Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Gammal bil rycker, Renault 10

61 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bil-teman här

Kurtivan

18:36:49, 08-10-2016

Jag har nyss skaffat en gammal Renault 10 som uppför sig lite konstigt.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara men den rycker, och "hoppar"när man ger lite gas och sedan igen vill börja motorbromsa, särskilt när man ligger i köer och kör långsamt. Pinsamt när man sitter i köer och bilen börja skutta som om man håller på att få kärringstopp. Går bra när man kör och har drag men kommer man till en utförsbacke och man hamnar mitt emellan drag och motorbroms så får man dom där rycken också. Känns som att det är ngt allvarligt fel med växellåda eller drivknutar, eller kan det vara nåt enkelt?



Torbo

20:30:36, 08-10-2016

Bytte tendstift og rense forgasser kan indikere slikt.

Rykk i drivverket kan skyldes slitte drivakslar. Men vid du ikke har ulyd i sving v og h kan det være andre ting. løs drivakselmutter eks.?

BMB63

20:45:25, 08-10-2016

Kan det vara dåliga motorkuddar?

1 person gillar det här inlägget.

Torbo

21:00:20, 08-10-2016

Teoretisk ja men dom pleier å være bra på Renault. Jeg har hatt to Renault 4, en Dauphine og en Renault 18.
Har fortsatt 4 og Dauphine. Dauphinen har forresten to sprukne kuddar når jeg tenker meg om, men det blir ikke problem.

Det at den ryker er ofte ventilhettene - (tetningene) men de viser seg mest rett etter start. Lukter det olje under kjøring, bør dem byttes.

Kurtivan

21:06:14, 08-10-2016

Det sitter nya tändstift i den. Jag har inte kontrollerat tändinställning eller rengjort förgasaren än.

bmrobban

21:26:03, 08-10-2016

Gamla bilar är känsliga, räcker att brytarspetsarna är lite dåliga för att den ska gå lite ruttet.
Som sagt kolla igenom bränsle o tändning så ordnar det sig.

ac tc

12:25:40, 09-10-2016

Dom var nog inte mycket bättre när dom var nya...

1 person gillar det här inlägget.

Ivar Risslén

13:09:19, 09-10-2016

Plocka isär tändningsfördelaren och smörj upp den. Det kan vara centrifugalvikterna som kärvar.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.

östemann

13:37:43, 09-10-2016

Och när man ändå har plockat ner strömfördelaren är det ett bra läge att kolla att vridplattan som styrs av vacum inte har kärvat ihop.
Men det enklaste i sammanhanget borde vara att kolla upp tändningen/tändförställningen mha en vanlig simpel stroboskoplampa.Sen gå vidare i felsökningen...det tarvas en del tålamod och grunnande för att hitta felorsaken till sådana där retsamma småfel som kan ge även den mest luttrade fler grå hårstrån. :klia:

Kurtivan

19:59:44, 09-10-2016

Ja, tändningen har jag grejat lite med idag. Justerade till rätt avstånd på brytarna och sedan ställde in tändning efter vad som stod i instruktionsboken. Det blev dock ingen skillnad på rycken. Tror nu att det är i förgasaren problemet sitter då jag inte tycker att det blir någon skillnad när jag skruvar in eller ut blandningsskruven. Får ta loss, skruva isär och rengöra förgasaren som nästa moment.

Torbo

23:43:30, 09-10-2016

I mange tilfelle kan du ta ut tomgangsdysen og med forsiktighet bruke trykkluft - blåsepistol. Hold den ikke helt inntil, men nok til at det blir sirkulasjon.
obs: Skru tomgangsdysen helt inn først og tell omdreininger, så kan du få den der den stod.
Ofte skal den være ,5 omdr. ut. På Renault noe mer om den skal gå rent.
Det kan du ta litt "på øret"

Kurtivan

20:23:45, 02-11-2016

Hittat att packningen till förgasarens överdel inte var ok, skurit till en ny, men tyvärr ingen förbättring. Funderar på att ta loss strömfördelaren och kolla upp den. Har aldrig tagit loss en sån förut, hur är arbetsgången för det så att man kan vara säker på att den hamnar rätt igen?

Torbo

20:52:19, 02-11-2016

En stor slangklemma rundt fordeleren og en blikkpil - smal og lang blkkstrimmel, som du lar peke på et bestemt punkt på motoren. Det må være nøyaktig om du ikke skal stille tenningen på ny? Den kan peke i samme retning som rotoren f.eks. Rotoren må jo også settes i samme retning, men den er vansklig å sette fel. Da kan du løsne festeskruen og løfte den rett opp.
Vanligvis kan man fikse mens fordeleren står i.

Kurtivan

10:02:16, 05-11-2016

Jag har inte vågat mig på att lossa den än... Men nåt måste väl vara knas då man kan lyfta axeln som rotorn sitter på 6 - 7 mm. Dessutom om man vrider rotorn medsols till stopp och sedan släpper, går den inte tillbaka helt.

Torbo

11:09:24, 05-11-2016

rotoren skal kunne vridas lett og så skal den gå lett tilbake som du er inne på.
Her kan du forsøke å smøre med symaskinolja nedimellom, du kan inte gjøre feil her.

Så kan du vrida fram og til bake og evt varme med en hårføner til dette går lett.

Husk å inte la telningen stå på når motoren inte går. Det gir farlig mye varme til coilen. (kan ødelegge den).
Glelder alle gamle biler.
Og å måle ut en gammel coil er nesten umulig Den kan være bra når man måler og dårlig når man kjører, på grunn av indre loddingar og periodisk fel.