Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

USA Ford 6.9 VS 7.3Diesel

104 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bil-teman här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 23:39:52, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det några stora svagheter på den gamla 6.9:an, eller var det bara en mindre modifiering när 7.3:an infördes, till det yttre är de ju ganska lika.

Har blivit erbjuden två halvfriska 6.9 vanar, inte för att jag är jättesugen idag, men när jag ville ha en så fick de knappt att lösa för pengar.. :???:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Jonas Ryrfeldt

#2 » 23:43:06, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp två 7,3 Powerstroke istället :buga: Bättre än så blir det inte............ :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Turbodiesel (trådstartaren)

#3 » 00:24:45, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och montera i en van eller ännu hellre pickup från före typ -90? är inte mycket för de nyare, kantigt och grovhugget ska det vara :mrgreen:

Powerstroke är rätt ok, men det mysiga förkammarrasslet går en förbi då.. Fordarna i övrigt är rätt bra byggda.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#4 » 00:30:08, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och se det är som en bra? början, för det lär dröja en 15-20år innan powerstroke kommer ned i min prisklass :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#5 » 09:34:15, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl IH motorer egentligen? De går ju förjäkla gott iallafall fast det är lite mer lastbil över dem jämfört med dåtida GM. Det enda jag har bytt på en sådan var lyftarna, de är visst känsliga på oljan där och det delar de ju med GM.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#6 » 10:34:01, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns å huske at jeg kom over en artikkel om kavitasjon i kjølesystemet på 6,9 en gang jeg satt og Googlet litt om det. Var egentlig Ford traktorer jeg søkte etter... :mrgreen:
Aner ikke hvor stort eller vanlig problemet er.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

mathiast

#7 » 19:07:12, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 7,3 idi i husbilen och det är ju inget effektmonster direkt,jämfört med cumminsdodgen är det riktigt slö och ganska törstig beroende på det antika förkammarsystemet.
Hör rykten om att 6,9 ska vara mycket snålare.
Stor som ett hus och tung är den också! Hoppas verkligen att slippa lyfta någon topp eller liknande då det blir löjligt trång med en så stor pjäs i en vanhytt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel (trådstartaren)

#8 » 21:58:11, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra, vill inte ha några diskreta personbilsdieslar, bränslet är ju i stort sett den enda kostnaden på dessa gruvtruckar. Vissa 6.2:or knackar ju betydligt mer än dessa ford/IH motorer, men det går väl att justera till kanske. 7.3:an känner jag väl till, och de fungerar ju för det mesta, om pumpen är frisk, och det finns olja & vatten av hyfsad kvalitet.

Jag har inte tänkt att långpendla med dom heller :mrgreen;

Vi hade förövrigt en chevapickup med 5.7Diesel, den gick både bra och billigt, men inte så lång tid i taget tyvärr.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#9 » 22:14:27, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gm 5,7 är ju riktig dret och 6,2/6,5 är ju inget underverk heller.
Ih motorn är nog ganska långlivad trots allt men någon cummins 6bta är den inte! ;-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel (trådstartaren)

#10 » 22:16:42, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, och när det gäller Cummins så har den dock ETT minus, och det är prislappen. I övrigt kommer jag inte på något negativt :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jonas Ryrfeldt

#11 » 22:24:13, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Ih motorn är nog ganska långlivad trots allt ............


Bottendelen på 6,9an o 7,3 tror jag är mest likadana............. :klia: O min första Powerstroke hann med drygt 70000 mil sen hade den svensksålda karossen rostat upp. Den jag åker med idag har passerat 45000 för ett tag sen o är jämt inkörd :thumme: Den "nya" jag ska byta till ligger väl på sisådär 32000 idag............ :thummar: Så helt kass är de ju inte :mrgreen:

mathiast skrev:............ men någon cummins 6bta är den inte! ;-)


Är inte det där en traktormotor, ganska långt under 7 liter............. :klia: :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Turbodiesel (trådstartaren)

#12 » 22:37:23, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag fick fram är de sena 6.9:orna bättre än de tidiga 7.3 som var uppborrade 6.9:or med grövre toppbultar. Men ska det jämföras med japanernas moderna fiaskon till opålitliga rasbenägna dieslar så är alla dessa närapå skottsäkra. Dock med något mindre litereffekt.

Vissa? Cummins med fyrventil har helt oslagbart hård gång, som jag uppskattar, dock är jag närapå ensam om det.. Vad jag vet är det bara någon av ford transitmodellerna med direktinsprut som kan mäta sig med dessa ljudnivåmässigt, men i övrigt är inte transit någon njutning i överkant direkt :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#13 » 10:47:18, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:
mathiast skrev:Ih motorn är nog ganska långlivad trots allt ............


Bottendelen på 6,9an o 7,3 tror jag är mest likadana............. :klia: O min första Powerstroke hann med drygt 70000 mil sen hade den svensksålda karossen rostat upp. Den jag åker med idag har passerat 45000 för ett tag sen o är jämt inkörd :thumme: Den "nya" jag ska byta till ligger väl på sisådär 32000 idag............ :thummar: Så helt kass är de ju inte :mrgreen:

mathiast skrev:............ men någon cummins 6bta är den inte! ;-)


Är inte det där en traktormotor, ganska långt under 7 liter............. :klia: :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryfeldt.



Cumminsen gillar ett par bars övertryck ;-) men 7,3 idi motorn är trevlig avslappnande i husbilen med sin fina gång och mindre knackiga ljudnivå.
Har en vän som har 7,3 powerstroke i sin och den låter högre än idi motorn
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel (trådstartaren)

#14 » 22:28:11, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill kunna höra varje nållyft, insprutning och kaosartad tändning, så IDI är egentligen fel val. Men så har de ju ändå lite mysigt förkammarknatter att lyssna på, och en kallstart är inte ljudlös direkt :thumme:

Har varit och kollar på de i kväll, en av dom är b-kortsreggad & skattefri, ingen rost som behöver lagas de närmsta åren. Det lutar åt att skrota den andra direkt, och skruva ihop den friskaste av dom så gott det går. Tyvärr hi-top och glasrutor runt om, men det går väl att nita igen med lite aluplåt.

Ska man åka Econoline från 80-talet med mekanisk V8-diesel och trestegsautomat så gäller det att passa på, chansen kommer troligen inte igen på ett tag :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andreas Mattsson

#15 » 22:36:01, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

åker ju ford i båten och har tittat på dieselalternativ men sett att 460 och 7,3(som delar samma mönster) har ett annat bultmönster mot lådan gentemot andra ford,vet inte hur relevant det är men tror det kan vara ett annat på den mindre dieseln,iaf ska du kolla upp det om det är ett hopplock du håller på med.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se