Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Automat låda ZF4hp22 någon som kan något

62 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 11:31:42, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en automat låda som heter zf4hp22 som sitter monterad i ett antal olika bilar från 80 och början av 90 talet bla. Volvo ,BMW ,Jaguar och Range Rover.
Mitt läge är att jag har motor och automat låda från en Range Rover från slutet av 80talet drivlinan ska i en bakhjulsdriven bil
Problemet är att utgående axeln och bakre gaveln på lådan är anpassad till fördelnings lådan på Rovern.
På min låda är kåpan över konvertern skruvad i lådan . Är det så på alla?
Det verkar som om det finns konverters av olika diameter den jag har på lådan till Rovern är den största.
Det jag undrar är det samma innehåll i lådorna från tex.en volvo 940 och Range Rover .
Eller innehåller lådorna olika prylar beroende på motoreffekt?
Kan jag plocka en låda från en Volvo byta kåpan över konvertern och få det att hålla ?
Eller går det att byta bakre gaveln och få det att passa?
Hoppas att någon sitter på kunskaper eller vet var det finns kunnande .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Janson1

#2 » 14:54:31, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte detta särskilt bra men det kanske ger en hint... Turbinens diameter: ju större, ju tidigare börjar den dra, så man borde väl anpassa turbinens diameter efter motorn varvtal/karaktäristik.
Vad jag minns om ZF så om utsidans gjutning var samma då passade delarna i mitt fall, och jag plockade en del mellan olika ZF låder till div hemmabyggen. Nu var detta 25-30 år sedan...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#3 » 17:44:07, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock finns det ZF-lådor med totalt avvikande gjutgods i höljet, som ändå har samma typbeteckning. Trestegs-motsvarigheten 3HP22 finns t ex även i diverse framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor, och då ser den såklart helt annorlunda ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 22:48:12, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att växellådan ska jobba ihop med en 3,9 liters rover motor ,det sitter den största turbinen på lådan jag har nu .
Motor och låda som ska användas är det som hängde ihop från början , bara det att drivlinanan ska i en bakhjulsdriven bil .
Stod lite om lådan här https://en.m.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission
Hur det stämmer vet jag inte.
Vad det är för skick på lådan som satt i Range Rovern vet jag inte .
Vi kan säga som så att handlar man bil i 100kr klassen utan hjul axlar kan man inte ställa så höga krav på funktionen på prylarna.
När jag inte vet vad jag håller på med , händer det att jag börjar här på Maskinisten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ac tc

#5 » 23:53:07, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att jag vet hur det är på just zf´n men på jänkelådor så brukar utgående axel och huset skilja sig mellan 4wd/ 2wd lådor.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Turbodiesel

#6 » 00:04:10, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har repat flera 4HP22 i volvo(diesel)utförande, kommer dock inte ihåg hur det var med utgående axeln på dom. Enklast är väl att hämta hem en 4HP22 i volvoutförande från lokala skroten så ser du snart hur det ser ut. Har tyvärr ingen kvar på hyllan att dissekera.

5HP18 (BMW) har i alla fall utgående axel & lager i ett löst bakstycke, bara att byta utifrån.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Göran Ekman (trådstartaren)

#7 » 09:02:18, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderat lite om det skulle vara enklare att skaffa en donatorbil som går att provköra då får man kardan axel och lite annat bra och samt ett bilvrak till på gården.
På volvo 700 /900 verkar det användas flera olika fabrikat på lådor vilka som är vanligast vet jag inte . Hur man ser skillnad på dessa utan att krypa under bilen vet jag inte heller . Minst krångel är väl att kolla med en skrot i närheten.
Har även tittat lite på Rovers bilar med bakhjuls drift men dessa bilar satt det bara 3 stegs lådor på.
Har kanske börjat fundera lite förtidigt på problem lösningar. Är i del samlar stadiet fortfarande , å andrasidan ju längre tid man letar delar större risk att man hittar något till rätt pris. En del prylar ligger på hyllan redan bland annat en insprutning till 3,5 och 3,9 rover .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#8 » 10:13:11, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte en kod på Volvos utrustningsskylt som talar om typ av automatlåda?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#9 » 20:23:27, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns rätt mycket om lådan på nätet, får bara lov att inbilla mig att jag kan läsa engelska.
Hittade bla.den här tråden. https://classicroverforum.net/index.php ... tep.34993/ där någon tänker lite i samma bana som mig en 4x4 låda från en Land-Rover ska anpassas till en bakhjulsdriven Rover P6. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rover_P6. Ska försöka stava mig igenom tråden.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MN

#10 » 13:14:15, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran: Enklast att se om det är en ZF i en Volvo 7/900 är att den är 4 cyl och växelväljaren har stegen PRND321 (AW har PRND21 och OD-knapp). Har Volvos allmänna "gröna" om trans i 700 dör det talas en del om ZF. Personligen tycker jag att det är en kass låda som knappt ens klarar att slå AW i den enda grenen den har en chans i: Soppaförbrukning.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman (trådstartaren)

#11 » 15:00:05, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På något volvo forum har det också tyckts att det i volvo sammanhang är AW lådorna som man ska satsa på.
I mitt fall är det som så att lådan ska sitta på en Buick/Rover 215 el 3,5 el 3,9 liters motor på en bakhjuls driven bil där passar lådan bolt on , men måste anpassas i den utgående ändan . Tror mig ha tolkat som så att lådorna har funnits med lite olika tålighet när det gäller vridmomentet. Men jag kan ha tolkat det fel. Lådan verkar ha suttit i Jaguarer med 3.2 liters motor BMW 525 TDS med flera den borde finnas i något utförande som tål lite mer lådan jag har satt ihop med en 3,9 rover V8 motor .
Fullt möjligt att byta låd fabrikat men en rackarns massa mer arbete.
I USA finns det adapters att handla
Min erfarenheter av automat lådor är inskränkt till BW35 i volvo 245-77 samt Buicks dual path .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#12 » 15:27:09, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

4HP22 tycks också förekomma i bakhjulsdrivna Peugeot, t ex 505.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#13 » 18:06:31, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har suttit i en mängd olika bilmodeller i Europa och USA. Vanligast i Sverige är nog volvo och BMW , en gissning från min sida det jag vet är att det finns lite variationer på utförande bla volvo lådorna saknar hastighetsmätardrivning på lådan lådan på exvis en Sherpa har hastighetsmätar drivning på lådans bakre del . Kommer att forska vidare.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#14 » 20:45:36, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var först omkring 1987 som Volvo fick elektronisk hastighetsmätare. Tror den kom något år tidigare på 700-serien än på 200-serien. Så om Volvon är av tidigare årsmodell än så, bör det finnas hastighetsmätardrev på växellådan.

Annars är det väl inte så svårt att konvertera hastighetsmätaren från någon 80-talsbil med elektronisk hastighetsmätare (inte bara Volvo 200/700-serie utan exakt samma teknik användes också i bl a Ford Scorpio) till att passa in i den instrumentering som bilbygget i slutänden ska använda.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#15 » 22:02:48, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

zf har mig veterligen aldrig funnits i 200.
i den gröna finns minst 6 artikelnummer och 2 momentomvandlare. stora skillnaden vekar vara om det är till en bensin resp diesel. det listas specar på fjädraroch strypningar mm så antagligen är största skillnaderna i ventilhuset (fast det talas om en annan regulator for b230et = turbo)
att BMW använde dessa är tyvärr inget kvalitetbetyg. det var på tiden när de ansåg det vara ok att aut var 2 s långsammare än manuell. och det är väl dessa lådor som inte får får varvas i neutral?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se