Hej!
Har skruvat med min mors Toyota Avensis 2002 - 1,8 VTI och kan konstatera att det var mer komplext än förväntat.
Den går ojämt när man lägger in R eller D och rycker vid gaspådrag. Den går väldigt orent i dessa lägen och dör nästan.
Plockade felkod 100 och 110 vilket tyder på LMM och tempsensor. Böt LMM men den säger samma sak, dvs. ingen skillnad.
Till och från går den perfekt, men mest uselt.
Bilen har gått 23k men tar ingen olja och har tidigare gått bra. Hon har inte haft bilen så länge men jag vet en del om historien då den gått i en grannby.
Har kontrollerat kablaget, klätt av kabelstammarna hela vägen till databoxen men dessa 5 kablar till LMM är intakta hela vägen.
Det har varit ett haveri tidigare i kabelstammen (för EFI-boxen) så jag tänkte det var lika bra att kolla kablaget i sin fulla längd.
Jag har detaljgranskat alla slangar till spjällhuset och återföringen av oljedimma var något igensatt så den är rensad.
Det som händer när den går ojämt är att det pyser lite någonstans vid insuget, och jag har inte kunnat lokalisera var.
Kanske måste man skaffa nytt lödderspray och löddra in den för att se var stans det pyser. Det kan också vara så att det ljudet uppstår pga. att motorn inte får rätt bränsle/luftblandning och hostar till ... jag är osäker.
Är det någon som har tankar kring detta eller tidigare erfarenheter av toya, eller japps av valfri sort eftersom jag upplever dem tämligen lika ...
Alla tankar och tips mottages tacksamt. Detta problem börjar gå mig på nerverna nu.
Mvh // Udenius
Ps.
På bilden med spjällhuset, där man ser gaswiren, så ser man en pigg med ett sprinthål.
Den är ganska sliten så något har setat där, men finns inget som hänger löst eller ligger under motorn.
I verkstadshandboken finns inte ens denna (på den bild som finns i boken saknas hela yttre konsolen).
Någon som vet vad som har setat där?
Ds.