Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Är det något lurt med bilköparen.

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

Holger

#46 » 14:26:00, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



christoffer.gustavsson

#47 » 10:50:46, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om många utlänningar från framförallt de mer centrala delarna av jordklotet är sanslöst duktiga på att pruta innan man ens hunnit börja prata med dem så upplever åtminstone inte jag dem som mindre seriösa än femtioelfte generationens svensk. Att man prutar kan ju vara lite drygt men på den svenska sidan upplever jag att man gärna vill byta mot annat skrot minst lika ofta. Jag vet inte hur många annonser jag haft ute under årens lopp på framförallt bilar och motorcyklar, men jag vill påstå att ALLA annonser inbringade minst ett mail med bytesförslag på skrot trots att jag skrivit "inga byten". Bland annat trasiga mopeder och skoterprojekt verkar finnas i varje svensks garage redo att bytas.
Så här ser jag det minst lika drygt att någon prutar 2000 spänn osett på ett 10 000 kronors objekt över telefon som att någon skicka ett bytesförslag på en XLT 500 med urplockad motor i kartong och sönderklippt elhärva.

Min senaste försäljning som förvisso inte var en bil gick väldigt smidigt till väga. Köpare bor några mil bort men kommer ursprungligen från något utav Estland-Lettland-Litauen (jag kommer inte ihåg vilket han sa). Han var halvdålig på svenska men var väldigt mån om att dels köpa grejerna och dels att det gjordes enligt konstens alla regler. Först föreslog han att vi skulle träffas på en allmän plats inne i stan där han hade med sig kontant betalning och sen ville han göra upp om hur vi skulle gå till väga med att hämta upp grejerna, något han kunde tänka sig göra inom några dagar och han kunde även skaffa lyfthjälp om så behövdes. Även om jag kände mig något reserverad till tanken att ta hem okänt folk till gården så ville jag samtidigt bli av med grejerna omgående så vi åkte på en gång och fick spänna musklerna lite. Han blev jättenöjd när allt var lastat och klart och förklarade samtidigt att han samlade på sig bra-o-ha-grejer som han sedan släpade ner till hemlandet till bekanta och rustade sedan upp. Skrot för oss var lyx för dem. Så för minimalt strul skrev jag en reka/kvitto som han kunde visa upp i hamnen om något skulle strula.

Så för min del behöver man inte misstro alla men man kan vara reserverad. Magkänslan brukar kunna varna om det är något lurt på gång.
Jag föredrar dock att göra som enligt tidigare inlägg med att enbart använda e-post, men vill jag verkligen bli av med något så slänger jag upp telefonnumret också.

4 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se