Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Automat låda ZF4hp22 någon som kan något

62 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman (trådstartaren)

#46 » 17:57:10, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skylten på lådan.

Bild
De sista stansade siffrorna tolkar jag som 388.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



JPEG

#47 » 18:09:51, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://ger.m.kaps-parts.com/transmissio ... 1-17-48065
https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission
Olika utväxlingar tydligen se länk 2 Volvo typ A o B
Edit: Kompl med länk 2
Senast redigerad av JPEG 20:34:59, 05-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Göran Ekman (trådstartaren)

#48 » 19:24:53, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lådan hör till en 740 , då återstår bara frågan vilket motorutförande? Finns ju lite olika alternativ att välja på .
Följd fråga ,vilken betydelse har det för lådans innanmäte .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MN

#49 » 07:41:44, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran: Din låda saknar Volvos eget part nummer, ser bara ZFs och det får jag inte träff på i min gröna bok men den är tryckt 1985 och Volvo använde ZF längre än så.
Skillnader beroende på motor: Exv stallspeed (beror på konvertern), lockup speed, växlingspunkter, olika tryck... osv. Sedan hade väl dieselversionerna andra utväxlingar.

Knalla in hos din lokala volvoverkstad och förklara läget så kan de säkert slå upp numret.
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman (trådstartaren)

#50 » 08:25:42, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok . Det verkar finnas olika varianter på hur mycket vridmoment lådorna tål .
Hittade på något om hur man justerade hastigheten när lockupen ska låsa.
Den här bilen är i ungefär samma storlek som en volvo 700/900 . Kör man försiktigt kan det hända att lådan klarar av det hoppas jag.
Det som förvånar mig är att det är så lite träffar på nätet när man söker på numret på lådan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#51 » 17:25:39, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har forskat lite hamnade hos KG-Knutson via ett tips från en man i Trelleborg . Dom är generalagenter till ZF. En 4hp22 med utförande 1043010388 satt monterade i volvo 740 86-89 med B23 FT motor vilken var väl den vassaste 740 modellen?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MN

#52 » 17:47:11, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

B23 ersattes av B230 år 1985 (?) och FT var katversion av ET (turbon) på 156 resp 182 hk. Känns som du hittat en lämplig låda där :-)
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman (trådstartaren)

#53 » 07:24:16, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland kan en nolla göra hela skillnaden.
Hittade data på en b230ft 165hk 264Nm.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MN

#54 » 08:55:47, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppdaterade versionen fr o m 1990
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman (trådstartaren)

#55 » 09:08:49, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som om ZF motordata inte stämmer med de uppgifter som finns om Volvos motorer. Men det har nog ingen större betydelse i mitt fall. Vi provar hur det beter sig i bilen.
I den bästa av världar hör jag av mig till hösten om hur det vart.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ac tc

#56 » 09:25:05, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska tåla 380 nm så en rover 8á ska vara lugnt om du inte har en tung fot.
- går sprängkåpan att flytta?
- finns det prylar för att fixa till vxl varvtal och sånt till en zf?
Verkar vara en knökig pjäs att hitta låda till om man inte vill ha adapter.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#57 » 10:04:10, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Ibland kan en nolla göra hela skillnaden.
Hittade data på en b230ft 165hk 264Nm.
Göran i Björnarbo


Det skiljer väl en del beroende på årsmodell, marknad osv? USA-utförandet (liksom troligen Sverigeutförandet fram till årsmodell '88A) är ju rimligtvis, liksom en vanlig B230F fram till den årsmodellen, anpassad för den lågoktaniga blyfria bensinen i USA på den tiden (91 RON, ännu lägre angivet i MON eller AKI). Så därför var man tvungen att ha relativt låg kompression, lågt laddtryck och sen tändförställningskurva.
Utförandena för Californien och Japan hade ev sänkt kompression även fortsättningsvis pga de strängare avgaskraven (framför allt NOx) där.
Europa fick strängare avgaskrav 1993.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#58 » 10:55:59, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lös spräng kåpa , tidigare i tråden finns det en länk till en Nya zeeländare som har stoppat i den lådan i sin .
Rover P6 han använde lådan från en LR Discovery bytte slutet på lådan till ett från en BMW samt en kardan anslutning från en Jaguar då stämde det perfekt mot kardanen på Rover sedanen.
Det är den enda dokumentation jag sett på det bytet. Någon på forumet som la ut den länken. Det finns ett fordon RWD .
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ac tc

#59 » 23:39:16, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som ett hopplöst projekt om man är van jänkelådor och den uppsjö av delar och kunskap som finns till dessa..prisbilden är ju oxo rätt schysst för jänke prylar.
- skulle skaffa adapter och hänga in en th200.
men vad är det för fel på orginallådan?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Göran Ekman (trådstartaren)

#60 » 02:12:19, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Känns som ett hopplöst projekt om man är van jänkelådor och den uppsjö av delar och kunskap som finns till dessa..prisbilden är ju oxo rätt schysst för jänke prylar.
- skulle skaffa adapter och hänga in en th200.
men vad är det för fel på orginallådan?

Original är det en Buick Dual Path en två stegs turbin drive . Bilen är seg som ett gummiband , varvar väldigt mycket vid landsvägs körning , har inte lyckats få en sådan låda olje tät , olje tråget sitter med en centrum skruv med en gummipackning på kanten har inte lyckats få tag på den packningen i en fungerande kvalité.Få tag på en adapter går nog men till vilket pris vet jag inte . Dom här bilarna är inte nå vanliga i USA heller , där verkar det som om dom körs original eller med någon annan motor med tillhörande låda . Riktigt vad som är problem med ZF lådan vet jag inte . Har inte skruvad med jänke lådor för utom originalet till dom här bilarna.
Kan säga som så att vi är lite less på original lådorna.
Kan vara som så att den lilla luftkylda lådan inte var världens bästa låda. Den fanns i tre årsmodeller sedan inget mer.
Värsting alternativet på dom här bilarna var mera komp en fyrportare ca 185-190 sae hästar. Och en
four on the floor. Men då ska det nog vara tak på bilen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Lerb61 och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se