Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Är det något lurt med bilköparen.

47 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

ner

#31 » 19:13:46, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nu alla sorters köpare...

Sålde en motorcykel för några år sen, tidig 80-talare. Annons på hösten, en enda som hörde av sig, kom med ficklampa hittade fel på fel. Ville pruta ordentligt. Mc:n var besiktad och fullt körbar. Jag hade begärt 9000:-. Blev ingen affär. Såld på våren för 12000:- efter 1 timma på blocket.

En annan gång skulle jag sälja en Saab 9000 besiktad och skattad för 1000kr. Inkl vinterdäck. Ville bli av med den fort och det fanns lite skavanker. Kommer en i lånad bil för att han akut behövde bil. Skulle fundera på saken, hörde sv sig efter två dagar och ville pruta 500kr. Blev inte heller affär. En vecka senare ringer en som fattar vad det är jag annonserar och ställer några frågor på telefon, säger vi kommer på en halvtimma, 1000-lapp i näven alla nöjda och glada.

Alla var inhemska svenskar.

Men jag kan störa mig på de som ringer och ska köpa osett för halva priset nåt fruktansvärt. Men de som ringt mig och gjort så har då varit lika mycket nysvenskar som gammelsvenskar.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil



BGullb

#32 » 19:33:23, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sålde en Pajero Sport til en nysvensk i somras.

Bilen var belagd med körförbud pga att ch-nummer var oläsligt och utebliven ombesiktning.
Han tyckte det inte var några problem för den skulle exporteras till Afrika.
Han ville mötas och jag skulle köra den halvvägs till Malmö, en enkelresa på 60-70 km, och göra upp affären.
Jag sa att bilen hade körförbud så jag körde den inte så långt.
Då tar jag tåget till dig, sa han.
Då får du ta taxi 12 km, sa jag.
Inga problem. Jag tar bussen istället den sista vägen, sa han.
Går inga bussar till min ort, sa jag. Då blev det tyst i luren.
Får kolla med en kompis om han kan skjutsa mig, sa han

Här trodde jag att han inte skulle återkomma men vad jag blev lurad/förvånad när han ringde dagen efter.
Min kompis kör mig på fredag, är hos dig kl 10.
Vi genomförde affären med kontant betalning, avskrift av körkortsnummer, personnummer och giltighetsdatum.
Han prutade då jag missat, där hade han helt rätt, att nämna en liten rostskada så jag fick slå av en tusing.
Fick ändå mer betalt än vad jag hade räknat med.

Glad i hågen gav man sig iväg med bilen. Inte på trailer som jag trodde då det var körförbud.
Nej, han kör bilen 13 mil via väg 23 och E4.

Nu går väl bilen i ett land med en KSP och en svart flagga på taket :grin: .

Och ja, jag har fått en bekräftelse på att ägarbytet har gått igenom. YES

Jag har slutat att göra affärer hemma på gården då man har hört att vissa mindre seriösa "köpare" tag tillfället i akt
att studera vad som finns, för att sedan göra oanmälda hembesök i mindre ärliga ärenden.
Numera träffar jag köpare vid kyrkan. Ingen oärlig vill väl göra hembesök där på de tider de brukar "jobba".
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

FRS05

#33 » 21:56:16, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör alltid så att när jag säljer saker så lägger jag aldrig ut telefonnummer. Visst, man förlorar en hel del köpare men man slipper att ha 20 missade samtal när man bara varit iväg en sväng. Skriver tydligt i annonsen vad som gäller och så ringer jag upp de som verkar vara seriösa. Sista bilen jag sålde tog vi allt över mail tills köparen kom, provkörde, betalade och stack. Det här tillvägagånssättet fungerar för mig.

2 personer gillar det här inlägget.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

EE

#34 » 01:11:07, 04-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offside skrev:Annonserade ut min King Cab för några år sedan på blocket. Skulle ha 20` för den inkl moms.
Fick mail på engelska där han ville köpa den. Förklarade att det var lite pappersarbete för export, för jag hade hjälpt några bekanta att exportera en bil.
Man blir inte fri bilen om inte skyltarna kommer in till transportstyrelsen. Men han svarade inte på det, utan sa att han skulle sätta in 26000 på mitt Paypal konto.
Jag skulle få 2000 extra. Men då skulle jag skicka 4000 till ett konto i England för den som skulle hämta bilen. Det kom ett mail från Paypal, det såg ricktigt äkta ut. Skulle nog ha lurat vem som helst. Där visades mitt konto med 26000 insatt.
Men jag hade varit skeptisk från början, för att han inte var intresserad av kostnaderna och pappersjobbet angående exporten.
Jag loggade in på mitt paypalkonto med lösenord och sånt. Där fanns inte ett öre.
Jag skickade ett vasst mail till lurendrejaren, och sedan anmälde jag det till Paypals säkerhetsavdelning. Det var visst folk (eller Fä) som satt det i system.
Har inte hört talas om det här har fortsatt. Det är nog 5 år sedan.


Det där har hänt mig två gånger de senaste åren. Man märker ganska fort att det är en bluff (bluffen är att försöka få dig att återsända de pengar som han påstår sig ha överfört "för mycket" sas) eftersom den påstådde köparen kallar din vara för "the item" i alla konversationer. Han vet inte vilken vara du säljer och orkar inte bry sig eftersom han gör samma sak mot åtskilliga personer samtidigt. PayPalmailet är ganska lätt att genomskåda om man sitter lugnt med en kaffe i handen och är lite lagom kritisk. Om man är helt hispig och uppspelt över att ha fått sälja sin vara till ett förmodat överpris kanske man riskerar att skicka tillbaka den påstådda skillnaden av ren eufori!

Denna typ av scam uppträder sällan de första veckorna annonsen finns ute, de är smarta och kontaktar folk med "kalla" annonser.

Finns även varianten där du får en falsk check på alldeles för stort belopp hemskickad i brevlådan. Då ursäktar sig säljaren med att "det var bråttom, och jag hade ingen med mindre belopp hemma" och vill att du överför skillnaden pronto till hans konto för att han skall kunna arrangera frakten. Dessa checkar är naturligtvis fejk, men banken menar att det tar tre dagar innan den eventuellt studsar och då räknar din motpart med att du redan skall ha överfört beloppet till honom och således betalat tillbaka pengar som inte fanns på en kredit som du inte hade...

Jag har aldrig blivit blåst, men däremot "nöjesmailat" en hel del med liknande bluffmakare. Man ser fort mönstret. Det vore kul att veta vilken typ av folk som håller på med sånt här, man blir bara trött av hela grejen! Tyvärr verkar det vara lukrativt eftersom det hela tiden fortgår.

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#35 » 03:07:19, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ombud för en peugot 404 av äldre snitt. Blev sönderringd av en mycket ihärdig kulturberikare.
Han visste vad det var, fick ett 20 tal foton, fick en lista på.vad som var kvar att göra på den.
Ringer mej och frågar om den gick att köra hem....
Får ett NEJ.. den bör tas på kärra.
Ringer glatt och bokar en tid med mej. Jag begärde 11500kr. Nu skulle han komma med kärran och dom 8000 jag ville ha..
Förklarade glatt att för 8000 så får han leta i hela landet efter bilen... för 11500 så kan jag se till så han får den med sej hem..
Han förstod....
Ett par dagar efter berättar han att kärran är klar för hämtning. Dom 7000 jag vill ha kommer han ha med sej. Du vet kompis.. kärra o bensin och så kostar ju..
Jag sa samma sak igen.. för 7000 får du leta efter bilen i landet..
För 11500 får du den med dej hem..
Han lade på.. det gick några dagar så ringde han igen. Nu skulle den vara besiktigad, skattad, nylackad osv för 11500.. gjorde klart att det skulle han glömma.
Så jag kände att det var dags att vända lite på steken..
Jag ringde varje morgon vid 06.30 och frågade när han skulle hämta bilen för 11500...
Det tog 6 dagar innan han skrek nåt på utrikiska.. sen hörde han aldrig av sej mer.

Som bonus fick jag då en paypalkompis..
Jägarns vad flitig han var han fixade en tjusigt kvitto o skärmdump på insättningen på mitt konto...
Men jag är inte riktigt så dum i huvudet. Jag höll bara med där han propsade på insättningen till min hotmail. Det klassiska att den ska hämtas upp bla bla bla..timmarna drog iväg för honom och jag började fråga om allt möjligt skit för att ta tid i anspråk( jag installerade datorer under tiden).
När han glad som en tomte på kvällen fick veta av mej att han måste lära sej bluffa innan han gör det på riktigt... mailen jag kontaktats på har aldrig varit knutet till paypal... ändå skulle han lyckats sätta in pengar på det..klantigt.. riktigt klantigt..

8 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

gute84

#36 » 06:37:29, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

senaste gångerna jag har sålt bilar på blocket har det vart hobby bilar och det har inte vart lätt men det är inga ny svenskar som är struliga största delen har vart svenskar från landsbygden som har 1000 frågor om allt lagt ner flera timmar på varje köpare men sen har dom ringt upp och sagt att frugan sagt nej

min erfarenhet är att dom som prutar och flest frågor är folk från landsbygden folk från stor städerna vet vad dom vill ha och prutar mindre

bilar över 50 låter jag en bilförmedlingen sälja åt mig det riktigt smidigt jag säger bara vilket pris jag vill ha så tar dom resten och dom har ju tillgång till finansbolag
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Fram Axel

#37 » 08:18:31, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:senaste gångerna jag har sålt bilar på blocket har det vart hobby bilar och det har inte vart lätt men det är inga ny svenskar som är struliga största delen har vart svenskar från landsbygden som har 1000 frågor om allt lagt ner flera timmar på varje köpare men sen har dom ringt upp och sagt att frugan sagt nej

min erfarenhet är att dom som prutar och flest frågor är folk från landsbygden folk från stor städerna vet vad dom vill ha och prutar mindre

bilar över 50 låter jag en bilförmedlingen sälja åt mig det riktigt smidigt jag säger bara vilket pris jag vill ha så tar dom resten och dom har ju tillgång till finansbolag


Så där får du inte skriva det är mobbning mot svenskar som bor på landet, du får bara skriva hur jobbiga "nysvenskar", "pensionsräddare" och "kulturberikare" är. :laes_detta:

3 personer gillar det här inlägget.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

magirus

#38 » 11:18:35, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, vi lantisar e pain in the ass... :mrgreen: å de e inge diskriminerande att skriva de :thumme: vi bara e sånna :skratta3:

8 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

63an

#39 » 12:54:33, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden får absolut inte självdö bara sådär :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Iznogoud

#40 » 13:36:14, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tråden får absolut inte självdö bara sådär :skratta3:

Lägg ut en annons på en gammal Toyota Hiace eller någon elbefriad dieselbil och berätta hur det gick sedan då :mrgreen:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

63an

#41 » 13:42:42, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ironi! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Iznogoud

#42 » 13:44:36, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det, sådant förstår inte sådana som jag med små händer... :vissla:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

63an

#43 » 13:46:03, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl förstått att de e så :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

igelkottar

#44 » 13:50:51, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora fötter, stora händer stor ..... :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Iznogoud

#45 » 13:54:40, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...käft?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se