så det börjar gå lätt för pumpmotorn, så sjunker strömförbrukningen. Jag har för mig att man kan räkna med 1-1,5 A "tomgångsförbrukning" + 1 A per bar bränsletryck. Tänk på att eftersom bränsletryckregulatorn styrs av undertrycket i insugningsröret, så kommer bränsletrycket och därmed pumpens strömförbrukning att variera med gaspådrag och varvtal. Om filtret är igensatt så ökar strömmen mycket kraftigt tills säkerhetsventilen i pumpen öppnar och den börjar pumpa runt bränsle i tanken.

En sak som kan leda till att en bil med LH 2.4 svarar dåligt på plötsligt gaspådrag är om gasspjällkontakten är feljusterad så att den inte slår till vid tomgång. Programvaran ger nämligen en extra accelerationsanrikning under några sekunder efter att tomgångskontakten har slagit ifrån, och om den aldrig får tillfälle att slå till så blir det ingen anrikning heller. På en del exemplar (men jag tror det snarare gällde 740 kring '88-89) hände det att kabelstammen var så hårt sträckt att den med tiden ryckte ut hylsorna ur kontaktdonet vid gasspjällkontakten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#210 » 10:42:19, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova tanka fullt. Går den bättre så kan du misstänka förpumpen i tanken.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonas_81 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se