Sida 1 av 1

Renault Trafic -06 Broms problem

InläggPostat: 20:31:03, 11-01-2017
av Fuskmek
Jaha! Är tillbaks med ett nytt litet problem. Då bilen stått över natten och på morgonen ska köra i väg är bromsarna mycket hård trampade och först tror han att de saknas helt :svettas: men efter lite mera körning fungerar dom normalt. :klia: Då jag inte själv kör denna bilen har jag inte kunnat prova den tidigt då den krånglar men senare på dagen provade jag att hålla hårt på bromsen och samtidigt starta och då sjunker pedalen lite då servon börjar jobba då min tanke är att det är något fel på servon eller pumpen. Finns det något känt typfel på dessa eller är det något annat som kan krångla med sådant resultat att man tror på ett servo fel? Minskar inte i vätskenivån och det verkar inte vara några felkoder i ABS. Tar tacksamt emot förslag.

Re: Renault Trafic -06 Broms problem

InläggPostat: 20:37:36, 11-01-2017
av Turbodiesel
Kolla tätningen vid vakuumledningen där den ansluter mot servon (stor rund sak bakom huvudcylindern) det är en backventil som ska hindra att servon töms med avstängd motor.

Lyssna efter pysljud precis efter motoravstängning, är det inte för stort läckage så hörs det normalt en liten stund.

Re: Renault Trafic -06 Broms problem

InläggPostat: 20:57:20, 11-01-2017
av Fuskmek
Han som kör denna sa att det var ett kraftigt pys ljud före det att den började krångla. men då jag senare på dagen provade den hörs det inget och servon verkar ju fungera. År det någon tätning som inte tål kylan under natten som behöver bytas eller är det själva backventilen som helhet? Jag får nog kolla detta lite mer noggrant än vad jag hade möjlighet till i dag. Tackar för tipset!

Re: Renault Trafic -06 Broms problem

InläggPostat: 21:27:26, 11-01-2017
av torbjorn_forsman
På en del bilar sitter backventilen inte i anslutningen mot bromsservot utan hänger i luften mitt på vakuumslangen.
Det kan också förekomma läckage i servots egen styrventil, i så fall (om bilen är "normalt" byggd med bromsservot flänsat mot torpedväggen och tryckstrången från bromspedalen inne i kupén), så hör man att det pyser under instrumentbrädan.
Till sist finns det en del bromsservon där det i vila är undertryck på huvudcylindersidan av membranet, de är beroende av att packningen mellan servo och huvudcylinder är hel, och att huvudcylindern är ordentligt fastskruvad. Har bilen ett sådant servo brukar det sitta dubbla tätningar på ingående kolvstång i huvudcylindern och ett mycket litet lufthål mellan tätningarna (det mynnar oftast på huvudcylinderns undersida nära flänsen mot servot). Om det lufthålet blir igensatt av t ex rost, så kan man råka ut för att bromsvätskan sugs ur den ena bromskretsen och in i bromsservot, vilket är mindre roligt (och kan leda till bl a att servot beter sig märkligt). Det brukar inte vara helt lätt att tömma och skölja ur ett bromsservo...