Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

USA Ford 6.9 VS 7.3Diesel

104 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera bil-teman här

fourdoor

#91 » 22:45:39, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl guldläge att kolla t.ex broms och bränsleledningar också.
Har en förmåga att vara draget delvis på ramen vid fabriken och sen är det någon jävel som ställt en kaross på så man kommer knappt åt. :mrgreen:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.



Turbodiesel (trådstartaren)

#92 » 22:55:25, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsrören ska bytas, även bromsslangarna vilka ser riktigt illa ut. Soppaledningarna ser riktigt bra ut, och de går att komma åt senare om det behövs. Tanken är monterad i karossen, jag trodde den satt i ramen. Jag flyttar troligen över tanken från den här, och kör med enkeltank, då kommer man undan lite bekymmer med kranar & brôte, och slipper förhoppningsvis övertrassering när man tankar den..

Bladfjädern på ena sidan är brusten, ska lossa dess infästningar när åtkomsten är bra.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

livab dd1524

#93 » 08:46:16, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grymt kul projekt det här TD, Finns väl inge manligare än en redig dieselmaskin, om man bortser från dne 6,5td som brorsan hade i sin suburban, den gick aldrig mer än en vcka i taget och drog 1,6 liter milen, :ohnej: :ohnej: :ohnej:
livab dd1524
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:49:30, 02-01-2016
Ort: Hässleholm Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo bm 840
dodge power wagon 1946
dodge wc63 lik
gmc 353 1944
volvo tl12 startjepp 1953
Volvo 240 i alla modeller 4st för närvarande

MN

#94 » 08:59:53, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD: VAd är det för smutt oljekylare som ramlat in i 740:in?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Turbodiesel (trådstartaren)

#95 » 09:22:31, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

livab dd1524 skrev:Grymt kul projekt det här TD, Finns väl inge manligare än en redig dieselmaskin, om man bortser från den 6,5td som brorsan hade i sin suburban, den gick aldrig mer än en vecka i taget och drog 1,6 liter milen, :ohnej: :ohnej: :ohnej:


Tack du :shake_hands:
6.5Td går ju ganska bra som hårt chippad, men den saknar på ett sätt själ. Och turbosnurran sitter ju bara där, för hörs gör den inte.. 6.2:an går lite mysigare. Ska jag ha något nyare än 6.2 så är det duramax som gäller, de arbetar ju lite för soppan som öses in i alla fall :mrgreen:

Som jag skrev tidigare så hade jag hellre haft en pickup, men då är det som nyast åttiotalare som gäller, och de pengarna som friska exemplar betingar har jag inte.. Handlar man fordon i min prisklass får man inte alltid välja fritt.

MN skrev:TD: VAd är det för smutt oljekylare som ramlat in i 740:in?

M


Det är BMW´s automatkylare, den som normalt sitter inbyggd i den vanliga kylaren, ska troligen byggas in i ett rör & vattenförsörjas senare. Om jag inte hittar någon lämpligare vatten/oljevärmeväxlare. Volvons automatkylare känns spontant ganska trång jämfört med denna, och så har jag ingen dieselautomatkylare liggnes heller. Och dieselkylaren som är montera är ny. På BMW sitter automatkylaren på den varma sidan, jag vet inte om det är någon fördel. Mindre kallsmegg i lådan bör det ju bli.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

livab dd1524

#96 » 09:30:30, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja denna var nog iof standard, men det var en jäva skitbil, fannns nog ingenting på de 2-3åren han hade den som inte byttes, örk å fy, Nä en gammal land cruiser turbo skulle man haft =) bra japanskt skit på sin tid, :hurra: :hurra:

2 personer gillar det här inlägget.
livab dd1524
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:49:30, 02-01-2016
Ort: Hässleholm Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo bm 840
dodge power wagon 1946
dodge wc63 lik
gmc 353 1944
volvo tl12 startjepp 1953
Volvo 240 i alla modeller 4st för närvarande

Turbodiesel (trådstartaren)

#97 » 00:15:03, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

6.5 och bilmodellerna de satt i tilltalar mig inte det minsta, ok att de går lite bättre på vägen. Men den rundare designen & allt jäkla plast överallt är inget för mig, kantigt och grovhugget ska det vara för mig.

Japsarna var ju riktigt bra på den tiden, förutom rosten & kingcabs växellådor. Ett fordon jag saknar riktigt mycket var en 2WD Isuzu KB från -86 eller -87. Riktigt skön pickup, kantig, och en fröjd att köra, och den var lika slö tom som med lastad biltrailer bakom.. Den blev dock mosad rätt duktigt av en lastbil, och så var den sagan slut tyvärr.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

livab dd1524

#98 » 21:21:45, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha kul med du nämde isuzu, jobbade med isuzu när jag började med bilar, de blev ju sedan opel campo, men de rostade fortfarande lika jävligt överallt och hela tiden, svetsade tom rosthål i bakaxlana p ådem, ,däremot höll dem jävligt bra mekaniskt :coffee: :coffee:

1 person gillar det här inlägget.
livab dd1524
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:49:30, 02-01-2016
Ort: Hässleholm Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo bm 840
dodge power wagon 1946
dodge wc63 lik
gmc 353 1944
volvo tl12 startjepp 1953
Volvo 240 i alla modeller 4st för närvarande

Grottulf

#99 » 21:35:45, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inbillar mig att det är pga frigång mot styrsnäckan som många jänkebilar har drivlinan förskjuten åt höger, men det kan säkert ha fler orsaker.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Turbodiesel (trådstartaren)

#100 » 18:09:51, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

livab dd1524 skrev:Haha kul med du nämde isuzu, jobbade med isuzu när jag började med bilar, de blev ju sedan opel campo, men de rostade fortfarande lika jävligt överallt och hela tiden, svetsade tom rosthål i bakaxlana på dem, ,däremot höll dem jävligt bra mekaniskt :coffee: :coffee:


Rost ja, men med hjälp av plåt från en halv Claaströska, och tio kilo 0,8 tråd så gick den t,o,m att besikta, men den var så rostig runt takets skarv att det snöa in i den vid lite högra farter (nåja,, runt 80km/tim :mrgreen: )

Mekaniskt lagade vi bara stödlagret till kardan, och bytte till en lite bättre hjälpstyrarm. Den nyare Campovarianten vad den nu hette som Isuzu, med direktinsprut gillade jag aldrig personligen, men den gamla KB´n var underbar.

Grottulf skrev:Jag inbillar mig att det är pga frigång mot styrsnäckan som många jänkebilar har drivlinan förskjuten åt höger, men det kan säkert ha fler orsaker.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk


Ja, det är möjligt, jag vet inte och tänker inte ändra på det heller.. Gjordes det några högerstyrda som är tvärtom då blir ju nästa fråga. :vissla:

Några karosskuddar hittar jag inte på e-bay, inte till 80-talarna i alla fall, jag söker kanske som ett arsle :bira: Jag måste kolla hur de är monterade, det känns som att de är i ett stycke, och pressade dit på något vis.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fourdoor

#101 » 22:04:50, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
Några karosskuddar hittar jag inte på e-bay, inte till 80-talarna i alla fall, jag söker kanske som ett arsle :bira:



Du är verkligen kass på riktigt.......




Fast jag hittar inga heller. :mrgreen:





Verkar inte finnas hos rockauto heller. :klia:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Turbodiesel (trådstartaren)

#102 » 20:28:03, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va söt du är då snuttis :grin:

De verkar som sagt pressade på plats, och distansröret formar då brickorna som håller ihop härligheten. Bör gå att dela & flytta över några kuddar från den andra ramen, och svetsa ihop de lite lätt. Eller göra nya distansrör & ändbrickor, gummina är ju hyfsade.

Vädret ute i helgen inbjöd inte till fordskruvning, så just nu blir det inte mycket gjort med det här. Och så är det punka på hemmatrucken oxå :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

igelkottar

#103 » 20:33:51, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad heter det du försöker att hitta TD?
Om du skriver lite uppgifter så kan jag hjälpa till att leta för jag orkar inte gå igenom hela tråden. :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Turbodiesel (trådstartaren)

#104 » 20:38:46, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit i det där, jag kommer inte att köpa några innan jag sett att det är omöjligt att flytta över några av dom i alla fall..

Annars heter de typ "body-mounts" eller något liknande, och de ska passa årsmodeller runt -87
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se