Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

mitsubishi l200-00 hjälpstyrarm OCH startmotor

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 18:14:43, 26-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kanske frågat om det här förut men hur glapp kan hjälpstyrarmen vara innan jag borde börja bli orolig?

Kan man köpa lösa gummibussningar eller liknande. En ny kostar över 2000 spänn och det verkar inte krylla av dom på skrotarna.

Jag såg att det rörde sej i delen till höger (längst ner på rördelen).

Känns det tydligt i bilen när dom här delarna måste bytas?


Bild
Senast redigerad av mimeck 19:56:52, 05-11-2016, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#2 » 19:02:34, 26-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inga begade att köpa för alla har det där problemet förr eller senare. Om bilen går hyggligt rakt efter vägen så är det bara köra så länge man inte nöter däcken ojämt eller nåt annat otrevligt. Glappar det många mm så skulle jag överväga byta.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

mimeck (trådstartaren)

#3 » 20:01:53, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn har börjat krångla i samband med kylan.

Är det "lätt" att byta den utan tillgång till billyft? Det är ju ett simpelt jobb om den går att komma åt på nått lätt sätt.
Lutar mest åt att låta en bilverkstad göra det.

Den kuggar i men släpper efter en nånn sekund. Är det bendix-drevet? Vad tror ni?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 21:04:41, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en morbror som arbetade på Bilprovningen i många år, nu är han pensionerad sedan länge. Han har sedan länge ansett att hjälpstyrarmar är något som biltillverkarna aldrig kostar på ett dugg mer än absolut nödvändigt utan de är snarast som någonting de skickar med på köpet. Jag undrar om han inte byggde om och förbättrade hjälpstyrarmslagringarna på några bilar han mekade med på 80-talet - tillverkade egna mässingbussningar istället för original-plastbussningarna och satte dit en smörjnippel på lämpligt ställe.

Beträffande startmotorn så är det troligt att drevet kärvar på splinesen på axeln så att solenoiden inte orkar föra fram det hela vägen. Förmodligen är den delen av startmotorn igenkläggad med en seg blandning av smörjfett, olja som har läckt ut vid vevaxeländen och damm från kopplingen. Bara att plocka isär, rengöra, smörja på lämpligt sätt och sätta ihop. Tänk på att drevet har en inbyggd frihjulskoppling som är fettsmord och inte går att ta isär, den får man inte doppa i lösningsmedel utan bara torka av utvändigt. Se upp med självsmörjande lagerbussningar dels vid axeländen och dels i drevet, om de inte är så dåliga att de ändå behöver bytas, så är ett tips att lägga bussningen (man behöver inte ta loss den utan den kan få sitta kvar i startmotorgaveln eller drevet) i olja som man värmer upp sakta (liten plåtburk som man värmer under med varmluftpistol eller gasolbrännare), när oljan blir varm så brukar en massa smuts tränga ut ur bussningens porer, ibland börjar oljan skumma av vatten som kokar ut ur bussningen då temperaturen kommer upp mot 100 grader. När bussningen är ren och torr så kan den få ligga i ren lika varm olja och kallna långsamt.
Troligen är det en permanentmagnetstartmotor, i så fall bör man undvika att dra ut rotorn ur polhuset (och om man gör det, så ska den inte vara ute därifrån någon längre tid), annars kan magneterna försvagas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#5 » 19:02:46, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar också på om det inte borde gå att fixa hjälpstyrarmen själv men den sitter ju fortfarande kvar i bilen så jag vet inte hur den är gjord.
Ser ut som en gummibussning eller liknande.

Tack för tippsen om startmotorn.

Är det hyffsat lätt att byta den i en vanlig gårdsverkstad? Vill inte påbörja ett byte och sedan upptäcka att man måste vara elitgymnast för att få ur den.
Det är ju tekniskt möjligt att krypa in under en L200 men man vill inte göra nått större jobb liggandes på golvet.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#6 » 19:06:47, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn är betydligt enklare att byta än vad det ser ut, du skruvar loss den från hjulhuset & trä den uppåt i motorrummet, det finns precis plats för det om du gör det rätt.

Ofta är startmotorn skadad av olja och dieselläckage.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck (trådstartaren)

#7 » 18:45:09, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Då kanske jag byter den själv. Får en ny startmotor imorgon eller övermorgon.
Bytte startmotor för lite drygt 1 år sedan. Gjorde inte jobbet själv. Då blev det en startmotor från skroten. Trodde den skulle hålla lika länge som resten av bilen.

Den startmotorn jag bytte då blev för dyr att reparera. En ny kostar några hundra mer så det blir en ny den här gången.

Nu startar bilen under förutsättning att den är varm. Den står i verkstan på natten och så blir det motorvärmare på dan.

Tack Turbodiesel mfl.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#8 » 17:37:27, 12-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt startmotorn idag.

Det var ganska lätt men bökigt.

Den var lätt att få ur. Mest pga. att den bara satt i en fästskruv. Den andra var borta.
Bytte ju startmotorn för nått år sedan. Skulle vara intressant att veta om verkstan glömde skruven eller om den har lossnat av sej själv.

Den var lätt att plocka ut åt sidan genom hjulhuset.

Det som var bökigt var att dra fästskruvarna. Speciellt den övre.

Gjorde det mesta från sidan förutom att jag fick dra bultarna uppifrån.

Tack Turbodiesel. Jag trodde att det skulle vara svårare när jag inte har tillgång till billyft. Tror inte att en billyft underlättat så mycket.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se