Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal bil rycker, Renault 10

61 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bil-teman här

Torbo

#16 » 11:10:38, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bor du mange mil från Ed - Mellerud?
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#17 » 11:31:52, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nästan gissa på förgasarproblem, jag också. Om allt grundläggande verkar bra i förgasaren men den ändå krånglar när man ska köra iväg, så kolla vad som händer om man står med växeln i friläge och varvar upp motorn mycket sakta och försiktigt. Om den då krånglar just vid övergången mellan tomgång och gaspådrag, så kan det vara stopp i övergångshålen (2-3 små hål i förgasarhalsens vägg mitt för gasspjället, som är till för att tomgångssystemet gradvis ska släppa ifrån sig mer bränsle när man börjar gasa men innan huvudmunstycket har börjat ge något). Om den fungerar bra vid försiktigt gaspådrag men inte svarar på tvärt pådrag så är det troligt att accelerationspumpen inte fungerar - kanske trasigt membran eller någon backventil som inte tätar.
En annan sak att se upp med, är att vissa förgasare får problem med övergången från tomgång om man har ställt in för fet tomgångsblandning. Det gäller speciellt för de där vägen för bränslet från flottörhus till tomgångssystem går via huvudmunstycket. I så fall är det bara att skruva in tomgångsblandningsskruven litegrann så löser problemet sig.

Gamla franska oljefyllda tändspolar brukar vara MYCKET driftsäkra om de sitter på ett lugnt och vibrationsfritt ställe i motorrummet, men de brukar skaka sönder om de sitter fast på motorn. Det är också viktigt att sådana tändspolar sitter vertikalt eller lutande max ca 30 grader, så att hela lindningen täcks av olja. Är det däremot en massafylld tändspole (känns igen på att det inte skvalpar i den) så kan man montera den i vilket läge som helst.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Torbo

#18 » 13:52:30, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enig i alt over, borstett fra "En annan sak att se upp med, är att vissa förgasare får problem med övergången från tomgång om man har ställt in för fet tomgångsblandning. "
Der har jeg motsatt erfaring.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#19 » 21:40:32, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner på rak arm till två fall där biltillverkarna uttryckligen varnar för detta i sina verkstadshandböcker.
Dels Lloyd 600 från slutet av 50-talet, där är det en ganska enkel Solex fallförgasare av ungefär samma typ som VW använde vid samma tid.
Och dels Mercedes 250 och 280 från mitten av 70-talet, de har också en Solexförgasare, en för sin tid rätt avancerad fyrportsförgasare som heter 4A1.

Jag har inte Lloyd-handboken tillgänglig just nu, men vill minnas att man rekommenderade provkörning efter tomgångsinställning för att kolla att övergången fungerar bra, och vid problem finjustera tomgångsblandningen till bästa kompromiss mellan pålitlig tomgång och bra svar på gaspådrag.
Mercedes anger att man vid övergångsproblem först ska kolla CO-halten vid tomgång och ställa ner den om den var för hög (rätt värde 0,3-1,5 %). Om övergången fortfarande är dålig trots rätt CO-halt och i övrigt felfri förgasare, så får man prova med ett steg större eller mindre tomgångsluftmunstycke.
Mercedes-förgasaren modifierades efter några år med en kulventil mellan huvudmunstycket och emulsionskammaren för att göra den mindre beroende av tomgångsinställningen.
Förgasare där tomgångsbränslet tas direkt från flottörhuset och inte via huvudmunstycket, lider inte alls av detta fenomen.

Jag har ingen dokumentation om vad det kan tänkas sitta för förgasartyp på en R10, dock kollade jag, för att få en referens på en fransk förgasare från den tiden, i en verkstadshandbok för Simca 1500 ca 1965, där beskrivs en Weber tvåstegsförgasare där det tydligt syns att tomgångsbränslet tas ut efter huvudmunstycket.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kurtivan (trådstartaren)

#20 » 21:22:02, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Öppnat på strömfördelaren och ser att vikternas fjädrar ser olika ut? Den en som ser större ut är slack redan? Ska det vara så här?

1 person gillar det här inlägget.
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik

torbjorn_forsman

#21 » 21:38:12, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurtivan skrev:Öppnat på strömfördelaren och ser att vikternas fjädrar ser olika ut? Den en som ser större ut är slack redan? Ska det vara så här?


Ja, det ska vara så. Det är för att få ett "knä" på tändförställningskurvan - den ska vara brantare vid lägre varvtal då bara den ena fjädern håller emot, och flackare vid högre varvtal då båda griper in. Bifogar ett exempel.
Man kanske ska påpeka att det inte är alla motorer som har den typen av tändförställningskurva. Ibland är den rak utan knä - då är båda fjädrarna likadana. Och ibland kan det finnas ett "trappsteg" mitt på kurvan, det kan man åstadkomma genom att ha en tyngre och en lättare vikt, och ett stopp som blockerar den tyngre vikten halvvägs. Så kan det se ut på t ex Saab tvåtakt och på en del 70-talsbilar som skulle uppfylla stränga avgaskrav i t ex Californien. Små fyrtaktsmotorer - motorcyklar, Citroën 2CV m fl - har ofta en kurva som tvärt emot normala bilmotorers kurvor blir brantare på slutet.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kurtivan (trådstartaren)

#22 » 21:58:48, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det svaret! Då fortsätter jag att ta isär, får väl märka upp vikterna då också ifall de är olika. Sedan rengör jag bara, fettar in och återmonterar? Eller ska jag ta loss även axeln? Drar jag uppåt i kammen så kan jag lyfta den ca 3 mm, radiellt känns däremot inget glapp.
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik

torbjorn_forsman

#23 » 22:24:28, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är lätt att ta ur axeln (förmodligen knacka ur en låspinne för medbringaren eller kugghjulet under fördelaren, låspinnen kan ev vara konisk så den bara går att knacka ur åt ena hållet, den kan också vara nitad i ändarna), så gör det och passa på att göra rent och smörja lagerbussningarna. Märk upp i vilket läge medbringaren sitter så du inte råkar sätta tillbaks den ett halvt varv fel. Om det ligger en smörjfilt mellan övre och undre bussningen, så försök pilla ut den och tvätta den och dränk in den med ny olja. Man kan gärna lägga fördelarhuset i olja som man värmer upp sakta, när oljan och de självsmörjande bussningarna börjar bli varm så kan man se hur smuts och kanske även vatten tränger ut ur bussningarnas porer. Låt sedan alltsammans ligga kvar i oljan tills den har kallnat, så är bussningarna väl impregnerade sedan.

Vid en sån här fördelarrenovering brukade man då det begav sig alltid köra fördelaren i provbänk för att kolla tändförställningskurvan. I praktiken räcker det dock att kolla med stroboskoplampa i samband med tändinställning, att den inte börjar ställa tändningen tidigare förrän strax över normalt tomgångsvarvtal (kanske runt 1000-1200 r/min). Om tändförställningen börjar redan vid eller under tomgångsvarvtal, så kan det bli svårt att få stabil tomgång. Man kan justera varvtalet då tändförställningen börjar genom att bocka ena fästet för den klena fjädern. Jag kanske ska tillägga att om fördelaren har vakuumdosa, så ska den vara bortkopplad vid detta prov.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MaChrill

#24 » 01:55:06, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver inte var vara professor för att räkna ut att du har antingen tändnings eller förgasarproblem.
Läser man din tråd skulle jag tro att det är förgasaren du ska ge dej på, inte fördelaren.
Tändningen är ganska statisk med fördelare, där är: Brytaravstånd, centrifugalkraft och vacum, inget mer.
Demontera förgasaren, kolla tillverkare och nummer, googla.
Membran, lågfart, högfart, tomgångsmunstycke, mitt bästa tips är förgasarproblem, näst bästa är att köpa en riktig bil............
Good luck.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

ac tc

#25 » 14:06:51, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi inte förringa vad en sliten fördelare kan ställa till med.....
Eller som det stod på första raden i stycket om förgasarproblem i rephandboken från en stor amerikansk tillverkare.
- Most of the problems that points to the carburetor can be repaired by making sure the ignition is working properly.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Kurtivan (trådstartaren)

#26 » 16:02:57, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, då är tändfördelaren genomgången, rengjord, smörjd och återmonterad men det verkar tyvärr inte ha blivit just nån skillnad på gången. Så nästa åtgärd blir att ta isär förgasaren och rengör i alla skrymslen och vrår.

4 personer gillar det här inlägget.
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik

Kurtivan (trådstartaren)

#27 » 12:51:34, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog mod till mig och skruvade loss förgasaren. Kokade upp 5 liter vatten och en skopa tvättmedel som jag sänkte ner den i och skrubbade den ren utvändigt med en gammal tandborste. Skruvade isär den och tog loss alla lösa delar och dränkte dem i bensin som jag dränerat från en bil som stått sedan 1972, tänkte att det skulle vara bättre än ny bensin. Hursomhelst så skrubbade jag den invändigt också med tandborste, blåste i kanaler och munstycken med tryckluft. Plockade ihop den igen och nu går den hur fint som helst, och skruvar man in blandskruven dör den också!

5 personer gillar det här inlägget.
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik

Torbo

#28 » 14:27:14, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette høres jo fantastisk ut! Bra jobba!
Skulle det være noe mer er det bare å komme til Bäckefors he he

1 person gillar det här inlägget.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Kurtivan (trådstartaren)

#29 » 19:32:50, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha stått still några månader är problemet tillbaka :( Har tagit isär förgasaren på nytt och blåst med tryckluft där jag kommer åt, men det blev inte nån förbättring, nu går den ojämnt igen på lägre varv och reagerar inte på att jag skruvar in blandskruven i botten heller. Måste vara ju vara nåt med förgasaren eftersom jag fick till det första gången jag rengjorde den.
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik

Torbo

#30 » 09:21:40, 05-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan sjekke og rense nåleventilen over flottøren. Det kan ligge noe inni der som gjør at den henger e.l.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se