Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Är det något lurt med bilköparen.

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

Fram Axel

#16 » 06:42:16, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har man levt nästan ett helt liv och trott sig vara svensk och så upptäcker man att det bara är inavlade utlänningar och "kulturberikare" från flyktingförläggningar som prutar vid bilaffärer. Jag prutar alltid, har säkert nåt kusingifte i släkten. :screwy:

Men om man inte vill diskutera priser, ha besök på gården eller svara i telefon så är det nog bäst att inte sälja via blocket.

2 personer gillar det här inlägget.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM



mathiast

#17 » 07:05:35, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här går allt under 5000:- till skrotfraggen istället för blocket om ingen bekant är intresserad

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#18 » 07:52:52, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att problemet med ogiltiga eller felaktiga personnummer belyses, har gjort en sådan tabbe en gång med en husvagn och det räcker. Vilken resa..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Nickebonne (trådstartaren)

#19 » 08:49:37, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Jag tackar för svar, min rädsla var egentligen att det var något organiserat skojeri som gjorde dem så kåta på en ordinär bil till ett vettigt pris.
Idag ska det eventuellt komma någon o köpa som vill ge 42" men jag har svarat att han ska ta med sig 45 eller bli hemma... att jag kanske är nöjd med mindre om man stoppar pengarna under näsan är en annan sak.
Måste säga att förtroendet för säljaren är stort då 5 olika personer erbjuder sig betala 80-90% av begärt pris för osedd bil...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Ulf

#20 » 09:21:29, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en massa suspekta typer, där engelskan var minst sagt undermålig. Flera olika personer ringde från samma nummer, när det var olika nummer så var det samma adress.

Jag tröttnade och sa att det lokalt var pris-race, och priset var bra mycket högre. Då slapp jag samtalen...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

dc_lindberg

#21 » 10:09:58, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta spekulanten "på pulsen".
Ha någon med dig vid affären som inte har med affären att göra - "en observatör" som har som uppgift att stoppa om något ser "fel" ut.

Sålt en VW buss på afrika, tror det var till Gahna (eller var det Kongo...). Jap! Han prutade, kanske lite "fult", men f.ö. mycket trevlig, ärlig, rak, så "förlusten" gjorde inget - det som tjafsade var Vägverket!!! De vägrade acceptera ägarbytet! Rasismen var odold och grotesk! DO vägrade ta upp ärendet. JO ansåg det inte vara deras bord.
En -svensk- hade hävt köpte, krävt skadestånd osv. Afrikanen visade sig vara mer rakryggad och ärlig än vad vi kan vänta oss av våra landsmän - han red ut hela Vägverkets "storm" o bussen kom iväg till afrika, med export tillstånd osv.

Har en aluminiumroddbåt (3m ngt) till salu.
1 svensk har kommit. Den "saken" fick åka tillbaka till Norrtäljetrakten utan båt och med ett underförstått "hör inte av dig igen tölp!".
Säljer hellre båten till Stena än till folk som tjafsar om 1500kr - (nu är det nog 10 år sedan så man kanske borde höja priset?...) för ett objekt som är svårt att få tag i. Spekulanten var -väl- informerad om skick, och renoveringsbehov innan den lämnade "hem byn"... borde skicka räkning för min arbetstid som den upptog!...

Nu bor jag iof bredvid "bästa pris" kompis byn där det stängdes butiker i protest mot att polisen undviker dem o det samma natt blev grillfest på övervåningen i ett hus...
Mina vänner och bekanta från den "stadsdelen" ids inte ens annonser pga sina landsmäns köp iver...

Vi skall inte döma böckerna efter omslagen.
Alla människor är lika. Bra och dåligt. Tyvärr är det alltid fåtalet som stämplar gruppen :-(

ID kontroll.
Enkelt.
http://www.ratsit.se
https://www.skatteverket.se/omoss/konta ... 79651.html
Folkbokföringen 0771-567 567
Kommer köparen i bil - kontrollera med fordonsregistret; vem äger fordonet.

Betänk dock att vi har ett synnerligen märkligt ägarsystem i Sverige gällande fordon... det är den som har kvitto på inköpet av fordonet som äger fordonet... inte den som det står skrivet på...
Flertal skandaler gällande försäljning av fordon och andra ägodelar har Fordonskammaren gjort sig skyldig till, men Kronofogden som då bedrivit häleri kan inte åtalas för brott...

Giltig legitimation som låter sig kontrolleras.
Kontanter i handen.
"Inga pengar - inga varor!"
"Inga varor - inga pengar!"
En devis väl värd att alltid försöka följa => ger minst bekymmer ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#22 » 10:37:49, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det ska ju även poängteras att man inte kan göra ett normalt ägarbyte vid export. Många verkar tro att det bara är att fylla i den okände individens uppgifter på regbeviset och skicka in och sen hoppas på att individen förtullar fordonet men så enkelt är det inte. Det enda man ska göra är att kryssa i export och se till att den förtullas. Vem som köper bilen i det läget är ganska oväsentligt för svenska myndigheter. De vill bara veta att bilen lämnat landet. Köparen behöver förvisso sen ett köpebrev/kontrakt på köpet för att ev kunna registrera den i sitt hemland men det är ju en helt annan sak.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#23 » 10:56:42, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

jonnordvall

#24 » 12:52:14, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde av en trevlig invandrare att han ibland köpte Toyota yaris och skickade ner till sitt hemland.
10 000 kronor här i sverige, slutade med ett pris på 60 000 i västra Afrika? !!?!! Frakt och inköp 20 000. Tull/skatt blev 20 000 till.
Han gjorde ca 20 000 på den affären.
Men det stora problemet var att då och då så fanns det helt enkelt ingen bil i hamnen där borta..........
Den försvann alltså i hamnen och då var det en förlust på 40 000 kronor.
Att det sedan kanske är svarta pengar vet jag ju inget om.
Men korruptionen verkar iaf vara stor i hamnen på andra sidan
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Jope

#25 » 14:39:55, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sålde min landcruiser 100 till en snubbe som skickade dem till Afrika kanske samma.
Det var alla fall en riktigt smidig affär kontant betalt vid affär sedan kom en biltransport o hämtade den
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Iznogoud

#26 » 14:46:25, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toyotor, VW LT ex,vis är väldigt popuära som exportbilar oavsett skick.
Har bekanta som sålt sådana osett där någon stackare kommit med tåg senare och bara hämtat bilen och kört den "hem".

Ringde en "svensk" på en Peugeot jag sålde som skulle ha den osett och utan diskussion, att han satt 50Mil bort var av mindre vikt för honom då transport alltid kunde lösas...
Sålde den till en annan invandrare senare då jag tyckte det verkade skumt att sälja en bil över telefon till någon jag aldrig sett. Även denna köpare var en krångelskalle som inte brydde sig i tidigare ingånget avtal via telefon. Köp svenskt, och sälj svenskt för enklaste affär.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan1972

#27 » 15:00:23, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

så länge man får pengar i handen och man kan skriva över bilen på köparen så spelar det ju ingen roll vilket land köparen kommer eller härstammar ifrån ? Allt krångel uppstår ju när intet ont anade säljare litar på köparen om att denne skickar in ägarbytet sen eller att det går bra att skriva den nye ägarens utlands adress och allt vad de nu kör med och sen är både bil och köpare borta och man står med papper på en bil som inte finns. Det är ju då som problemen kommer...........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Offside

#28 » 15:10:45, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annonserade ut min King Cab för några år sedan på blocket. Skulle ha 20` för den inkl moms.
Fick mail på engelska där han ville köpa den. Förklarade att det var lite pappersarbete för export, för jag hade hjälpt några bekanta att exportera en bil.
Man blir inte fri bilen om inte skyltarna kommer in till transportstyrelsen. Men han svarade inte på det, utan sa att han skulle sätta in 26000 på mitt Paypal konto.
Jag skulle få 2000 extra. Men då skulle jag skicka 4000 till ett konto i England för den som skulle hämta bilen. Det kom ett mail från Paypal, det såg ricktigt äkta ut. Skulle nog ha lurat vem som helst. Där visades mitt konto med 26000 insatt.
Men jag hade varit skeptisk från början, för att han inte var intresserad av kostnaderna och pappersjobbet angående exporten.
Jag loggade in på mitt paypalkonto med lösenord och sånt. Där fanns inte ett öre.
Jag skickade ett vasst mail till lurendrejaren, och sedan anmälde jag det till Paypals säkerhetsavdelning. Det var visst folk (eller Fä) som satt det i system.
Har inte hört talas om det här har fortsatt. Det är nog 5 år sedan.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Stefan1972

#29 » 15:24:50, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Offside skrev:Annonserade ut min King Cab för några år sedan på blocket. Skulle ha 20` för den inkl moms.
Fick mail på engelska där han ville köpa den. Förklarade att det var lite pappersarbete för export, för jag hade hjälpt några bekanta att exportera en bil.
Man blir inte fri bilen om inte skyltarna kommer in till transportstyrelsen. Men han svarade inte på det, utan sa att han skulle sätta in 26000 på mitt Paypal konto.
Jag skulle få 2000 extra. Men då skulle jag skicka 4000 till ett konto i England för den som skulle hämta bilen. Det kom ett mail från Paypal, det såg ricktigt äkta ut. Skulle nog ha lurat vem som helst. Där visades mitt konto med 26000 insatt.
Men jag hade varit skeptisk från början, för att han inte var intresserad av kostnaderna och pappersjobbet angående exporten.
Jag loggade in på mitt paypalkonto med lösenord och sånt. Där fanns inte ett öre.
Jag skickade ett vasst mail till lurendrejaren, och sedan anmälde jag det till Paypals säkerhetsavdelning. Det var visst folk (eller Fä) som satt det i system.
Har inte hört talas om det här har fortsatt. Det är nog 5 år sedan.


fortsatt? Det är överlägset det absolut vanligaste upplägget de använder..........otroligt vanligt.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Offside

#30 » 16:23:14, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Har inte sålt nån bil sen dess.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se