Sida 17 av 18

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 14:37:51, 04-06-2018
av Ove.G
Bra jobbat.Ja många ggr talar inte hjärnan om att kolla det enklaste först, för i regel är den inställd på helt andra cenarion, känner igen detta.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 17:48:35, 05-06-2018
av RD350
He! Fanns ett servicemeddelande när den bilen var ny att man skulle bygga om så imobilizer och bromsljus inte gick på samma säkring. 98orna hade det annorlunda. Men man kör ju i alla fall inte omkring utan bromsljus :mrgreen:

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 17:52:26, 05-06-2018
av Peter Persson
Alltså går det att kringgå detta på något vis? Eller koppla förbi det?
Vill helst bara ha en huvudbrytare och en startknapp :grin:

Läste någonstans att det var kodat i chippen och att den helt enkelt inte öppnar spridarna, det stämmer nog eftersom bränslepumpen gick som vanligt.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 19:43:50, 05-06-2018
av RD350
Imobilizern på 940 är det i princip aldrig problem med frånsett då 96, 97 som har samma säkring som bromsljuset. Chipet ligger i nyckeln.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 20:50:07, 05-06-2018
av torbjorn_forsman
På en 940 med LH 2.4 borde det inte vara så svårt att kringgå startspärren. Troligen är det bara att byta programvara i insprutningsstyrdonet (eller hela styrdonet) mot motsvarande från en tidigare årsmodell, eller från en bil av samma årsmodell såld i något land där de levererades utan startspärr. Detta under förutsättning att det verkligen är programvaran i insprutningsstyrdonet som innehåller startspärrfunktionen. Den skulle teoretiskt sett lika väl kunna ligga i tändstyrdonet.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 12:50:54, 09-06-2018
av Peter Persson
I reservdelsbilen ska det sitta nått trim chip, om jag sätter in det och drar säkringen och den startar så funkar det?

Har tänkt byta till det länge men det blir aldrig av, det ska vara bränsle sparande också

Skickat från min S60 via Tapatalk

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 18:58:03, 09-06-2018
av RD350
Det bör funka. Dock är det inte alla boxarna som har lösa chip, då får du byta hela boxen. Finns nog "trimmnissar" här som känner till det bättre men jag har för mig att imobiilizerfunktionen försvinner med vissa chip.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 07:28:49, 10-06-2018
av torbjorn_forsman
Ett annat råd är att inte byta eprom mellan styrdon som är hårdvarumässigt olika. Kolla att de har samma detaljnummer på mönsterkortet.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 08:46:42, 21-08-2018
av Peter Persson
Börjar lessna på denna bil nu... Nått måste ha hänt med startspärren när säkringen gick för lite spontant så där så vägrar den starta, oftast så räcker det med att dra ut nyckeln och stoppa i den så startar den direkt men drar jag inte ut nyckeln så kan jag gnugga hur länge som helst, grymt störande fel... :aaargh:

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 10:02:29, 21-08-2018
av magloman
Jag har chip som tar bort startspärren och även gör så den går bättre

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 12:34:48, 21-08-2018
av Peter Persson
magloman skrev:Jag har chip som tar bort startspärren och även gör så den går bättre

Jag PMar :thumme:

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 09:50:48, 22-08-2018
av Peter Persson
Kommer testa med boxen från reservdelsbilen först, den ska tydligen vara helt utan startspärr och vara chippad.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180822/36a0b218661c0aebda7358549bbb9640.jpg


Skickat från min S60 via Tapatalk

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 17:12:01, 22-08-2018
av torbjorn_forsman
Jo, det ser inte ut att vara originalprommet som sitter i den där. I original är det märkt med en lapp som är lika stor som IC-kapseln, där det bara står ett Bosch-nummer och ingenting annat.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 17:43:09, 22-08-2018
av magloman
Spelar ingen roll i det här fallet, den boxen har iaf ingen startspärr.

Re: Service Volvo 945

InläggPostat: 07:31:28, 23-08-2018
av Peter Persson
Å gubben startade direkt med den äldre styrboxen, testade fem- sex gånger och han startar direkt nu.
Min enda slutsats är att nått hände med imobilisern/ styrboxen när säkringen gick för det ska tydligen ha varit värsta julgransbelysningen på släpvagns lysena, och problemet kom efter detta, låter det troligt?