Jag har en morbror som arbetade på Bilprovningen i många år, nu är han pensionerad sedan länge. Han har sedan länge ansett att hjälpstyrarmar är något som biltillverkarna aldrig kostar på ett dugg mer än absolut nödvändigt utan de är snarast som någonting de skickar med på köpet. Jag undrar om han inte byggde om och förbättrade hjälpstyrarmslagringarna på några bilar han mekade med på 80-talet - tillverkade egna mässingbussningar istället för original-plastbussningarna och satte dit en
smörjnippel på lämpligt ställe.
Beträffande startmotorn så är det troligt att drevet kärvar på splinesen på axeln så att solenoiden inte orkar föra fram det hela vägen. Förmodligen är den delen av startmotorn igenkläggad med en seg blandning av
smörjfett,
olja som har läckt ut vid
vevaxeländen och damm från kopplingen. Bara att plocka isär, rengöra, smörja på lämpligt sätt och sätta ihop. Tänk på att drevet har en inbyggd frihjulskoppling som är fettsmord och inte går att ta isär, den får man inte doppa i lösningsmedel utan bara torka av utvändigt. Se upp med självsmörjande lagerbussningar dels vid
axeländen och dels i drevet, om de inte är så dåliga att de ändå behöver bytas, så är ett tips att lägga bussningen (man behöver inte ta loss den utan den kan få sitta kvar i startmotorgaveln eller drevet) i olja som man värmer upp sakta (liten plåtburk som man värmer under med varmluftpistol eller gasolbrännare), när oljan blir varm så brukar en massa smuts tränga ut ur bussningens porer, ibland börjar oljan skumma av vatten som kokar ut ur bussningen då temperaturen kommer upp mot 100 grader. När bussningen är ren och torr så kan den få ligga i ren lika varm olja och kallna långsamt.
Troligen är det en permanentmagnetstartmotor, i så fall bör man undvika att dra ut rotorn ur polhuset (och om man gör det, så ska den inte vara ute därifrån någon längre tid), annars kan magneterna försvagas.