Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Toytota Avensis 2002 - 1,8 VTI går våldsamt ojämt

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

udenius (trådstartaren)

#1 » 20:40:45, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har skruvat med min mors Toyota Avensis 2002 - 1,8 VTI och kan konstatera att det var mer komplext än förväntat.

Den går ojämt när man lägger in R eller D och rycker vid gaspådrag. Den går väldigt orent i dessa lägen och dör nästan.
Plockade felkod 100 och 110 vilket tyder på LMM och tempsensor. Böt LMM men den säger samma sak, dvs. ingen skillnad.
Till och från går den perfekt, men mest uselt.
Bilen har gått 23k men tar ingen olja och har tidigare gått bra. Hon har inte haft bilen så länge men jag vet en del om historien då den gått i en grannby.

Har kontrollerat kablaget, klätt av kabelstammarna hela vägen till databoxen men dessa 5 kablar till LMM är intakta hela vägen.
Det har varit ett haveri tidigare i kabelstammen (för EFI-boxen) så jag tänkte det var lika bra att kolla kablaget i sin fulla längd.
Jag har detaljgranskat alla slangar till spjällhuset och återföringen av oljedimma var något igensatt så den är rensad.
Det som händer när den går ojämt är att det pyser lite någonstans vid insuget, och jag har inte kunnat lokalisera var.
Kanske måste man skaffa nytt lödderspray och löddra in den för att se var stans det pyser. Det kan också vara så att det ljudet uppstår pga. att motorn inte får rätt bränsle/luftblandning och hostar till ... jag är osäker.

Är det någon som har tankar kring detta eller tidigare erfarenheter av toya, eller japps av valfri sort eftersom jag upplever dem tämligen lika ...


Alla tankar och tips mottages tacksamt. Detta problem börjar gå mig på nerverna nu.


Mvh // Udenius

Ps.
På bilden med spjällhuset, där man ser gaswiren, så ser man en pigg med ett sprinthål.
Den är ganska sliten så något har setat där, men finns inget som hänger löst eller ligger under motorn.
I verkstadshandboken finns inte ens denna (på den bild som finns i boken saknas hela yttre konsolen).
Någon som vet vad som har setat där?
Ds.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69



torbjorn_forsman

#2 » 20:53:02, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara när motorn är varm och lambdaregleringen aktiv som den går dåligt, eller krånglar den även under varmkörningen direkt efter kallstart?
Är det bara vid gaspådrag den går dåligt eller även på tomgång?
Har du möjlighet att få ut mätvärden från OBD-uttaget och kolla om det syns rimliga värden på kylvattentemp, luftflöde mm både då motorn går bra och då den inte går bra?

Beträffande pinnen som sticker ut vid gasspjället så skulle det kunna tänkas ha suttit en dämpare (ser ut som en slags vakuumdosa) som ska göra att spjället går tillbaks sakta sista biten till tomgång när man släpper gasen.

Pysandet tyder ju på att den drar tjuvluft någonstans, en annan bra felsökningsmetod är att spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång och se om det blir någon reaktion. Ett ställe som särskilt kan behöva avsynas är bälgen mellan LMM och gasspjällhus, ibland kan såna där bälgar få en spricka som oftast håller tätt och bara orsakar läckage ibland, det kan vara nästan omöjligt att hitta sprickan om man inte tar loss bälgen och vrider och vänder på den. I nödfall kan man laga såna där bälgar med uretantätningsmassa, om man gör rent noga först. Andra klassiska orsaker till tjuvluft (inte specifikt för just Toyota utan rent allmänt) är O-ringarna vid spridarna, slang mellan insugningsröret och tankventilationens kolkanister (av någon anledning verkar biltillverkare gärna ha en slang av sämre kvalitet där än överallt annars i motorrummet), samt slangen mellan insugningsrör och bromsservo (ofta är det en mjuk oarmerad gummislang som håller dåligt närmast insugningsröret, sedan sitter en backventil eller T-stycke och därefter ett styvt plaströr resten av vägen till bromsservot).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

udenius (trådstartaren)

#3 » 21:03:47, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn
Tack för bra tips.

Några iakttagelser jag gjort är

1. Egentligen kan det inträffa när som helst. Dvs. vid redig kallstart som varmstart.
Idag verkar det dock strula mest när den blir fullvarm, för då vill den ner på så låg tomgång så den inte orkar med belastning.
Lägger man tomgång på 2000 varv så går den nästa problemfritt, däremot är det inte helt problemfritt att köra en automat under de primisserna ...

2. Tyvärr bara felkod. Men man kan ju försöka låna bättre utrustning. Kanske är det vettigt att få se vilka data bilen får in ja.

3. Bra tanke, startgas finns såklart så det kan jag prova med. Insugsmonstret med bälgen och de stora tomma plastkonstverken har jag haft loss och inspekterat mycket noga. Den verkar ok, däremot är en av slangarna du nämner på väg att börja torrspricka, däremot verkar den inte vara otät när jag provtryckte den med tryckluft på bänk. Det är dock en tidsfråga. En intressant sak tyckte jag, var att om när slangen åker av så tvärdör bilen och går knappt att starta.
Fastsättningen var två metallfjäderdoningar som nöp otroligt dåligt. Märklig lösning, det är den slangen jag satt på slangklämmor på, syns på bilden.
Även den slangen var tämligen oljekletig innuti.

Otroligt svårt att höra var det låter, känns som mellan spjällhuset och den stora insugsdoningen. Hela familjen har varit och lyssnat och vi har alla olika åsikter om var det låter :-)

Mvh // Udenius



torbjorn_forsman skrev:Är det bara när motorn är varm och lambdaregleringen aktiv som den går dåligt, eller krånglar den även under varmkörningen direkt efter kallstart?
Är det bara vid gaspådrag den går dåligt eller även på tomgång?
Har du möjlighet att få ut mätvärden från OBD-uttaget och kolla om det syns rimliga värden på kylvattentemp, luftflöde mm både då motorn går bra och då den inte går bra?

Beträffande pinnen som sticker ut vid gasspjället så skulle det kunna tänkas ha suttit en dämpare (ser ut som en slags vakuumdosa) som ska göra att spjället går tillbaks sakta sista biten till tomgång när man släpper gasen.

Pysandet tyder ju på att den drar tjuvluft någonstans, en annan bra felsökningsmetod är att spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång och se om det blir någon reaktion. Ett ställe som särskilt kan behöva avsynas är bälgen mellan LMM och gasspjällhus, ibland kan såna där bälgar få en spricka som oftast håller tätt och bara orsakar läckage ibland, det kan vara nästan omöjligt att hitta sprickan om man inte tar loss bälgen och vrider och vänder på den. I nödfall kan man laga såna där bälgar med uretantätningsmassa, om man gör rent noga först. Andra klassiska orsaker till tjuvluft (inte specifikt för just Toyota utan rent allmänt) är O-ringarna vid spridarna, slang mellan insugningsröret och tankventilationens kolkanister (av någon anledning verkar biltillverkare gärna ha en slang av sämre kvalitet där än överallt annars i motorrummet), samt slangen mellan insugningsrör och bromsservo (ofta är det en mjuk oarmerad gummislang som håller dåligt närmast insugningsröret, sedan sitter en backventil eller T-stycke och därefter ett styvt plaströr resten av vägen till bromsservot).
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69

EE

#4 » 21:18:14, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill tro att den läker in luft bortom LMM på ett okontrollerat sätt, och eftersom insprutad bränslemängd alltid skall vara i relation till luftmängden blir motorstyrningen "lurad" att strypa bränslet. Därav går bilen uselt emellanåt.
Försök i felsökningssyfte skapa "fritt fram" genom att plocka ur luftfilter. Läker den luft bortom LMM är det mindre troligt att detta sker om du tagit väck luftfiltet (dvs det stora flödeshindret på insugssidan)! Detta kan man göra i verkstadslokaler för felsökning, naturligtvis inte ute i trafik.
Torbjörns metod med startgas låter också användbar!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Peter Persson

#5 » 21:50:42, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök OBD2 ELM327 på tex Aliexpress, du kan hitta dom från 30:- med en sån och en app som tex torque (kostar också minns inte hur mycke) kan du få alla värden live direkt i mobilen, jag har kört det på min -01 corolla
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

tracker

#6 » 21:58:07, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur har du justerat upp tomgången till 2000 rpm ?
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

udenius (trådstartaren)

#7 » 22:35:29, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Tack för alla bra svar.

Skall kolla på appen, låter användbart. Har varit ute en vända till i garaget, men först svar på några frågor.
Justerat och justerat, hafsmetoden nyttjade jag, justerade wiren så gaspådraget motsvarade cirka 1500 rpm. Men det vart inte lyckat, vilket jag heller inte förväntat mig, eftersom varvtalet då varierar beroende på om den är varm eller kall. Samt att det inte är så det skall justeras.
Enligt verkstadshandboken finns det en tomgångsskruv (på sidan av elektronikdelen för spjälläget), men jag har redan nog med problem så har inte rört den än eftersom den inte är graderad och det uttryckligen står att den är svårjusterad.

Till sak, har varit ute och provat med startgas men inte kommit till någon klarhet ännu. Däremot upptäckte jag ett nytt problem, som kanske hänger ihop.
I mitten på bränslerailen sitter en doning som kanske är någon begränsare, eller avluftare eller vad det nu kan vara. Från denna droppar det soppa när man släpper gasen. Det osar ganska bra av bensin när man kört en stund. Läckaget är inte nytt, det syns på bilderna att det är ganska svart av bensinrester.
Blir ganska många droppar som drippar ner brevid spridarna. Jag tänker att det inte förlänger livslängden på tätningarna om spridarna står i bensin.
Jag är osäker på om det hänger ihop med mitt grundproblem, pysljusdet kommer i vilket fall inte därifrån och det syns inget i det bensin som står brevid spridarna.

Kan man åtgärda detta eller rekommenderas att man byter railen. Verkar vara hyfsat enkelt att demontera, men nya oringar bör man nog ha till spridarna om man nu skall lyfta dessa.

Mvh // Udenius
Ps. Pilen på bilden har inte jag ritat dit nu men jag påminner mig att den tillkom i samband med tändproblemet för ett par år sedan.
Ds.

Bild
Bild
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69

torbjorn_forsman

#8 » 23:01:54, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om saken mitt på fuel rail inte är bränsletryckregulatorn, så kan det vara nån slags dämpare mot tryckstötar (en burk med ett fjäderbelastat gummimembran i). I vilket fall så känns det inte alls bra om den läcker bränsle, det är ju en sån läcka som snabbt kan bli mycket värre.

O-ringar till spridarna är likadana på så gott som alla bensinbilar med insprutning (vågar dock inte lova att det gäller även just denna Toyotamotor) och bör inte vara svåra att få tag på. Alltid är det någon i närheten som har överblivna delar av en sotningssats liggande där O-ringarna finns kvar. Om O-ringarna är i bra skick tål de utan vidare att man tar bort spridarna och sätter dit dem igen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#9 » 15:09:57, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det pysande ljudet känner jag till, på mina dodge har det alltid kommit ett pysande ljud när tomgångsventilen öppnar ordentligt för att hindra motorn att stanna. Det liksom pyser eller väser en kort stund när motorn precis vill stanna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

joakim72

#10 » 17:10:52, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

99 procent av dessa fall är slangen mellan lmm och motor sönder. Vid belastning flyttar sig motorn lite och öppnar en liten spricka. Pyser det vid tomgång så har man läcka mellan spjällhus och motor, vilket inkluderar allt som tex. Kolkanister, bromsservo, vevhusventillation( oljepåfyllning) osv.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

udenius (trådstartaren)

#11 » 17:50:41, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla bra förslag och idéer.
Det visade sig efter mycket om och men att det var något så trivialt som en tändspole som dansade sista dansen.
Efter ett tag gick den helt sönder och då blev det lättare och konstatera problemet eftersom den aldrig gick på 3:an då.
Först då fick man rätt felkod.

Så nu går bilen som den ska igen.

Trevlig sommar!

Mvh // Udenius

6 personer gillar det här inlägget.
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69

bôsht

#12 » 17:16:25, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

udenius skrev:Tack för alla bra förslag och idéer.
Det visade sig efter mycket om och men att det var något så trivialt som en tändspole som dansade sista dansen.
Efter ett tag gick den helt sönder och då blev det lättare och konstatera problemet eftersom den aldrig gick på 3:an då.
Först då fick man rätt felkod.

Så nu går bilen som den ska igen.

Trevlig sommar!

Mvh // Udenius


Efter att ha läst inläggen uppifrån och ner så var Tändspole det jag tänkte på, nu när jag kom hit ner så såg jag att jag inte var fel ute.
Jobbade som Toyotamek mellan 04 och 09 och har bytt flertalet Tändspolar på dessa motorer, dom finns ju i storlekar på 1,4 1,6 och 1,8liter.
Det pysande/väsande ljudet är fullt normalt på dessa motorer, LMM och Lambdasensorer är också väldigt vanligt att få byta.
Toyota har tyvärr lagt in väldigt snåla gränsvärden för katalysatorns effektivitet på sina motorer, så när HC värdet börjar gå upp mot 40 så brukar man få en felkod på "Katalysatorns effekt under gränsvärdet", brukar räcka att hälla i nån typ av spridarrengöring i tanken och sen ut och hårdköra så den blir "ursotad".

Toyota bytte runt 1miljon motorblock på dessa ZZ motorer bara i Europa pga att dom drog olja, och denna motorserie finns i hela världen, så hur många totalt som bytts kan man bara gissa. Tyvärr var tiden snålt tilltagen på ett sådant motorbyte så det blev många backjobb tyvärr.
Om man slarvar med oljebytena på dessa motorer så brukar sträckskenan till kamkedjan bli sliten, vilket medför att VVTi drevet på insugskammen inte kan justera sig ordentligt och ge felkod pga detta.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

udenius (trådstartaren)

#13 » 17:22:36, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jodå, "Katalysatorns effekt under gränsvärdet" har kommit några gånger till och från.
Och jo, den vill ha lite mer olja än vad jag tycker är normalt. Men restvärdet är ju minimalt så det får gå som den är så länge den går.
Konstigt nog är det nästan ingen rost (förutom något hål i ena sparklådan bak, som jag skall lägga igen innan besiktning).

Tack för tipsen.

Mvh // Udenius
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se